Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Janne Hovi

Lumen Valo on Sara Hildénin taidemuseon uusi rakennus

Tamperelaisen Sara Hildénin taidemuseon kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu on ratkaistu. Kilpailun voitti ehdotus Lumen Valo, jonka tekijä on arkkitehti Janne Hovi. 

Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Janne Hovi

– Lumen Valo -ehdotus ottaa yksinkertaisin tavoin huomioon niin Finlaysonin alueen historiaan liittyvät arvot kuin ympäristön lähtökohdat ja taiteen esittämisen vaatimukset, toteaa kilpailun palkintolautakunnan puheenjohtaja, apulaispormestari Jaakko Stenhäll.

Palkintolautakunnan mukaan sopusuhtaisten ja kauniisti luonnonvaloa hyödyntävien näyttelysalien ketju muodostaa elämyksellisen arkkitehtonisen kokonaisuuden ja asianmukaisen ympäristön taideteosten katsomiselle.

Uusi taidemuseorakennus tulee Finlaysonin tehdasalueelle Tampereen keskustaan. Tällä hetkellä  museo on Särkänniemessä.

Finlaysonin alueen ja Sara Hildénin taidemuseon henkeen sopiva estetiikka kiteytyy voittaneen Lumen Valo -ehdotuksen vähäeleisessä muotokielessä, joka on asiallisuudessaan sukua rakennuspaikan historialliselle arkkitehtuurille. Finlaysonin alueen rakennukset on sen pitkän historian ajan rakennettu käyttötarkoitusten ehdoilla ja vaiheittain luontevasti. Lumen Valo jatkaa tätä perinnettä, palkintolautakunta toteaa.

Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Janne Hovi

Muut palkintosijoille yltäneet ehdotukset olivat kolmoissijan jakavat ehdotus Obscura, tekijöinään Heljä Nieminen ja Havu Järvelä sekä ehdotus Mezzo, tekijöinään Arkkitehdit Rudanko+Kankkunen Oy. Ehdotukset XXX (Arquitectos Ayala S.L.P) ja A sculpture in the park (ALL – atelier lorentzen langkilde) lunastettiin. Lisäksi kymmenelle ehdotukselle jaettiin kunniamaininta.

Palkintolautakunnan mukaan kilpailussa oli suuri määrä korkealuokkaisia, huolellisesti tutkittuja ja kiinnostavia suunnitteluratkaisuja. Uusi taidemuseo oli nostettu rohkeasti joko kaupunkikuvallisesti hallitsevaksi tai pyritty suhteuttamaan sitä hillitymmin ympäröiviin rakennusiin.

Palkintolautakunnan loppuarvion mukaan rakennuspaikan asettamat historialliset ja maisemalliset arvot oli ratkaistu usealla eri tavalla. Kysymys oli lopulta siitä, miten kilpailija oli onnistunut yhdistämään ne tapauskohtaisesti valitsemansa lähtökohdan ehdoilla.