Lippulaiva sijoittuu kehittyvään Espoonlahteen. Kuvat: Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy

Skanska rakentaa kauppakeskus Lippulaivan Espoonlahteen

Citycon Oyj on valinnut Skanskan kauppakeskus Lippulaivan toteuttajaksi Espoonlahteen Länsiväylän kupeeseen. Tänään allekirjoitetun urakkasopimuksen arvo on noin 170 miljoonaa euroa.

Lippulaiva sijoittuu kehittyvään Espoonlahteen. Kuvat: Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy

Skanska aloittaa tavoite- ja kattohintaisen projektinjohtourakan valmistelut välittömästi. Lippulaivan tulevalla paikalla ovat parhaillaan menossa maanalaisia rakenteita ja teräsrakenteita koskevat urakat. Kauppakeskus valmistuu keväällä 2022.

”Olemme innoissamme päästessämme toteuttamaan näin merkittävää kauppakeskushanketta, joka on kovin odotettu ja toivottu alueella. Aiemmin olemme olleet Cityconin rakentajakumppani muun muassa Isossa Omenassa Espoossa ja Iso-Kristiinassa Lappeenrannassa. Kokemuksemme näiden kauppakeskushankkeiden rakentamisesta auttavat meitä varmasti Lippulaivan toteuttamisessa”, sanoo toimialajohtaja Jarkko Muurimäki Skanskasta. Skanskalaisia toimihenkilöitä hanke työllistää viitisenkymmentä.

Lippulaivan kokonaisuuteen kuuluu varsinaisen kauppakeskuksen lisäksi myös bussiterminaali, pysäköintitiloja niin autoille kuin pyörille sekä julkisia palveluita. ”Lippulaivasta tulee päivittäistavaravetoinen kauppakeskus, jonne sijoittuu noin 80 erilaista myymälää ja palvelua. Kauppakeskuksessa arvioidaan käyvän vuosittain noin kahdeksan miljoonaa asiakasta”, kertoo kiinteistökehitysjohtaja Erik Lennhammar Cityconilta.

Lippulaiva Solmutorin puolelta katsottuna.

Lippulaivaan pääsee tulevaisuudessa myös metrolla, kun Espoonlahden asema ja Länsimetron kakkosvaihe valmistuvat vuonna 2023. Asema sijoittuu kauppakeskus Lippulaivan lounaispuolelle Espoonlahdenraitin kohdalle, Espoonlahdentorin ja Solmutorin väliin. Päivittäin Espoonlahden metroasemalla arvioidaan olevan noin 14 000 matkustajaa.

”Hankkeen toteuttaminen tiivisti rakennettuun ympäristöön siten, että ympäristön asukkaiden ja muiden toimijoiden arki sujuu mahdollisimman jouhevasti, on yksi tärkeimmistä tavoitteistamme. Myös metroaseman päälle rakentaminen vaatii töiden yhteensovittamisessa erityistä huolellisuutta”, toteaa aluejohtaja Vesa Tähti Skanskasta.

Kauppakeskuksen ankkurivuokralaisina toimivat muun muassa Prisma, K-Supermarket, Lidl, Tokmanni ja Alko. Näiden lisäksi Lippulaivaan tulee monipuolinen kahvila- ja ravintolatarjonta, julkisia palveluita sekä useita muita sujuvan arjen asiointia tukevia palveluita. Lippulaivaan tulee vuokrattavaa tilaa noin 44 000 bruttoneliömetriä, mikä on vähän yli kaksi kertaa enemmän kuin vanhassa, vuonna 2017 puretussa Lippulaivassa.

Lippulaiva Ulappatorin puolelta. Lippulaivaan tulee vuokrattavaa tilaa noin 44 000 bruttoneliömetriä.

Lippulaivasta tulee nollaenergiarakennus, ja se lämmitetään ja jäähdytetään geoenergialla. Lippulaivaan rakennetaan Euroopan suurin liikerakennuksen yhteyteen sijoittuva maalämpö- ja viilennysenergiavoimala. Kauppakeskuksen alle on porattu 170 kaivoa, jotka ulottuvat noin 300 metrin syvyyteen. Voimalaitos tuottaa koko kauppakeskuksen vaatiman lämmitys- ja viilennysenergian. Maalämpö- ja viilennyslaitoksen rakentaa ja omistaa energiayhtiö Adven, jolta Lippulaivan omistava Citycon ostaa energian.

”Hankesalkkuumme sopii erinomaisesti Lippulaivan kaltainen hanke, jossa ympäristöarvot ovat keskeisellä sijalla. Pyrkiessämme ilmastotavoitteeseemme eli hiilineutraaliuteen vuoteen 2045 mennessä jokaisella hankkeella ja niissä tehtävillä ratkaisuilla on merkitystä”, sanoo Muurimäki.