Projektiuutiset.fi
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
    • Tuoteuutuudet
    • Nimitykset
  • Artikkelit
    • PU 2023
      • PU 1 – 2023
      • PU 2 – 2023
    • PU 2022
      • PU 1 – 2022
      • PU 2 – 2022
      • PU 3 – 2022
      • PU 4 – 2022
      • PU 5 – 2022
      • PU 6 – 2022
    • PU 2021
      • PU 1 – 2021
      • PU 2 – 2021
      • PU 3 – 2021
      • PU 3 – 2021 Projektisisustus
      • PU 4 – 2021
      • PU 5 – 2021
      • PU 6 – 2021
    • PU 2020
      • PU 1 – 2020
      • PU 2 – 2020
      • PU 3/4 – 2020
      • PU 5 – 2020
      • PU 6 – 2020
    • PU 2019
      • PU 1 – 2019
      • PU 2 – 2019
      • PU 3 – 2019
      • PU 4 – 2019
      • Pu 5 – 2019
      • PU 6 – 2019
    • PU 2018
      • PU 1 – 2018
      • PU 2 – 2018
      • PU 3 – 2018
      • PU 4 – 2018
      • PU 5 – 2018
      • PU 6 – 2018
    • PU 2017
      • PU 1 – 2017
      • PU 2 – 2017
      • PU 3 – 2017
      • PU 4 – 2017
      • PU 5 – 2017
      • PU 6 – 2017
    • PU 2016
      • PU 1 – 2016
      • PU 2 – 2016
      • PU 3 – 2016
      • PU 4 – 2016
      • PU 5-6 2016
    • PU 2015
      • PU 1 – 2015
      • PU 2 – 2015
      • PU 3 – 2015
      • PU 4 – 2015
      • PU 5 – 2015
      • PU 6 – 2015
    • PU 2014
      • PU 5 – 2014
      • PU 6 – 2014
    • PU 2013
      • PU 1 – 2013
      • PU 6 – 2013
    • PU 2012
      • PU 1 – 2012
      • PU 2 – 2012
      • PU 3 – 2012
      • PU 4 – 2012
      • PU 5 – 2012
    • PU 2011
      • PU 1 – 2011
      • PU 2 – 2011
      • PU 3 – 2011
      • PU 4 – 2011
      • PU 5 – 2011
      • PU 6 – 2011
  • Lehti
    • Tilaa Projektiuutiset
    • Tilaa näköislehti
    • Lue näköislehteä
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
  • Rakennusalan trendit
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark toimitilapalvelut
    • Rakennusfakta – Tuotteet ja ratkaisut
    • SIR – Kiinteistöalan tietokanta
    • RPT SMART – rakennusalan tietopalvelu
  • Yhteys­tiedot
    • Mediatiedot
    • Mainostajalle
    • Mediakortti
Olet täällä: Alkuun / Uutiset / Vantaan raitiotien budjetti: 40 vuodessa 10 miljoonaa euroa plussalle 

Vantaan raitiotien budjetti: 40 vuodessa 10 miljoonaa euroa plussalle 

21/03/2023

Uuden kustannusarvion mukaanVantaan raitiotien rakentaminen maksaisi 606 miljoonaa euroa. Vantaa maksaisi 414 miljoonaa, valtio 177 miljoonaa ja Helsingin kaupunki 15 miljoonaa euroa. Lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) rakentaisi vesihuoltoa 53 miljoonalla eurolla. 

 Raitiotien havainnekuva Tikkurilan Kielotieltä. Kuva: Vantaan kaupunki

Yleissuunnitelmavaiheen kustannusarvio vuonna 2019 oli 393 miljoonaa euroa, josta Vantaan osuudeksi jäi 267 miljoonaa euroa. Vantaan kaupungin mukaan keskeinen syy kustannusten kasvuun on rakentamisen hintatason nousu. Myös suunnitelmiin on tullut muutoksia. 

– Rakentamisen hintaa mittaava maarakennuskustannusindeksi on Suomessa noussut 21 % vuoden 2019 tasoon verrattuna, mikä tarkoittaa 57 miljoonan euron nousua ratikan Vantaan kustannusosuuteen.Loput 90 miljoonaa euroa kustannusten noususta aiheutuvat aiemman kustannusarvion jälkeen tehdyistä suunnitelman muutoksista kuten lentoaseman päätepysäkille lisätystä sillasta ja Tikkurilan keskustan ratikalle tehtävän tunnelin pohjarakennemuutoksista, kertoo Vantaan ratikan hankejohtaja Tiina Hulkko. 

Myös bussivaihtoehdon kustannusarvio on valmistunut. Sen rakentamiskustannukset olisivat 180 miljoonaa euroa. Bussivaihtoehdon kustannukset koostuvat muun muassa bussikaistojen rakentamisesta ja katujen perusparannuskustannuksista. Vantaan kaupungin mukaan valtio ei osallistuisi bussivaihtoehdon kustannuksiin. 

Rakentamiskustannusten lisäksi Vantaalle tulisi kustannuksia ratikan rahoituksen korkomenoista, raiteiden kunnossapidosta, raitiotien liikennöinnistä ja muusta HSL-taloudesta ja Kaupunkiliikenne Oy:n osakeostoista.  

Vantaan kaupungin mukaan raitiotie tuo 40 vuoden perspektiivillä kaupungille myös tuloja, joista maanmyynti- ja vuokraustulot ja maankäytön sopimuskorvaukset ovat suurin erä, arviolta 794 miljoonaa euroa. Lisäksi luvassa on verotuloja kiinteistö- ja yhteisöveroina sekä tuloveroina, yhteensä noin 42 miljoonaa euroa.

Nyt esitetyillä menoilla ja tuloilla Vantaan raitiotien talousvaikutukset yhteensä 40 vuoden aikana jäisivät kaupungin mukaan 10 miljoonaa euroa plussan puolelle.

Kustannusten lisäksi myös rakentamisen aikataulua on tarkennettu. Jos ratikka päätetään rakentaa, rakentaminen voitaisiin aloittaa vuonna 2024, ja ratikka liikennöisi syksystä 2029 alkaen. Hanke on suunniteltu toteutettavaksi kahden allianssin mallilla.

Hankesuunnitelmaa ja esitystä raitiotien rakentamiseksi käsittelee ensin Vantaan kaupunkitilalautakunta 19.4.2023, minkä jälkeen asia etenee kaupunginhallitukseen ja edelleen valtuuston käsittelyyn.  

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
  • 6,5 miljoonaa euroa tukea seurakuntien rakennushankkeille

    Suomen evankelis-luterilaisen kirkon täysistunto jakoi rakennusavustusta seurakuntien 70 eri hankkeelle. Yhteensä tukea jaettiin 4,7 miljoonaa…

  • Kuopion Savilahden älykaupunginosalle EU-tukea 0,9 miljoonaa euroa

    Pohjois-Savon maakunnan yhteistyöryhmä puoltaa rahoituksen myöntämistä Savilahden  smarteimmat ratkaisut -hankkeelle. EU-rahoituksen osuus on 920 000…

  • Sinituote investoi 1,5 miljoonaa euroa harjastuskoneisiin

    SINI-siivousvälineistä tunnettu Sinituote Oy investoi kahteen moderniin harjastuskoneeseen Kokemäellä ja Akaassa. Uusilla koneilla vastataan kotimaisten…

Kategoriassa: Uutiset Avainsanoilla: budjetti, HSY, raitiotie, rakentaminen, Vantaa

Ensisijainen sivupalkki

Lue näköislehti

# Lue aiempia näköislehtiä

Yhteistyössä

Nimitysuutiset

Ville Kopra jatkaa Puutuoteteollisuus ry:n johdossa

Tapio Kolunsarka Insta Groupin toimitusjohtajaksi

Tuomas Vaalto Adapteo Finlandin toimitusjohtajaksi

Lisää nimitysuutisia

Footer

Projektiuutiset

Projektiuutiset on rakennusalan asiantuntijoille suunnattu aikakausilehti joka esittelee valmistuneita upeita hankkeita.

Viimeisimmät

  • Tukes selvittää parvekekaidejärjestelmien turvallisuutta
  • Keskuskauppakamari: Huonomminkin olisi voinut mennä
  • Ville Kopra jatkaa Puutuoteteollisuus ry:n johdossa
  • Nostolava-autojen Jalo & Jalo ja tanskalainen BMS perustavat yhteisyrityksen
  • Tapio Kolunsarka Insta Groupin toimitusjohtajaksi

RPT BYGGFAKTA Oy

Ruukinkuja 3
02330 Espoo
09-809911

  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet

Copyright © 2023 · Projektiuutiset | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet


Jatkamalla verkkosivustomme ja palvelujemme käyttöä hyväksyt, että keräämme tietoja vierailuistasi. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään.
Toivomme, että käytät hetken aikaa periaatteiden huolelliseen lukemiseen. Tämä on tärkeää! Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen.

OK, ymmärrän Lue lisää
RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy