15
PROJEKTIUUTISET 2/2013
International Furniture Fair Tokyo
J
apanilaiset vaatesuunnittelijat tuli-
vat omanlaisen estetiikkansa kans-
sa tutuiksi 1980-luvulla. Japanilai-
sesta vaatesuunnittelusta tuli käsite, joka
jatkuu edelleen. Nykyään ympäri maa-
ilmaa tunnetaan useita kuuluisia japani-
laisia arkkitehteja, kuten
Tadao Ando
ja Artekin kautta Suomessakin tunnet-
tu
Shigeru Ban
.
Naoto Fukasawa
ja
Nendo-suunnittelutoimiston
Oki Sato
puolestaan edustavat niin ikään kansain-
välistä muotoilupolvea. Paikan päällä To-
kiossa oli kiinnostavaa nähdä uutta teollis-
ta muotoilua, joka ei ole valtavirralle vielä
niin tuttua. Lokakuun messuilla näytteil-
leasettajia oli 338, joista ulkomaalaisia 32.
Suomalaisia oli mukana ensi kertaa Show-
room Helsinki, Saintex, Lahjapaja Puuhari
sekä Everyday Design. Myös Artekilla oli
oma osasto paikallisten edustajiensa kaut-
ta. Kävijöitä messuilla oli noin 20 000.
Pienet, kodikkaasti kahteen halliin mah-
tuvat messut olivat hallittavissa ja kerran-
kin oli aikaa paneutua jokaisen näytteille-
asettajan osastoon. Messe Frankfurtin
omistamilla messuilla oli esillä myös
Heimtextil 2013 -trenditaulut.
Historiasta nykypäivään
Paluu juurille on ollut trendinä jo joita-
kin vuosia. Käsityöläisyydestä sekä arjen
tuotteista ammentavaa muotokieltä näkyy
Suomessakin. Tuohi materiaalina, raaka-
reunaiset, krouvit puupöydät ja esimerkiksi
pärekorit ovat olleet käytettyjä sisustus-
elementtejä kodeissa ja myös julkitilojen
sisustuksissa, kuten ravintoloissa.
Japanilaisilla suunnittelijoilla oli selkeästi
omannäköinen ote. Moderneissa tuotteis-
sa oli näkyvissä, miten traditionaalisia, pel-
kistettyjä muotoja oli uudistettu. Timbre
oli esimerkiksi tehnyt versioita tuulikello-
maisista ovikelloista, graafisten muotojen
lisäksi mallistossa oli värikkäitä lintuja.
Japan Style on käsityöläisten yhtei-
söllinen ryhmittymä, joka kiertää messuja
yhdessä. Ideana on keksiä uusia metodeita
vanhoihin tuotteisiin kuten koruihin, astioi-
hin ja pientavaroihin.
Tarjolla oli myös kauniita japanilaisia
Furo-puuammeita.
Luonnon ehdoilla yhteisöllisesti
Uutta oli myöskin nähdä, miten luonnon-
katastrofeihin osataan varautua, pakon
edessä, osana huonekalusuunnittelua.
Karimoku on Japanin suurin huonekalu-
valmistaja. Valmistajan ylellinen kirjahylly
on rakennettu maanjäristyksen kestäväk-
si. Hyllyt eivät tule ulos, televisiohyllyn
tai mikrohyllyn reunassa on este, joka es-
tää tavaroita tippumasta ulos. Koko hylly-
rakenne kiinnitetään seinään kauniisti ra-
kenteisiin piilotettujen ruuvien avulla. Hyl-
ly on myös valmistettu ympäristöystävälli-
sestä viljellystä vaahterasta.
