Iltatunnelmakuva Hahlolta. Kuvan oikeassa reunassa Pajapuisto ja suojeltu kivääritehtaan johtajan asuinrakennus.

YIT pääsee kehittämään Jyväskylän Tourulankulmaa

Iltatunnelmakuva Hahlolta. Kuvan oikeassa reunassa Pajapuisto ja suojeltu kivääritehtaan johtajan asuinrakennus.

Voittajaehdotus perustuu kantakaupunkimaisiin hybridikortteleihin, joihin sijoittuu toimisto- ja palvelutyöpaikkoja sekä vuokra- ja omistusasumista viher-, piha- ja pysäköintiratkaisuineen.

Ensimmäisen rakennusvaiheen on tarkoitus käynnistyä voimassa olevan asemakaavan mukaiselle liike- ja toimistorakentamisen tontille vuonna 2020. Tavoitteena on, että uusi asemakaavaehdotus on hyväksymiskäsittelyssä vuoden 2020 aikana. Mikäli se saa lainvoiman, alueen toteuttaminen jatkuu vuonna 2021.

”Toteutuessaan suunnitelma luo Jyväskylään uudenlaista yhteisöllistä kaupunkitilaa, jossa yhdistyvät resurssiviisaasti työpaikat, asuminen ja piha-alueet”, kertoo tuomariston puheenjohtaja, kaupunginarkkitehti Leila StrömbergJyväskylän kaupungilta.

”Viihtyisä kantakaupunkimaisuus syntyy arkkitehtuurin variaatiosta ja sekä historian että tulevien tarpeiden huomioivista erilaisista tilallisista kerrostumista.  Korkeampien rakennusten lomaan sijoitetuilla, tehdasarkkitehtuurista ilmeensä saavilla kaksikerroksisilla ´pajarakennuksilla’ on kokoaan suurempi merkitys yhteisinä harrastehuoneina sekä työ- ja liiketiloina”, kertoo alueen pääsuunnittelija, Tero Wéman, arkkitehti SAFA Arkkitehtipalvelu Oy:stä.

”Asuminen ja toimistotilat ovat sopivassa suhteessa luodakseen alueesta eläväisen aamusta iltaan. On hienoa huomata, että Tourulankulma kiinnostaa myös työpaikkarakentamisen alueena”, sanoo toimitusjohtaja Seija Takanen Jykiasta.

Historiasta muistuttaa 1920-luvulla rakennettu ja suojeltu kivääritehtaan johtajan asuinrakennus, jonka ympärille muodostuu  Pajapuisto. Alueella korostuvat jalankulkua, pyöräilyä ja joukkoliikenteen käyttöä edistävät liikenneratkaisut.

”Alueelle on sen loistavan sijainnin ansiosta helppo saapua kaikilla kulkuvälineillä kaikista suunnista, ja myös matkan jatkaminen omalla tai vaihtoehtoisella kulkuneuvolla on helppoa”, sanoo liikennesuunnittelun asiantuntija Mikko Suhonen Swecolta.

”Tourulankulman kehittäminen luo yhtenäisen kokonaisuuden Kankaan ja keskustan välille, mikä osaltaan lisää alueen vetovoimaa. Tourulaan rakentuu uusi Jyväskylän maamerkki”, sanoo Marjaana Nissilä-Ryytty YIT:ltä.