Viimeisimmät julkaisut

Viiden kerroksen massiivinen maanalainen pysäköintilaitos

Tripla-hankkeen maanalainen pysäköintilaitos on samaa massiivista kokoluokkaa kuin koko muukin hanke. Yksi pysäköintilaitoksen viidestä kerroksesta vastaa jo suurehkoa tavallista pysäköintihallia.

Ajo pysäköintilaitokseen tapahtuu pohjoispuolelta Firdonkadun puolelta ja etelän puolelta Pasilan Tornikujan kautta (kuvassa). Kerrosten välillä olevat kierrerampit ovat yksisuuntaisia: etelän puolelta ajetaan alaspäin ja pohjoisesta ylöspäin.

Pasilan kolmen korttelin Tripla-kokonaisuuden rakennustyöt käynnistyivät vuonna 2015 pysäköintilaitoksen perustuskuopan maanrakennustöillä.

Pysäköintilaitosta ei ole tehty pelkästään pysäköintiä varten, vaan siellä on normaalin pysäköintilaitoksen lisäksi kauppakeskuksen massiiviset IV-konehuoneet, energiakeskus, huoltopiha, jätealueet, koko Keski-Pasilaa palveleva imujäteterminaali, autopesula, -korjaamo, noutopalvelupisteitä, varasto- ja sosiaalitiloja sekä väestönsuojat ja asukkaiden häkkivarastoja ja liiketilojen varastoja.

Rakennuskuopan pohjalle louhittu, tulevaisuuden liikenneratkaisuja pohjustava metroasemavarauskin on hyödynnetty kaupalliseen toimintaan. Tila on metroasemavarauksen vuoksi tavallista korkeampaa tilaa, josta on puutetta Helsingissä. Pohjakerroksen konsepti on nimeltään Down Under ja siellä on muun muassa HopLop, surffiallas, maanalainen aurinkobiitsi sekä tilan parvirakenteella toimiva Balettiakatemia.

– Pysäköintilaitoksen rakentaminen sujui haasteista huolimatta sutjakkaasti, se oli oikeastaan koko ajan edellä aikatauluaan, mikä ei suinkaan helpottanut suunnittelijoiden työtä, koska suunnittelua tehtiin rinnan rakentamisen kanssa, pysäköintilaitoksen ja Mall of Triplan pääsuunnittelijana toiminut Marja-Liisa Honkanen Arkkitehdit Soini & Horto Oy:stä toteaa.

Pysäköintilaitokseen tätäkin kautta: Teollisuuskadun uutta 330 metriä pitkää tunnelia pitkin pääsee ratojen ali Veturitielle, josta pääsee Triplaan ja sen pysäköintilaitokseen.

Siltarakenne pohjana

Pysäköintilaitoksen kaivannon reunat rajattiin aluksi porapaalutuksella ja pilaantuneita maita kuljetettiin pois. Alueella on aiemmin sijainnut Pasilan vanha ratapiha-alue.

– Kaivanto oli suuri, noin 125 metriä x 220 metriä ja noin 20 metriä syvä. Paikalla on niin sanottu Kluuvin ruhje, joka kulkee myös Pasilan läpi. Kalliossa on syvänne juuri Triplan korkeimpien osien kohdalla. Osa kaivannosta louhittiin, mutta noin puolet montusta piti vielä paaluttaa. Pisimmät porapaalut, joita montun pohjalta porattiin, olivat noin 14 metriä pitkiä, perustus- ja runkourakasta vastanneen YIT Suomi Oy:n työpäällikkö Jaakko Rekola kertoo.

– Kohteessa käytettiin enemmän siltarakenteissa käytettyä perustusratkaisua, jossa pilarien kohdalle keskeisesti porattiin iso porapaalu ja välissä ei ollut erillistä anturaa. Näin perustusvaiheessa säästettiin huomattavasti aikaa, kun ei tarvinnut tehdä isoja kaivantoja ja anturoita muutenkin ahtaassa montussa.

Kalliovaraisille osille valettiin aivan normaalit kalliovaraiset anturat, Rekola jatkaa.

Perustusten pitää kantaa erittäin suuret kuormat, koska monttuun on rakennettu viisi kerrosta pysäköintilaitosta ja sen päälle viisi kerrosta kauppakeskusta sekä hotelli. Lisäksi länsipuolella on vielä asuinkerrostalot, joissa on noin 400 asuntoa.