Arkkitehti
Keiji Ashizawa
perus-
ti tsunamikatastrofissa pahasti kärsi-
neen Ishinomakin alueelle Ishinomaki
Laboratoryn. Vanhaan tehtaaseen kerät-
tiin materiaaleja yrityksiltä. Kotinsa me-
nettäneet ihmiset saivat tulla joko korjaa-
maan tai heitä opastettiin rakentamaan
uusia helppotekoisia puisia huonekalu-
ja. Toiminta jatkuu edelleen työpajoissa.
Messuosastolla oli esillä toimivat, selkeät
perushuonekalut, joista voitaisiin ottaa op-
pia ympäri maailmaa katastrofialueille tai
esimerkiksi pakolaisleireille.
Oivalluksia ja muunneltavuutta
Eräs asumisen vahvimpia trendejä on
muunneltavuus. Isamiyan hyllyistä voi
koota sellaisen kokonaisuuden kuin halu-
aa ja muunnella sitä tarpeiden ja elämän-
tilanteiden mukaan matkan varrella.
Karimokun modernimman New Standard
-
malliston suunnittelijoiksi on kutsuttu
myös kansainvälisiä nimiä. Scholten &
Baijingsin pyöreät värillisillä raidoilla rai-
kastetut, kansainvälisissä lehdissäkin näky-
neet Repurposing-puupöydät ovat oival-
tavaa muotoilua, askel eteenpäin rauta-
kauppa- ja rakennustarvike-estetiikasta.
Teruhiro Yanagiharan
Pile-pöytä oli
hauska, sisäsiisti versio klassisesta trukki-
lavasta.
Kansainvälisyyttä
Kansainvälisistä merkeistä näyttävästi esillä
olivat muun muassa
Jacob Schlaepferin
luksuskankaat ja tapetit. Arkkitehtien kans-
sa yhteistyötä tekevä Schlaepfer pystyy to-
teuttamaan yhdeksän metriä leveän unii-
kin seinäpinnan. Esillä oli runsas kukka-
meri, jossa on 1000 kukkaa. Seinäpintoihin
on myös mahdollista saada kolmiulotteista
efektiä korostava hologrammifolio-
painatus. Verhokankaisiin oli yhdistetty
laserleikkausta ja brodeerausta.
Näytteilleasettajina oli myös muita
eurooppalaisia tuttuja, kuten Designers
Guild, Laura Ashley, Ligne Roset se-
kä Gervasoni. Ligne Roset esitteli Pierre
Paulinin vuonna 1971 suunnitteleman
Pumpkin-sohvan ja tuolit.
Getama Products esitteli tanskalais-
ten muotoilijoiden Nanna Ditzelin, Hans
Wegnerin ja Berntin toimistokalusteita.
Berntin pyöreä Conference-pöytä ja
Highback-tuolit erottuivat osastolla.
Japanilaisia nimiä
Dan Project oli tehnyt yhteistyötä Karl
Hansenin kanssa. Wegnerin tuolien istuin-
osat oli päällystetty
Dan Namuran
suun-
nittelemilla kankailla. Dan Projectilla oli
myös kierrätetyistä sareista sekä neulei-
den palasista ylivärjättyinä toteutettuja
mattoja ja raheja. Dan ja hänen veljensä
Ken Namura
kuuluvat myös Heimtextilin
kansainväliseen trendipaneeliin.
Japanissa tunnettu, korkealaatuinen
huonekaluvalmistaja Time&Style tekee
sekä uudistettuja versioita japanilaisesta
muotokielestä että klassisia huonekaluja.
Sohvat ovat usein länsimaalaisittain matalia.
FAQ-huonekaluvalmistajan mallis-
tossa oli suomalaisen
Mikko Halosen
Kiila-tuoli.
Japanilainen estetiikka on aina ollut pelkis-
tettyä ja harmonisen kaunista. Nuoret muo-
toilijat uudistavat perinnettä yhtä tyylikkääs-
ti. IFFT oli kiinnostava kokonaisuus uutta
ja vanhaa, pientavaraa sekä huonekaluja,
kansainvälisillä uutuuksilla höystettyinä.