Keski-Pasila. Kuva: Jaana Ahti-Virtanen

Rakennusteollisuus: Rakennustyömaita uhkaa matkustuskarenssin ulottaminen virolaiseen työvoimaan

Suomen rajavartiolaitoksen ilmoittaman tuoreimman linjauksen mukaan virolainen työvoima ei voi liikkua rajan yli Suomeen sunnuntaista 22. maaliskuuta alkaen. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randellin mukaan päätös luo merkittävän haasteen Etelä-Suomen rakennustyömaille, jos suuri osa virolaisista matkustaa lahden yli eikä pääse palaamaan takaisin Suomeen.

Keski-Pasila. Kuva: Jaana Ahti-Virtanen

Rakennusteollisuus RT:n Aleksi Randellin viesti virolaisille rakennustyöntekijöille on selvä: ”Jos ei ole nyt välttämätöntä tarvetta mennä Viroon ja haluaa jatkaa töitä keskeytyksettä, kannattaa toistaiseksi pysytellä Suomessa.”

”Työmailla tehdään epidemiatilanteessa järjestelyjä, joilla halutaan varmistaa mahdollisimman turvallinen työskentely myös epidemian aikana. Ihmisten pysyminen terveinä ja töiden jatkuminen on niin työntekijöiden kuin yritystenkin yhteinen etu”, Randell toteaa.  raja

Vielä torstaina vallalla oli käsitys, että Suomen ja Viron välinen työmatkaliikenne voisi jatkua matkustusrajoituksista huolimatta lähes normaalisti ja ilman karensseja kummassakaan päässä.

Suomen rajavartiolaitos julkaisi kuitenkin myöhään torstai-iltana sisäministeriön päätöksellä uuden ohjeen rajat ylittävästä työmatkaliikenteestä. Tämän mukaan sisärajan ylittäminen on pysyvän työsuhteen perusteella sallittua sunnuntaista alkaen vain Ruotsin ja Norjan rajoilla olevilla luontaisilla työssäkäyntialueilla. Virolaiselle työvoimalle raja sen sijaan menee kokonaan kiinni.

Uudellamaalla noin kolmannes talonrakennustyömaiden työntekijöistä on ulkomaalaisia ja heistä valtaosa virolaisia. Näin ollen virolaisten jääminen rajan taa voi synnyttää rakentamisessa nopeasti työvoimapulan ja vaikeuttaa työmaiden toimintaa.

”Rajojen sulkemisella halutaan luonnollisesti hidastaa epidemian leviämistä. Koska epidemia oletettavasti jatkuu pitkään, valtion ja teollisuuden on nyt hyvä yhdessä arvioida, millä toimintatavoilla olisi mahdollista sallia työmatkaliikennettä tämän akuutin ensivaiheen jälkeen”, Randell sanoo.