Scandic Simonkenttä

Simonkentän Scandic-hotellin peruskorjaus

Teksti: Marja Hakola | Kuvat:  Mikael Lindén

Keskeinen sijainti pitää kirjaimellisesti paikkansa Scandic Simonkenttä -hotellin kohdalla: hotelli sijaitsee Kampissa, Helsingin ydinkeskustassa. Koko korttelin täyttävästä, 8-kerroksisesta rakennuksesta on näkymät sekä vilkkaalle Narinkkatorille että Simonkadulle. Pääsisäänkäynti hotelliin on Simonkadun puolella. Maaston korkeuserojen vuoksi sisääntulokerros on Narinkkatorin puolelta katsottuna hotellin kolmas kerros.

Scandic SimonkenttäKamppi on tällä hetkellä vauhdilla kehittyvää Helsingin uutta keskustaa: läheisen Lasipalatsin remontti on loppusuoralla, ja uusi Amos Rex -museo avautuu syksyllä 2018. Hotellin kunnostus osui sopivaan aikaan.

– Suosittu keskustahotellimme on ollut kovalla kulutuksella. Myös asiakkaiden vaatimustaso on noussut vuosien varrella. Oli aika laittaa tilat kuntoon, Scandic Simonkentän hotellinjohtaja Outi Hanhijärvi sanoo.

Hotelli valmistui vuonna 2000. Se oli ensimmäinen Scandic-ketjulle rakennettu kiinteistö Helsingissä.

Uusia näkökulmia kaupunkiin

Helmikuussa 2017 käynnistyneen hankkeen ensisijaisena tavoitteena oli saattaa kiinteistön talotekniikka ajan tasalle, kunnostaa ja kohentaa hotellihuoneet, rakentaa uutta kokoustilaa sekä avata hotellille uusi ravintola.

Muutostöiden pääsuunnittelijana toimi arkkitehti Riitta Id Arkkitehtitoimisto HKP:stä. Taustatukea hän sai HKP:n toimitusjohtaja Mikko Suvistolta, joka oli projektiarkkitehtinä mukana suunnittelemassa alkuperäistä hotellia.

– Paikka oli kaupunkikuvallisesti vaativa. Hotelli valmistui ennen vieressä olevaa Kampin terminaali- ja kauppakeskusta, Suvisto kertoo.

Riitta Idin päätehtävänä oli suunnitella hotelliin lisää kokoustilaa jo olemassa olevien neuvotteluhuoneiden lisäksi. Tilat täysin uudelle tapahtumakerrokselle saatiin ottamalla käyttöön aiemmin vuokralla olleet liikehuoneistot, jotka sijaitsevat sisääntulokerroksen alapuolella.

Hotellin oma uusi Más-ravintola rakennettiin samaan tasoon tiloihin, joissa oli toiminut ulkopuolisen yrittäjän ravintola.

– Kaikki vanhat purettiin pois, jäljelle jäi vain runko, portaat, hissit ja osa WC-tiloista, Id sanoo.

Haastetta työhön toi tilojen mataluus. Mataluuden tunnetta ei haluttu kokoustiloihin, joihin tulee paljon ihmisiä ja paljon tekniikkaa, vaan niistä haluttiin ilmavat ja avarat.

– Kokoushuoneiden kohdalla ratkaisimme tämän tekemällä korotetun tilan kunkin huoneen keskelle. Ravintolaan saimme korkeuden tuntua, kun jätimme sieltä alakaton kokonaan pois.

Tapahtumakerroksessa on aulan eli Gallerian lisäksi kolme erillistä Ateljee-tilaa, jotka voidaan tarvittaessa yhdistää. Kun kaikki siirtoseinät aukaistaan, mahtuu tilaan 240 cocktail-vierasta.

Myös suuret ikkunat Narinkkatorin suuntaan antavat ilmavuuden tuntua. Ikkunoiden edessä oleva terassi avataan kesällä: sieltä asiakkaat saavat aivan uudenlaisen näkökulman kaupunkiin.

Neljässä lohkossa

Hotellin korjausurakasta vastasi NCC Suomi Oy. Hankkeen haasteellisin osuus oli tiukka aikataulu, toteavat työpäällikkö Martti Flygare ja vastaava mestari Petri Lilja.

– Lisäksi hotelli oli toiminnassa koko urakan ajan. Meidän oli otettava huomioon asiakkaat ja työskenneltävä niin, ettei heille koidu liikaa häiriötä. Öisin emme tietenkään voineet työskennellä: melua aiheuttavat työt aloitettiin vasta yhdeksältä aamulla ja lopetettiin iltakuudelta, Lilja kertoo.

Työmaalle kulku ei sekään ollut aivan helppo järjestää, sillä hotellin etuovia ei voitu käyttää. Sisälle mentiin rakennuksen kyljestä; työmaahissiä siirrettiin uuteen paikkaan aina kutakin urakkavaihetta varten. Simonkadun puolella työskenneltäessä rakennettiin tunneli, jota pitkin jalankulkijat pääsivät turvallisesti kulkemaan hotellin ohitse.

Tilaajan vaatimuksesta vain yksi kolmasosa hotellin 360 huoneesta sai olla kerrallaan pois käytöstä. Työt tehtiin siten neljässä vaiheessa, lohko kerrallaan.

– Rakennus jaettiin neljään alhaalta ylös ulottuvaan lohkoon talotekniikan ehdoilla: yhden lohkon huoneet olivat aina saman ilmanvaihtokoneen varassa. Näin voitiin kunkin lohkon kohdalla siirtyä lennossa uuteen ilmanvaihto- ja lämmitysjärjestelmään, kun kaikki oli valmista, Lilja sanoo.

Myös pystyviemärit uudistettiin lohkottain.

Yhden lohkon valmiiksi saattaminen vei noin 10 viikkoa. Tästä jo pelkkä huoneiden kalustus vei Flygaren mukaan parisen viikkoa.

– Kiire oli kova, ja matkan varrella tuli eteen ylimääräisiä hommia, mutta työt saatiin tehtyä aikataulun mukaisesti joulukuun loppuun mennessä, hän toteaa.

Keittiöhommia kerrakseen

Yksi suurimmista lisätöistä oli kolmannen kerroksen keittiön uusiminen. Jotta hotellin aamiaistarjoilua olisi voitu jatkaa normaaliin tapaan, rakennettiin väliaikainen keittiö toisessa kerroksessa olleen ravintolan tiloihin.

Väliaikainen keittiö purettiin pois, kun kolmannen kerroksen keittiöremontti oli valmis. Samalla aloitettiin Más-ravintolan ja sen uuden keittiön rakentaminen toiseen kerrokseen.

– Siellä me työskentelimme sulassa sovussa aamiaisvieraiden keskellä, Lilja sanoo.

– Ilman sujuvaa yhteistyötä hotellinjohtajan kanssa emme olisi edenneet niin joustavasti ja hyvin kuin nyt tapahtui. Pidimme säännöllisesti palavereja ja kävimme asioita etukäteen tarkkaan läpi, hän kertoo.

Myös rakennuttajakonsulttina hankkeessa toiminut Anssi Ticklén A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy:stä kehuu hyvää yhteistyötä niin hotellioperaattorin, kiinteistön omistajien eli Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elon ja LähiTapiolan kuin urakoitsijan välillä.

– Pelisäännöt olivat selkeät ja päätöksenteko nopeaa. Väliaikaisjärjestelyt testaavat aina organisaation venymiskykyä. Remontista huolimatta hotellin toiminta jatkui turvallisesti, Ticklén sanoo.

Ympäristö ja turvallisuus

Korjaustöiden yhteydessä hotellihuoneet saivat täysin uuden ilmeen. Sisustuksesta vastasi sisustusarkkitehti Bronwynn Welsh ruotsalaisesta Doos Arkitekter -toimistosta.

– Materiaalivalinnoilla ja persoonallisilla, tummilla värisävyillä pyrin lisäämään huoneiden viihtyisyyttä ja kodikkuutta. Kirsikkapuiset sängynpäädyt olivat hyvää puusepäntyötä, ja nämä elementit säilytettiin, hän kertoo.

Huoneiden yksi seinä tapetoitiin, muut maalattiin. Lattiat saivat uuden laminaattipäällysteen. Kylpyhuoneiden lattialaatoitus uusittiin, samoin vesieristykset. Tiloihin asennettiin uudet suihkuseinät, hanat ja suihkut. Muut vesikalusteet vaihdettiin tarpeen vaatiessa.

Hotelliin tehtiin viisi uutta esteetöntä huonetta; nyt niitä on kaiken kaikkiaan kymmenen. Huoneiden varustetasoon kuuluvat erilaiset tukikahvat, kaksi ovisilmää eri korkeuksilla ja hälytysnappi sängyn vieressä. Tilavasta kylpyhuoneesta löytyy suihkutuoli.

– Vesikalusteiden ja rakennusautomaation uudistuksen avulla halusimme parantaa kiinteistön energiatehokkuutta. Uudet kalusteet kuluttavat vähemmän vettä ja ovat toimintavarmoja. Uusien mittareiden avulla voimme seurata ja säätää veden ja sähkön kulutusta entistä tarkemmin, Outi Hanhijärvi sanoo.

Uudistuksen avulla haluttiin kiinnittää huomiota myös asiakkaiden turvallisuuteen. Uuden hätäkuulutusjärjestelmän ansiosta kuulutukset kuuluvat nyt yksittäisiin huoneisiin, ei vain julkisiin tiloihin. Varatie- ja poistumistiekyltit uusittiin ja portaikkojen valaistusta lisättiin. Uusi RFID-lukitusjärjestelmä puolestaan helpottaa ja nopeuttaa hotellihuoneiden ovien avaamista. Rakennusautomaation uudistuksesta vastasi Caverion.

Más on enemmän

Scandic Simonkentän uusi Más-ravintola tarjoaa makuja, joihin on saatu inspiraatiota Iberian niemimaan modernista keittiöstä. Ravintolan konseptiin kuuluu Hanhijärven mukaan myös ajatus jakamisesta, niin annosten kuin elämysten: tavoitteena on saada asiakkaat viihtymään pitkään, seurustelemaan ja kokeilemaan yhdessä erilaisia makuja.

Bronwynn Welsh kertoo löytäneensä ideat ravintolan sisustukseen eteläisestä Euroopasta.

– Tavoitteena on ollut luoda lämmin, yhtä aikaa hienostunut ja mutkaton tila, jossa on ripaus rosoisuutta, esimerkkinä tästä avoin alakatto ja osin näkyvissä oleva tekniikka.

Persoonallisten kalusteiden ja erityisesti valaistuksen avulla on pyritty lisäämään ravintolan näkyvyyttä myös ulospäin. Hauska yksityiskohta sisustuksessa ovat lattian messinkikuviot, jotka toistuvat katon koristelussa.

Scandic Simonkenttä-hotellin peruskorjaus
Rakennusaika: 2/2017–12/2017
Tilaaja: Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo
Arkkitehti: Arkkitehtitoimisto HKP Oy
Pääurakoitsija: NCC Suomi Oy

Kuule miten voit kasvattaa rakennusalan myyntiäsi ja markkinoida tehokkaammin palveluidemme avulla

Antamalla yhteystietosi voimme olla sinuun yhteydessä tuotteisiimme liittyen. Lue lisää tietosuojasta tästä.