Halliin ja hallista johtavat kierrerampit ovat liukuvalutekniikalla paikallavalettuja.

Logistiikkahaasteita

Kuoppa oli suuri, mutta tilaa oli kuitenkin rajallisesti, koska töitä oli paljon käynnissä eri puolilla. Tämä tuotti haasteita töiden yhteensovittamisessa ja kulkureittien järjestämisessä.

Tavarantoimittajat tilasivat logistiikkajärjestelmän kautta purkuajan kuormalleen.

Heille oli aikataulutettu tiukka aikaikkuna, jonka puitteissa toimituksen piti pysyä, pysäköintilaitoksen projektipäällikkö Attina Salmenoja YIT Suomi Oy:stä kertoo.

– Viisikerroksinen pysäköintilaitos on paikallavalurakenteinen ja jälkijännitetty.

Näin betonilaatat voitiin tehdä ohuemmalla rakenteella. Halliin ja hallista johtavat kierrerampit ovat liukuvalutekniikalla paikallavalettuja.

Pohjakerroksen massiivinen pilarijärjestelmä on sovitettu yhteen päällä olevan kauppakeskuksen pilarijärjestelmän kanssa. Pilareita on satoja ja ne ovat lähes metrin halkaisijaltaan, Salmenoja sanoo.

Pysäköintilaitoksessa on kaikkiaan 80 paikallavaluholvia, mikä kuvaa työmaan kokoa.

Pysäköintitasojen laajoissa lattiatasoissa on hiottu, Lithurin-käsitelty betonipinta.

Kolmessa ensimmäisessä kerroksessa on kauppakeskuksen lyhytaikaista pysäköintiä. Toimisto- ja asukaskäytön pitkäaikaispysäköintiruudut ovat P4- ja P5-tasoilla.

– Mahdollisesti tulevan metroaseman raakatila täytyi samalla rakentaa siihen valmiuteen, että metroasema voidaan tarvittaessa sinne istuttaa. Osa alimmasta kerroksesta on siksi poikkeuksellisen korkea. Metrovaraus toi mukanaan paineentasauskuilut, joiden reittien löytäminen oli työlästä valtavalla rakennusalueella.

Kuilujen sijoittelussa oli äärimmäisen tärkeätä myös se, että hotellien ja liikkeiden huoltoliikenne saatiin toimivaksi ja pysty-yhteydet järkeviksi, Honkanen toteaa.

Pysäköinnin ja tukitilojen tekniikkareittien löytäminen ja yhteensovittaminen oli Honkasen mukaan haasteellista. Hallissa pitää olla tietyt ajokorkeudet, joiden säilyttäminen oli vaikeaa, koska tekniikkaa oli katossa paljon, varsinkin ylimmässä pysäköintikerroksessa.

Kuilujen sijoittelussa oli erittäin tärkeätä myös se, että hotellien ja liikkeiden huoltoliikenne saatiin toimivaksi ja pysty-yhteydet järkeviksi. Hissiauloja on kolmisenkymmentä kappaletta ja porrasyhteydet päälle.

Perustusten pitää kantaa erittäin suuret kuormat, koska monttuun on rakennettu viisi kerrosta pysäköintilaitosta ja sen päälle viisi kerrosta kauppakeskusta sekä hotelli. Lisäksi länsipuolella on vielä asuinkerrostalot, joissa on noin 400 asuntoa.

Palvelee koko Keski-Pasilaa

Pysäköintilaitoksen kokonaispinta-ala on noin 130 000 neliömetriä. Laitoksella on monia eri käyttäjäryhmiä, koska se palvelee koko Keski -Pasilaa. Autopysäköintipaikkoja on kaikkiaan reilut 2200 kappaletta, joista sähköautopaikkoja 279 kappaletta.

Osa paikoista on asuintalojen käytössä ja osa toimistojen sekä kauppakeskuksen käytössä. Pysäköintilaitokseen on varattu myös noin 700 tulevien tornitalojen pysäköintipaikkaa.

Pysäköintiruudut ovat tavallista leveämmät, mikä tuo käyttömukavuutta. Samoin valaistus ja 2,3 metrin ajokorkeudet on huomioitu käyttömukavuuden näkökulmasta.

Polkupyörille on tehty noin 3250 paikkaa, jotka on tarkoitettu myös koko Keski-Pasilan käyttöön. Pyörille on myös ulkopaikkoja.

Finnpark on toteuttanut pysäköinnin operoinnin älypuhelimeen liitettävällä Moovy-palvelulla, jossa on auton rekisteritunnistukseen perustuva liputon järjestelmä.

Pysäköinti on mahdollista maksaa myös maksuautomaatteja käyttämällä.

Hallissa pitää olla tietyt ajokorkeudet, joiden säilyttäminen oli vaikeaa, koska tekniikkaa on katossa paljon.

Leveät kierrerampit

Ajo pysäköintilaitokseen tapahtuu pohjoispuolelta Firdonkadun puolelta ja etelän puolelta Pasilan Tornikujan kautta. Pysäköintilaitokselta on yhteys myös Pasilan asemalle hissin ja porrasyhteyden kautta.

Kerrosten välillä olevat kierrerampit ovat yksisuuntaisia ja suhteellisen leveitä, mikä tekee niissä ajamisen mukavammaksi kuin kaksisuuntaisessa ratkaisussa. Etelän puolelta ajetaan alaspäin ja pohjoisesta ylöspäin.

Kerrokset on jaettu käyttäjäryhmittäin.

Kolmessa ensimmäisessä kerroksessa on lähinnä kauppakeskuksen lyhytaikaista pysäköintiä ja toimisto- ja asukaskäytön pitkä aikaispysäköintiruudut ovat P4- ja P5-tasoilla.

Pysäköintilaitos ja kauppakeskus on jaettu kolmeen sektoriin itä-länsi-suunnassa. Jokaiselle kolmelle pysty-yhteyssektorille on tehty omat tunnusvärit, mikä helpottaa suunnistamista valtavassa pysäköintilaitoksessa. Kaikki pysty-yhteydet johtavat kauppakeskukseen.

Lisäksi vihreällä pääsee asunnoille ja keltaisella toimistoille ja hotellille.

Jokaiselle kolmelle pysty-yhteyssektorille on tehty omat tunnusvärit, mikä helpottaa suunnistamista valtavassa pysäköintilaitoksessa. Kaikki pysty-yhteydet johtavat kauppakeskukseen. Lisäksi vihreällä pääsee asunnoille ja keltaisella toimistoille ja hotellille.

Aulatiloissa on korkeampi valaistusteho kuin muualla pysäköintialueella. Samoin jalankulkualueilla on tehostettu valaistus.

Pysäköintitasoilla ei ole omaa tunnusväriä, mutta suunnistamista helpottavat kuvittaja Linda Lingon tekemät pysäköintitasojen seinäkuvioinnit. Ne kuuluvat Mall of Triplan brändi-ilmeeseen.

Valtavan Tripla-kokonaisuuden paloturvallisuussunnittelusta vastasi Paloässät Oy.

– Pysäköintilaitoksessa on massiivisen kokoisia savunpoistokuiluja etelä- ja pohjoissivuilla.

Kerrosten savunpoisto tapahtuu suuntapainepuhaltimilla kerrostasoissa, eli toisen suunnan kuilusta otetaan korvausilma ja toiselta puolelta puhalletaan ulos.

Mitoitusta ja poistumisreittien toteutuksia on tutkittu palo- ja poistumissimuloinneilla, vastaava paloturvallisuussuunnittelija Sami Hämäläinen Paloässät Oy:stä kertoo.

Autopysäköintipaikkoja on kaikkiaan reilut 2200 kappaletta, joista sähköautopaikkoja 279 kappaletta. Pysäköintitasojen laajoissa lattiatasoissa on hiottu, Lithurin-käsitelty betonipinta.

Täysin tietomallinnettu

– Tämä on täysin tietomallinnettu hanke ja tietomallinnusta on hyödynnetty myös tuotannossa. Kaikki täydentävät rakennusosatkin on mallinnettu. Myös määrälaskennassa ja kustannusten hallinnassa on hyödynnetty tietomalleja. Paperikuvia tarvitaan kuitenkin vielä, koska alihankkijoilla on hyvin erilaiset valmiudet tietomallien käyttöön. Mallinnuksista saisi vielä paljon enemmän hyötyä, jos kaikilla olisi riittävät valmiudet niiden käyttöön. Tietomalli kuitenkin auttaa hahmottamisessa ja detaljeissa paprikuvien käyttäjiäkin, Salmenoja toteaa.

Teksti Jari Peltoranta | Kuvat Mikael Lindén, Drone-kuva Vesa Voitto Sakari

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail