Kuva: Naava

Naturvention on nyt Naava – nimenmuutos julkistettiin Times Squarella

naava_logoAiemmin Naturventionina tunnettu Jyväskylässä 2011 perustettu terveysteknologiayritys muuttaa nimensä tänään Naavaksi. Nimenmuutos julkistettiin New Yorkin Times Squaren Nasdaq-valotaululla. Näkyvyys oli palkinto voitosta suomalaisinnovaatioita palkitsevassa Tuottava idea -kisassa.

naava_nasdaq
Kuva: Naava

“Aloitimme aivan uudenlaisen, ilmaa puhdistavan viherseinän kehittämisen toisen perustajan Niko Järvisen kanssa hänen opiskelijayksiössään. Nyt Naava-älyviherseiniä on toimitettu yrityksiin ja kouluihin jo yli 1000 kappaletta. Oli aika muuttaa myös yrityksen nimi Naavaksi. Naava-jäkälä on pohjoisessa luonnossa elävä puhtaan ilman indikaattori, joka kasvaa ainoastaan paikoissa, missä ihminen ei ole pilannut ilmanlaatua. Myös Naava-viherseinä on tae siitä, että ympärillä on puhtain mahdollinen ilma”, sanoo yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Aki Soudunsaari.

Vuodesta 1977 asti jaettu Nuorkauppakamarin Tuottava Idea -palkinnon aiempia voittajia ovat sellaiset menestystarinat kuin Ponsse, Genelec ja Polar.

“Yhä suurempi osa meistä viettää työ- ja vapaa-aikansa sisätiloissa. Puhtaan ilman tarve kasvaa merkittävästi, kun kaupungistuminen ja digitalisaatio etenevät. Naava-viherseinän luova toteutustapa ja yhtiön vahva kansainvälistyminen heti toiminnan alkumetreiltä vakuuttivat tuomariston. Tässä on globaalin menestystarinan makua”, kertoo Nuorkauppakamarin Kristian Seppänen.

Kuva: Naava
Kuva: Naava

“Nykyihmiset viettävät 90 % ajastaan sisätiloissa, eivätkä siellä, missä ihminen voi parhaiten eli raittiissa ilmassa luonnossa. Hengitämme päivittäin sisuksiimme yli 10 000 litraa mekaanisesti puhdistettua ja kemikaalien kyllästämää ilmaa, josta puuttuu luonnollisuus. Lisäksi sisätiloissa kosketus luontoon jää vähäiseksi. Tavoitteenamme on, että vuonna 2025 miljardi ihmistä maailmassa hengittää pohjoismaisen puhdasta metsäilmaa ja nauttii luonnon hyvinvointivaikutuksista Naavan avulla”, sanoo Naavan globaalista myynnistä ja markkinoinnista vastaava Aslak de Silva.

Lyhyesti Naava-älyviherseinästä

Naava-älyviherseinä yhdistää luonnon oman puhdistusvoiman suomalaiseen huipputeknologiaan. Naava on ainutlaatuinen biologinen ilmanpuhdistin, joka puhdistaa sisäilmaa epäpuhtauksista, tuottaa luonnollista ilmaa tilalle ja nostaa ilmankosteuden optimaaliselle tasolle. Yksi Naavan kasvi vastaa puhdistusteholtaan yli sataa tavallista huonekasvia. Katso lyhyt video (1,5 min) siitä, miten Naava-viherseinä toimii. Naava on tehnyt tutkimuksia yhdessä suomalaisten yliopistojen, VTT:n ja englantilaisen BRE-tutkimuslaitoksen kanssa. Naavojen puhdistustehosta ja luontovaikutuksista nauttivat tällä hetkellä mm. AstraZeneca, Finnair, Hanken, Radisson, Silja Line, Valmet, Vincit, ympäristöministeriö sekä yli kolmesataa muuta yritystä ja organisaatiota.


Naava on kansainvälinen terveysteknologiayritys ja globaali teknologiajohtaja biologisessa sisäilman puhdistuksessa. Yritys on perustettu vuonna 2011, ja se työllistää yli 60 ammattilaista Jyväskylässä, Helsingissä ja Tukholmassa. Naava on CleanTech Finlandin lippulaivayritys, ja kaikki sen tuotteet on suunniteltu, kehitetty ja valmistettu Suomessa. Yrityksen tavoitteena on tarjota vuonna 2025 miljardille ihmiselle maailmassa mahdollisuus hengittää puhdasta pohjoismaista metsäilmaa etenkin saastuneissa suurkaupungeissa. Vuoden 2016 liikevaihdon odotetaan olevan liki kaksi miljoonaa euroa ja vuonna 2017 kuusi miljoonaa euroa. www.naava.io