Hamburger Börs esitellään kattavasti Projektiuutisten numerossa 5/2021, joka ilmestyy 24. marraskuuta.

Uusi Hamburger Börs on avattu

Reilun parin vuoden perusteellinen rakennusurakka on valmistunut ja uusi Scandic Hamburger Börs on avattu.

Hamburger Börs esitellään kattavasti Projektiuutisten numerossa 5/2021, joka ilmestyy 24. marraskuuta.

Suunnittelun käynnistyessä noin neljä vuotta sitten rakennuksen omistaja LähiTapiola, rakentamisesta vastannut YIT ja hotellia operoiva Scandic pohtivat ensin torinpuoleisen rakennuksen remontoimista, mutta lopulta se päätettiin purkaa kokonaan ja rakentaa tilalle täysin uusi.

1970-luvulla tehdyn hotellirakennuksen tilalle on tehty uusi hotelli, jonka arkkitehtuuri kunnioittaa Turun kauppatorin vanhaa aikaa. 

Hotelliin on rakennettu 272 huonetta. Hotellihuoneiden lisäksi rakennuksessa on ravintoloita kuten 9. kerroksen Börs Katto -baari ja terassiravintola Börs Pöheikkö. Vuonna 1885 valmistuneen vanhan Börsin puolella on jatkossa juhla- ja kokoustiloja. Sisätilojen ilmeen on suunnitellut Jaakko Puro. Uudisosan arkkitehtuurista on vastannut Schauman Arkkitehdit.Börs-hanketta leimasi logistiikan perinpohjainen suunnittelu: työmaan sijainti Turun ytimessä ei mahdollistanut juuri ollenkaan materiaalien varastointia. Materiaalivirtojen hallintaa varten otetiin käyttöön sekä uusia digityökaluja että hyödynnettiin vanhoja.

– Jos logistiikka ei olisi toiminut, työmaa olisi mennyt tukkoon muutamassa päivässä. Se olisi polttanut aikaa ja rahaa ja vaikuttanut myös lopputuloksen laatuun. Asiat piti miettiä eri lailla kuin sellaisella työmaalla, jossa on enemmän tilaa ympärillä ja jonne mahtuu isompia tavarakuormia, kertoo Hamburger Börsin työmaan vastaavana työnjohtajana toiminut Jyrki Rantapaju YIT:ltä.

Hamburger Börsiin rakennusmateriaalit saapuivat täsmätoimituksina ja tarkkaan laskettuina asennuserinä, jotka toimitettiin mahdollisimman suoraan asennuspisteelle. Reaaliaikaisen logistiikkavarauskalenterin avulla pystyttiin säätämään toimitusajat tarkasti.

Rakentamisen aika on ollut myös korona-aikaa. Liikkumisen pysähtyminen vaikeutti joitain asioita, mutta työmaalle ja sen tavaravirroille siitä on liikenteen vähenemisen myötä ollut myös hyötyä.