Kuva: Jaana Ahti-Virtanen

Vesilaitosyhdistys teetti digistrategian vesihuollolle

Kuva: Jaana Ahti-Virtanen

”Strategia on portaittainen. Ensin luodaan digitalisaation perusteita ja tahtotila ja varmistetaan yhteensopivuus ja tietovirrat. Tästä edetään kohti tilannetta, jossa analytiikka ja tiedolla johtaminen mahdollistavat jo toiminnan ennakoivan suunnittelun. Jokaisella portaalla on osa-alueittain toimintaehdotuksia ja tarkastuslistoja, josta vesihuoltolaitos voi arvioida digitalisaatiokypsyyttään ja ottaa uusia toimenpiteitä työn alle”, Vesilaitosyhdistyksen toimitusjohtaja Osmo Seppälä kertoo.

”Portaat ovat malli, mutta jokainen laitos tarvitsee oman suunnitelmansa. Digitalisaatiossa on kyse ennen kaikkea työkulttuurin ja toiminnan muutoksesta, jota tietojärjestelmät ja teknologiakehitys tukevat, Sitowisen tuotantopäällikkö Aino Ikäheimo sanoo.

Monen vesilaitoksen ongelmana ovat laskuttamattomat vedet, ylivuodot ja putkirikot. Kuluttajan näkökulmasta haasteeksi nousee puolestaan muun muassa halu säätää itse kulutusta ja tätä kautta maksutaakkaa.

”Teknologia tuo hyötyä kumpaankin päähän. Kuluttajille voi toteuttaa vaikkapa pelin vesimaksujen hahmottamiseen, samalla kun laitosten henkilöstöllä on käytössään mobiilityökalut datan päivittämiseen kentällä. Digikaksosilla voi edelleen parantaa toiminnan laatua. Koko vesihuollon tulevaisuus on digitaalinen. Kuluttajille palvelu on entistä henkilökohtaisempaa”, Ikäheimo toteaa.

Vesihuoltolaitoksille digistrategia tarjoaa kehityspolkujen lisäksi käytännönläheisiä toimenpide-ehdotuksia erikokoisille ja eri kehitystilanteessa oleville laitoksille.

”Toivon laitosten saavan tästä rohkaisua omaan digitalisaatiokehitykseensä”, Osmo Seppälä sanoo.