Alustava havainnekuva Espoonlahden asemalaituri. Kuva: ALA Architects

SRV valittu Espoonlahden metroaseman rakentajaksi

Alustava havainnekuva Espoonlahden asemalaituri. Kuva: ALA Architects

Espoonlahden urakassa tullaan rakentamaan Espoonlahden maanalainen metroasema, siihen liittyvät Espoonlahdentorin ja Solmutorin sisäänkäynnit, bussiterminaali Lippulaiva-kauppakeskuksen yhteyteen sekä huoltotunneli asemalle yhdystunneleineen.

– Espoonlahden metrourakka on luonnollista jatkumoa muille SRV:n metrourakoille. Pääsemme tällä työmaalla näyttämään osaamisemme vaativien urakoiden johtamisessa ja toteuttamisessa. Vuonna 2016 valmistui Koivusaaren metroasema, jonka SRV toteutti myös projektinjohtourakkana.  Lisäksi SRV on urakoinut aiemmin länsimetron varrelta Otaniemen ja Kaitaan metroasemien asema- ja ratatunneleiden louhinta- ja lujitustyöt, kertoo SRV:n yksikönjohtaja Antti Raunemaa.

Kakkosvaiheen rakentaminen etenee aikataulun ja kustannusarvion mukaisesti. Louhinnasta on tämän vuoden aikana siirrytty rakentamiseen. Rakennusurakat ovat jo käynnissä Kivenlahdessa Soukassa, Kaitaalla, Finnoossa ja ratalinjalla. Espoonlahden aseman rakentaminen alkaa sekin vuoden loppuun mennessä. Sammalvuoren varikolla on jo siirretty talotekniikkatöihin.

– Kaikki kakkosvaiheen isot urakat on nyt kilpailutettu. Olemme saaneet jokaiselle asemalle ja ratalinjalle kokeneet urakoitsijat. Markkinatilanne on pysynyt hyvänä, kilpailua on ollut riittävästi ja kokonaisuutena hankinnat ovat sujuneet erinomaisesti. Sivu-urakoita kilpailutetaan vielä kesään 2019 asti, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.

Espoon kaupunki tarkisti 2012 laatimaansa kakkosvaiheen hankesuunnitelmaa maaliskuussa 2018. Koko hankkeen tarkennettu kustannusarvio on 1 159 miljoonaa euroa. Tavoitteena on, että seitsemän kilometrin osuus, viisi asemaa ja varikko luovutetaan operaattori HKL:n käyttöön vuoden 2023 aikana.