• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
    • Tuoteuutuudet
    • Nimitykset
  • Artikkelit
    • PU 2022
      • PU 1 – 2022
      • PU 2 – 2022
      • PU 3 – 2022
    • PU 2021
      • PU 1 – 2021
      • PU 2 – 2021
      • PU 3 – 2021
      • PU 3 – 2021 Projektisisustus
      • PU 4 – 2021
      • PU 5 – 2021
      • PU 6 – 2021
    • PU 2020
      • PU 1 – 2020
      • PU 2 – 2020
      • PU 3/4 – 2020
      • PU 5 – 2020
      • PU 6 – 2020
    • PU 2019
      • PU 1 – 2019
      • PU 2 – 2019
      • PU 3 – 2019
      • PU 4 – 2019
      • Pu 5 – 2019
      • PU 6 – 2019
    • PU 2018
      • PU 1 – 2018
      • PU 2 – 2018
      • PU 3 – 2018
      • PU 4 – 2018
      • PU 5 – 2018
      • PU 6 – 2018
    • PU 2017
      • PU 1 – 2017
      • PU 2 – 2017
      • PU 3 – 2017
      • PU 4 – 2017
      • PU 5 – 2017
      • PU 6 – 2017
    • PU 2016
      • PU 1 – 2016
      • PU 2 – 2016
      • PU 3 – 2016
      • PU 4 – 2016
      • PU 5-6 2016
    • PU 2015
      • PU 1 – 2015
      • PU 2 – 2015
      • PU 3 – 2015
      • PU 4 – 2015
      • PU 5 – 2015
      • PU 6 – 2015
    • PU 2014
      • PU 5 – 2014
      • PU 6 – 2014
    • PU 2013
      • PU 1 – 2013
      • PU 6 – 2013
    • PU 2012
      • PU 1 – 2012
      • PU 2 – 2012
      • PU 3 – 2012
      • PU 4 – 2012
      • PU 5 – 2012
    • PU 2011
      • PU 1 – 2011
      • PU 2 – 2011
      • PU 3 – 2011
      • PU 4 – 2011
      • PU 5 – 2011
      • PU 6 – 2011
  • Lehti
    • Tilaa Projektiuutiset
    • Tilaa näköislehti
    • Lue näköislehteä
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
  • Blogit
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark toimitilapalvelut
    • Rakennusfakta – Tuotteet ja ratkaisut
    • SIR – Kiinteistöalan tietokanta
    • RPT SMART – rakennusalan tietopalvelu
  • Yhteystiedot
    • Mediatiedot
    • Mainostajalle
    • Mediakortti
Projektiuutiset.fi

Projektiuutiset.fi

Rakennusalan huippujulkaisu asiantuntijoille

Olet täällä: Alkuun / Artikkelit / Vihreän energian logistiikkakeskus nousi Kuopioon

Vihreän energian logistiikkakeskus nousi Kuopioon

22/06/2022

Aurinkosähkö ja 300 metriä syvät energiakaivot merkitsevät vuosittain kymmenien tuhansien eurojen säästöjä Savon Kuljetus Oy:n uuden logistiikkakeskuksen käyttökuluissa. Kesäkuussa valmistunut keskus sijaitsee Kuopion eteläpuolella Pienen Neulamäen alueella, josta on kehittymässä Kuopion seudulle uusi logistiikan ja teollisuuden keskittymä.

Logistiikka- ja infrapalveluihin erikoistunut Savon Kuljetus Oy pääsi muuttamaan uuteen logistiikkakeskukseen kesäkuun alkupuolella. Runsaan 7000 neliömetrin laajuinen logistiikkakeskus nousi Pienen Neulamäen yritysalueelle Asevarikontie 15:een ripeällä vauhdilla, alle vuodessa. 

Rakennukseen sijoittuvat Savon Kuljetuksen logistiikkatoiminnot sekä yrityksen pääkonttori. Lisäksi keskuksessa on tilat Savon Kuljetuksen tytäryhtiölle, Suomen GPS-Mittaus Oy:lle, sekä elintarvikekuljetuksiin erikoistuneelle Kuljetus Weeman Ky:lle, jonka kanssa Savon Kuljetus tekee tiivistä yhteistyötä. Muovilaatikoiden pesupalveluista keskuksessa vastaa Savon Laatikkopesu Oy.

– Uuden logistiikkakeskuksen rakennuttaminen oli pitkä projekti. Meillä on ollut toimintoja Kuopiossa viidessä eri kiinteistössä, joissa on jouduttu tekemään monenlaisia tila­kompromisseja. Ensin etsimme tarkoituksiimme sopivaa kiinteistökehityskohdetta, mutta sellaisia ei ollut tarjolla. Voimme nyt keskittää liiketoimintaamme saman katon alle, kun käytössä on riittävästi tilaa ja talotekniikkakin vastaa tämän päivän vaatimuksia, kertoo Savon Kuljetus Oy:n liike­toimintajohtaja Kimmo Pekonen.

Uusi logistiikkakeskus varmistaa sen, että kasvavat kuljetustarpeet kyetään hoitamaan sujuvasti. Savon Kuljetus kuljettaa päivittäin noin 5000 pakettia, ja korona-aikana määrä on kasvanut verkkokaupan vilkastumisen myötä.

Savon Kuljetuksen toimistossa työskentelee noin 30 henkilöä, Suomen GPS-Mittauksen tiloissa lähes 40.

– Lisäksi terminaalissa tulee ja menee omia kuljettajiamme noin 80, ja saman verran on myös Weemanilla, Pekonen kertoo.

Kuopio kasvaa erityisesti etelän suuntaan. Pienen Neulamäen alueen 3,4 hehtaarin tontti täyttää Pekosen mukaan hyvin yrityksen vaatimukset sijainnin suhteen, sillä Viitostie on kivenheiton päässä alueesta. Runkokuljetukset tulevat pääasiassa pääkaupunkiseudulta, joten sijainti kaupungin etelä­puolella lyhentää raskaan liikenteen kuljettajien ajoaikoja. 

Runsaan 7000 neliömetrin laajuisessa logistiikkakeskuksessa on Savon Kuljetuksen logistiikkatoiminnot sekä yrityksen pääkonttori. Tilaa on myös tytäryhtiölle ja yhteistyökumppaneille.

Pieni Neulamäki on entistä Puolustusvoimien varikkoaluetta, jonka pinta-ala on lähes 400 hehtaaria. Alueella on toiminut jo useita vuosia Inex Partners Oy:n logistiikkaterminaali. Toimitusjohtaja Markus Pohjonen KVR-urakoinnista vastanneesta Rakennusliike Pohjonen Oy:stä arvioi, että Pienestä Neulamäestä kehittyy vahva logistiikan ja teollisuuden keskittymä.

– Miltei kaikki tontit on myyty ja kaupungilla on jo paineita laajentaa aluetta, Pohjonen kertoo.

Logistiikkakeskuksen investorina on Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa rautakauppaa harjoittava Kauko E. Naumanen Oy.

– Kohdetta oli mukava rakentaa, kun sen tiesi tulevan suomalaiseen omistukseen, Pohjonen sanoo.

Asiakkaalla selkeä näkemys tiloista

Arkkitehtipalvelu Oy:n projektiarkki­tehti Harri Nieminen ja arkkitehti Tommi Rytkönen aloittivat kohteen suunnittelun keväällä 2021. Maanrakennustyöt tontilla käynnistyivät heinäkuussa. 

– Savon Kuljetuksella oli selkeä näkemys rakennukseen tulevista toiminnoista, mikä helpotti meidän työtämme. Hyvän pohjan hankkeelle loi myös se, että Kuopion kaupunki oli rakentanut valmiiksi alueelle kunnallistekniikan. Tiukka aikataulu vaati hyvää yhteistyötä suunnittelijoilta ja rakentajilta, Rytkönen kertoo. 

