havainnekuva
Havainnekuva: Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne

Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikko on harjassa

Ruskeasuon puuverhoillun raitiovaunu- ja bussivarikon runko on valmis, ja rakennus on noussut harjakorkeuteen. Alkuvuonna 2024 valmistuvan varikon tilaaja on Kaupunkiliikenne Oy:n tytäryhtiö Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy. Hankkeen pääurakoitsija on Skanska.

Havainnekuva: Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne

Uuden varikon kokonaislaajuus on yhteensä noin 23 200 neliömetriä. Kaupunginhallituksen hyväksymä hankkeen kokonaisbudjetti on 151,2 miljoonaa euroa.

Ruskeasuon varikon työmaalla on parhaillaan useita työvaiheita käynnissä. Raitiovaunujen osalta sekä korjaamossa että vaunujen säilytyshallissa tehdään raidetöitä. Varikolle tulee säilytystilaa sadalle raitiovaunulle. Säilytystilan lisäksi raitiovaunuille on kuusi vuorokausihuoltopaikkaa, kahdeksan korjauspaikkaa sekä sorviraide. 

Varikon katolle tulevaa bussikantta rakennetaan. Kannelle mahtuu 220 kappaletta 14-metrisiä busseja. Lisäksi varikolle tulee kaksi bussien vuorokausihuoltopaikkaa. Myös bussien tarvitseman ajoluiskan rakennustyöt ovat käynnissä. Lisäksi varikolla tehdään erilaisia maanrakennustöitä ja asennuksia sekä toimistotilojen rakenteita. 

Tilaajan mukaan rakentamisessa käytetään vähähiilistä betonia, ja 90 %rakennusjätteestä menee hyötykäyttöön. Varikko lämpenee maalämmöllä. Myös jäähdytysverkostojen lauhde- ja hukkalämmöt kierrätetään ja hyödynnetään rakennuksen lämmityksessä.

Ruskeasuon varikon rakennustyöt aloitettiin talvella 2021, ja kokonaisuudessaan varikko valmistuu alkuvuonna 2024.

Valmistuttuaan Ruskeansuon varikko tulee olemaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko Koskelan varikon ohella. Uusi varikko palvelee Helsingin länsiosien raitiolinjojen sekä Helsingin seudun liikenteen (HSL) alueellisen bussiliikenteen tarpeita.