Kuva: Tampereen kaupunki/IDIS Design Oy

Tampereen raitiovaunujen muotoilijaksi Idis Design Oy

Kuva: Tampereen kaupunki/IDIS Design Oy

Muotoilijan suunnittelutyö näkyy raitiovaunujen ulkomuodon lisäksi ohjaamossa ja matkustamossa. Raitiovaunujen pääratkaisut suunnitellaan kuluvan vuoden alkupuoliskolla ja loppuvuoden aikana muotoilun toimivuutta hiotaan valmistamalla todellisen kokoinen malliraitiovaunu eli maketti, joka kuvaa raitiovaunun tärkeimmät osa-alueet.

Joukkoliikennevälineiden muotoiluun erikoistunut Idis Design Oy on toiminut myös Helsinkiin suunnitteilla olevan Raide-Jokerin raitiovaunujen ja HKL:n tilaamien raitiovaunujen muotoilijana.

Tampereen raitiotien muotoilijaa haettiin kansallisen kilpailutuksen kautta. Kilpailutukseen osallistui yhteensä kuusi palveluntarjoajaa. Valintaperusteissa painotettiin kokemusta joukkoliikennevälineiden ja niitä koskevien ergonomia- ja esteettömyysvaatimusten huomioimisesta muotoilussa sekä tarjoajan perehtyneisyyttä muotoilukohteeseen. Lisäksi arvioitiin tarjouksessa kuvatun muotoiluprosessin ja visualisointitapojen soveltuvuutta Tampereen raitiotien brändi-identiteetin suunnittelussa ja raitiovaunun rakentamisessa. Laatutekijöiden lisäksi arvioitiin kustannuksia. Tampereen raitiovaunujen muotoilua koskeva hankintamenettely oli julki julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa.

– Suomalaisen teollisen muotoilun taso on saatujen tarjousten perusteella erittäin korkea. Joukkoliikennevälineiden suunnittelussa korostuvat tavoite matkustamisen helppouteen, matkustajaryhmien erilaiset tarpeet, esteettömyys, ergonomia ja käyttäjäystävällisyys. Tämän kaltaisten kohteiden muotoilukokemusta löytyy Suomesta vähemmän. Idis Design on entuudestaan ansioitunut raitiovaunujen muotoilijana, ja heidän kanssaan lähdemme nyt toteuttamaan raitiovaunua, joka vastaa tamperelaisten odotuksiin helposta raitiotiematkasta, kertoo kalustopäällikkö Ali Huttunen Tampereen Raitiotie Oy:stä.

Tampereen raitiovaunujen suunnittelussa tulee olemaan mukana laajasti eri käyttäjäryhmien edustajia. He osallistuvat kevään aikana järjestettäviin katselmuksiin, joissa muotoiluratkaisuja arvioidaan maketin avulla.

Raitiovaunusta valmistetaan kaksivaiheisesti mallit, eli maketit, joista ensimmäinen maketti  jäljittelee karkealla tasolla suunniteltavan raitiovaunun sisätilojen muotoa ja kokoa. Syksyn aikana valmistuu tarkka maketti, jolla tarkastellaan muotoilun toimivuutta kokonaisuudessaan ennen raitiovaunujen tuotantoa.

Tampereelle on tilattu 19 raitiovaunua. ForCity Smart Artic X34 -mallin raitiovaunut ovat 37 metriä pitkiä, kolmiosaisia ja kahteen suuntaan ajettavia. Raitiovaunussa on kauttaaltaan matala lattia, ja vaunuun on esteetön pääsy pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssa. Transtech Oy aloittaa raitiovaunujen valmistuksen Kajaanin Otanmäessä kevättalvella 2019. Ensimmäisen raitiovaunun arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 alussa. Raitiovaunuliikenne käynnistyy Tampereella vuonna 2021. Tampereen raitiovaunukaluston ja -infran omistaa Tampereen Raitiotie Oy.

 

 

Tampereen Raitiotie Oy on Tampereen kaupungin omistama yhtiö, joka vastaa tilaajana Tampereen raitiotieinfrastruktuurin rakentamisesta, kalustohankinnasta ja rahoituksen järjestämisestä sekä raitiotiejärjestelmän toimivuudesta, kun liikennöinti alkaa kahdella linjalla vuonna 2021.Yhtiön tehtävänä on edistää hyvää yhteistyötä Tampereen kaupungin ja Raitiotieallianssin välillä, varmistaa hankkeen kustannusarvion ja aikataulun pitäminen sekä toteuttaa raitiotien rakentaminen turvallisesti ja niin, että töistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa kaupunkilaisille ja alueen yrittäjille. Lisäksi yhtiö on mukana kehittämässä raitiotiestä tulevaisuuden liikennejärjestelmää, joka tukee kaupunkiseudun kasvua.