Rakennuksen ulkopuolisiin täyttöihin on käytetty noin 15 000 tonnia kerros­talon purkamisesta saatua purku­jätettä. Henkilöautojen pysäköintialueella on käytetty kierrätettyä asfalttimursketta.

Toimistotilojen osuus rakennuksen kokonaisalasta on noin 1750 neliömetriä, mihin sisältyvät Suomen GPS-Mittauksen käyttöön tulevat melu- ja pölysuojatut laboratoriotilat. Yritys on erikoistunut muun muassa geotekniikkaan, pohjatutkimuksiin ja ympäristöpalveluihin. Se tekee maaperätutkimuksia paitsi kunnille, kaupungeille ja Väylävirastolle myös Savon Kuljetuksen oman maa- ja kiviainestuotannon pohjaksi. 

Toimistotiloja on rakennuksen molemmissa päädyissä. Suunnitteluvaiheessa runkoratkaisussa esillä olivat myös puurakenteet, mutta niistä luovuttiin, koska rakennuksen paloluokitus nostettiin P1:een, jossa kantavien rakenteiden on kestettävä sortumatta tulipalossa.

– Keskuksessa on monenlaisia toimintoja: toimistotilojen lisäksi avonaista terminaalitilaa, kylmiö- ja pakastevarastoja, ajo­järjestelijän tiloja ja laatikkojen pesulinjasto. Toimistoissa varsinaista monitilaympäristöä on tämän päivän mittapuun mukaan suhteellisen vähän. Huonemaiset toimistotilat on suunniteltu siten, että tiimityöskentely on helppoa, Nieminen toteaa.

Rakenteeltaan terminaali on läpivirtausterminaali, jossa runko- ja jakelukuljetukset yhdistyvät. Savon Kuljetuksella on käytössään noin 30 jakeluautoa ja saman verran pakettiautoja. Lastauslaitureita on 25, joista kylmätuotteille on seitsemän ja laatikko­pesulalle kaksi. Lisäksi pakettiautoille on seitsemän lastauspaikkaa.

Lastauslaitureita on 25, joista kylmätuotteille on seitsemän ja laatikk­opesulalle kaksi. Lisäksi pakettiautoille on seitsemän lastauspaikkaa.

Toimistotilat kahdessa kerroksessa

Logistiikkakeskuksen rungon suunnittelusta vastasi elementtitoimittaja Consolis Oy. Suunnitteluryhmä Karrak Oy puolestaan keskittyi perustuksiin, päärakennesuunnitteluun sekä erikoistilojen rakenteellisiin yksityiskohtiin. 

– Tontti oli rakentamisen näkökulmasta kiitollinen, sillä Kuopion kaupunki oli tehnyt mursketäytön kalliopohjaiselle tontille. Perustusten pilarianturat valettiin paikalla. Anturoiden välissä on sokkelielementit, kertoo päärakennesuunnittelija Risto Timonen Suunnitteluryhmä Karrakista.  

Timosen mukaan 160 metriä pitkän ja 40 metriä leveän rakennuksen rakennesuunnittelun keskeiset ratkaisut edustavat tyypillistä hallirakentamista. Rakennuksen jäykistyksestä vastaavat pääasiassa mastopilarit, seinissä on pelti-villa-pelti -elementit. Avointa hallitilaa on terminaalissa paljon, ja esijännitettyjen i-palkkien pisimmät jännevälit ovat noin 14 metriä. Rakennuksen yläpohjassa on käytetty 20 metriä pitkiä TEK-laattoja. 

– Toimistotiloissa on lisäksi jäykistävinä rakenteina väliseiniä sekä porrashuoneet, joita on yksi rakennuksen molemmissa päädyissä. Toimistotiloja on kahdessa kerroksessa.

– Rakennuksessa on kylmätiloja noin tuhat neliötä. Pakastetilojen osuus on noin 400 neliötä ja siellä suunnittelimme tarkoin rakenteiden yksityiskohtia. Alapohjarakenne toteutettiin 2-kerrosrakenteena, jossa on siis paksumpi alapohja, Timonen tarkentaa. 

Läpivirtausterminaalin lattiassa on käytetty kuitubetonia. Sen mitoituksessa rakennesuunnittelijat ja lattian toimittaja varmistivat, että lattia kestää myös trukkiliikenteen aiheuttaman kuormituksen. Myös pakaste­tiloissa on käytetty kuitubetonia.

Läpivirtausterminaalin lattiassa on käytetty kuitubetonia. Sen mitoituksessa rakennesuunnittelijat ja lattian toimittaja varmistivat, että lattia kestää myös trukkiliikenteen aiheuttaman kuormituksen. Myös pakaste­tiloissa on käytetty kuitubetonia.

– Vaikka kyseessä on tyypillinen halli­rakenne, monipuolisten toimintojen aiheuttama rasitus oli huomioitava suunnittelussa. Esimerkiksi laatikkopesulinjaston tiloissa on korkeat kosteus- ja höyrypitoisuudet. Myös siitä oli varmistuttava, että piha-alue kestää raskasta liikennettä ja täyttää pitkien HCT-yhdistelmien vaatimukset, Risto Timonen kertoo.

Tutustu Suomen rakennushankkeisiin RPT SMART

60 000 euron säästö vuodessa

Logistiikkakeskuksen taloteknisissä ratkaisuissa on kiinnitetty erityistä huomiota kiinteistön energiavirtojen kierrätykseen ja ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Tontilla on 17 noin 300 metriä syvää energiakaivoa, jotka palvelevat sekä lämmitystä että jäähdytystä. Energiakaivojen määrä on ylimitoitettu, jotta ne varmasti täyttävät tehtävänsä.

Rakennuksen katosta noin kolmanneksen kattaa on 2000 neliön kokoinen aurinko­paneelikenttä, jonka teho on 350 piikkikilowattia. 

– Energiatehokkaat ratkaisut merkitsevät vuodessa noin 60 000 euron säästöä energiakustannuksissa, Markus Pohjonen sanoo.

Toimistotilojen osuus rakennuksen kokonaisalasta on noin 1750 neliömetriä. Huonemaiset toimistotilat on suunniteltu siten, että tiimityöskentely on helppoa.

Kesällä aurinkopaneelien tuottama sähkö käytetään kylmätilojen tarpeisiin eikä sähköä tarvitse myydä verkkoon. Kylmätilojen jäähdytykseen hyödynnetään energiakaivoissa kiertävän liuoksen lämpötilaa, joka suuren osan ajan vuodesta on alhaisempi kuin ulkolämpötila. 

– Tontilla rakennuksen ulkopuolisiin täyttöihin on käytetty noin 15 000 tonnia kerros­talon purkamisesta saatua purku­jätettä. Tämänkaltaisen täyttöaineksen käyttö vaatii aina luvan ELY-keskukselta, minkä vuoksi sen hyödyntäminen on järkevää vain riittävän suurissa kohteissa. Henkilöautojen pysäköintialueella on käytetty kierrätettyä asfalttimursketta, Pohjonen kertoo.

Vaikka raskaan liikenteen tulevaisuuden energiaratkaisut ovat vielä auki, logistiikkakeskuksessa on tehty teknisiä varauksia liikenteen sähköistymiseen.

Markus Pohjonen kertoo, että maailmanlaajuinen komponenttipula alkoi näkyä logistiikkakeskuksen rakentamisessa.

– Muuttunut maailmantilanne ilmeni esimerkiksi lattian pintamateriaalien ja sähkö­komponenttien toimitusten viivästymisinä. Marraskuussa tilattua paloilmoitusjärjestelmää emme edes saaneet rakennuksen valmistumiseen mennessä, minkä vuoksi kohteeseen piti järjestää vartiointi, kunnes tekniikka on kunnossa. Myös materiaalien hintojen nousu toi haasteita kustannus­puolella, Pohjonen toteaa.

Teksti: Timo Sillanpää | Akseli Muraja

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
  • Rakennustoimisto K. Tervo Oy rakentaa Psykiatriatalon Kuopioon

    Rakennustoimisto K. Tervo Oy on valittu Kuopion yliopistollisen sairaalan Psykiatriatalon pääurakoitsijaksi. 8-kerroksinen rakennus valmistuu keväällä…

  • Nimitysuutinen Säätölaitehuolto Oy

    Timo Wilenius on nimitetty Säätölaitehuolto Oy:n Automaatiohuollon huoltopäälliköksi. Wilenius on aiemmin toiminut ko. osaston huoltoteknikkona.…

  • Järvenpään Sähköpojat Oy

    Järvenpään Sähköpojat Oy:n uudeksi projektipäälliköksi on nimitetty Timo Kokko 1.1.2021 alkaen.

Kategoriassa: Artikkelit, PU 2022, PU 3 - 2022 Avainsanoilla: ajojärjestelijä, Akseli Muraja, alapohjarakenne, Arkkitehtipalvelu Oy, aurinkopaneelit, aurinkosähkö, Consolis Oy, ELY-keskus, energiakaivo, energiakaivot, energiatehokkuus, energiavirta, geotekniikka, hallitila, Harri Nieminen, Inex Partners, infrapalvelut, Kauko E. Naumanen Oy, Kimmo Pekonen, kuitubetoni, Kuljetus Weeman Ky, kunnalistekniikka, Kuopio, Kuopion kaupunki, kylmiövarasto, laboratoriotilat, läpivirtausterminaali, logistiikka, Logistiikkakeskus, Logistiikkapalvelut, logistiikkaterminaali, maanrakennustyöt, Markus Pohjonen, pääkonttori, pakastevarasto, paloluokitus, pesulinjasto, Pieni Neulamäki, pohjatutkimus, Rakennusliike Pohjonen Oy, Risto Timonen, Runkokuljetukset, Savon Kuljetus Oy, Savon Laatikkopesu Oy, Suomen GPS-Mittaus Oy, Suunnitteluryhmä Karrak Oy, talotekniikka, teollisuus, terminaalitila, Timo Sillanpää, Toimistotilat, Tommi Rytkönen, trukkiliikenne, vihreä energia, ympäristöpalvelut, Ympäristöystävällisyys

Ensisijainen sivupalkki

Lue näköislehti

# Lue aiempia näköislehtiä

Yhteistyössä

Nimitysuutiset

Inlook-konsernin toimitusjohtaja vaihtuu

Anna-Liisa Sarasoja Newsec Suomen Property Asset Managementin toimitusjohtajaksi

Anni Sarvaranta Suomen Kaasuenergian kaasuliiketoimintojen johtoon

Lisää nimitysuutisia

Rakennusalan Trendit -raportti

Rakennusalan Trendit raportti

Footer

Projektiuutiset

Projektiuutiset on rakennusalan asiantuntijoille suunnattu aikakausilehti joka esittelee valmistuneita upeita hankkeita.

Viimeisimmät

  • Lomalukemista kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijoille
  • Geberit: Uusi jakorasia seinä-wc:lle
  • Skarta rakentaa SSAB:lle tutkimus- ja laboratoriokeskuksen Raaheen
  • Fira ja SATO yhteistyöhön asuntojen korjaushankkeissa
  • Rakennuskonserni Arkta laajentaa toimintaansa Turkuun

RPT BYGGFAKTA Oy

Ruukinkuja 3
02330 Espoo
09-809911

  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Copyright © 2022 · Projektiuutiset | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet


Jatkamalla verkkosivustomme ja palvelujemme käyttöä hyväksyt, että keräämme tietoja vierailuistasi. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään.
Toivomme, että käytät hetken aikaa periaatteiden huolelliseen lukemiseen. Tämä on tärkeää! Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen.

OK, ymmärrän Lue lisää
RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy