Viimeisimmät julkaisut

Raide-Jokerin rakentaminen alkaa kesäkuun alussa

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi Raide-Jokeri-pikaraitiotien uuden kustannusarvion maanantaina 29. huhtikuuta. Pikaraitiotie toteutetaan allianssimallilla, jonka kehitysvaiheen tuloksena saatu kustannusarvio pikaraitiotien raitiotieinfran toteuttamiselle on 386 miljoonaa euroa marraskuun 2018 hintatasossa. Lisäksi allianssi toteuttaa varikon ja mahdollisesti muita liittyviä hankkeita. Helsingin osuus kustannuksista on 268 ja Espoon 118 miljoonaa euroa. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi kustannusarvion jo aiemmin, 13. maaliskuuta pidetyssä kokouksessaan.

Raide-Jokeri, Käskynhaltijantie

Raide-Jokerin rakentamisen valmistelussa tähdätään siihen, että allianssiosapuolet allekirjoittavat toukokuussa sopimuksen pikaraitiotien toteuttamisesta, jolloin rakentaminen voisi alkaa heti kesäkuun alussa. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa useassa kohteessa sekä Helsingissä että Espoossa.

Ensimmäisiä työvaiheita ovat työnaikaisten liikennejärjestelyjen rakentaminen, maaleikkaukset ja johtosiirrot. Rakentamisen tarkemmista aikatauluista ja vaikutuksista kerrotaan toukokuun aikana tarkemmin muun muassa Raide-Jokerin verkkosivuilla. Pikaraitiotien liikennöinti alkaa tämänhetkisen aikataulun mukaan kesäkuussa 2024.

Raide-Jokeri-allianssissa tilaajia ovat Helsingin ja Espoon kaupungit. Palveluntuottajia ovat urakoitsijat YIT Suomi Oy ja NRC Group Finland Oy (entinen VR Track Oy) sekä suunnitteluorganisaatiot Sitowise Oy, Ramboll Finland Oy ja NRC Group Finland Oy.

”Allianssin osapuolilla on erinomaista osaamista vastaavista vaativista raidehankkeista. On hienoa päästä rakentamaan entistä toimivampia ja ekologisesti kestäviä raideliikenneyhteyksiä pääkaupunkiseudulle”, YIT:n Väylärakentaminen-divisioonan johtaja Jarkko Salmenoja sanoo.

”Raide-Jokeri on kaupungeille kannattava hanke erityisesti uuden raideyhteyden tuomien maankäyttöhyötyjen ansiosta. Pikaraitiotie lisää alueiden vetovoimaa asumisen ja yritystoiminnan sijoittumisalueena ja mahdollistaa kaupunkirakenteen tiivistämisen kestävien kulkuyhteyksien varrelle. Raide-Jokeri toteuttaa Helsingin ja Espoon strategisia tavoitteita raideliikenteen verkostokaupungista ja hiilineutraaliudesta, sekä tietysti vastaa 550-runkolinjan jo nyt akuuttiin kapasiteettiongelmaan”, toteaa Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail