• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
    • Tuoteuutuudet
    • Nimitykset
  • Artikkelit
    • PU 2022
      • PU 1 – 2022
      • PU 2 – 2022
      • PU 3 – 2022
      • PU 4 – 2022
      • PU 5 – 2022
      • PU 6 – 2022
    • PU 2021
      • PU 1 – 2021
      • PU 2 – 2021
      • PU 3 – 2021
      • PU 3 – 2021 Projektisisustus
      • PU 4 – 2021
      • PU 5 – 2021
      • PU 6 – 2021
    • PU 2020
      • PU 1 – 2020
      • PU 2 – 2020
      • PU 3/4 – 2020
      • PU 5 – 2020
      • PU 6 – 2020
    • PU 2019
      • PU 1 – 2019
      • PU 2 – 2019
      • PU 3 – 2019
      • PU 4 – 2019
      • Pu 5 – 2019
      • PU 6 – 2019
    • PU 2018
      • PU 1 – 2018
      • PU 2 – 2018
      • PU 3 – 2018
      • PU 4 – 2018
      • PU 5 – 2018
      • PU 6 – 2018
    • PU 2017
      • PU 1 – 2017
      • PU 2 – 2017
      • PU 3 – 2017
      • PU 4 – 2017
      • PU 5 – 2017
      • PU 6 – 2017
    • PU 2016
      • PU 1 – 2016
      • PU 2 – 2016
      • PU 3 – 2016
      • PU 4 – 2016
      • PU 5-6 2016
    • PU 2015
      • PU 1 – 2015
      • PU 2 – 2015
      • PU 3 – 2015
      • PU 4 – 2015
      • PU 5 – 2015
      • PU 6 – 2015
    • PU 2014
      • PU 5 – 2014
      • PU 6 – 2014
    • PU 2013
      • PU 1 – 2013
      • PU 6 – 2013
    • PU 2012
      • PU 1 – 2012
      • PU 2 – 2012
      • PU 3 – 2012
      • PU 4 – 2012
      • PU 5 – 2012
    • PU 2011
      • PU 1 – 2011
      • PU 2 – 2011
      • PU 3 – 2011
      • PU 4 – 2011
      • PU 5 – 2011
      • PU 6 – 2011
  • Lehti
    • Tilaa Projektiuutiset
    • Tilaa näköislehti
    • Lue näköislehteä
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
  • Q-nostot
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark toimitilapalvelut
    • Rakennusfakta – Tuotteet ja ratkaisut
    • SIR – Kiinteistöalan tietokanta
    • RPT SMART – rakennusalan tietopalvelu
  • Yhteystiedot
    • Mediatiedot
    • Mainostajalle
    • Mediakortti
Projektiuutiset.fi

Projektiuutiset.fi

Rakennusalan huippujulkaisu asiantuntijoille

Olet täällä: Alkuun / Kumppaniblogi / Liikenneverkot Suomen tuotantolinjoina

Liikenneverkot Suomen tuotantolinjoina

15/03/2019

Suomi on siirtynyt osaksi globaalia taloutta ja yhteisöä, jolloin liikenteen infrastruktuuri täytyy nähdä uudesta näkökulmasta. Kaikkien liikenneverkkojen ja -palvelujen on edistettävä Suomen menestystä kansainvälisessä kaupankäynnissä ja kommunikoinnissa.

Jorma Mäntynen
Jorma Mäntynen

Suomen teollistumista tuettiin 1960- ja 1970-luvuilla tie- ja rataverkon vahvalla kehitystyöllä. Näin luotiin väyliä Suomen teollisuudelle, joka toimitti tavaraa pääasiassa Euroopan markkinoille. Toimivat kotimarkkinat ja työssäkäynti tarvitsivat parempia teitä, jotka aiemmin olivat lähellä kehitysmaatasoa.

Nyt Suomi on siirtynyt osaksi globaalia taloutta ja yhteisöä, jolloin liikenteen infrastruktuuri täytyy nähdä uudesta näkökulmasta. Kaikkien liikenneverkkojen ja -palvelujen on edistettävä Suomen menestystä kansainvälisessä kaupankäynnissä ja kommunikoinnissa. Tulevaisuuden toimintaympäristössä ihmis-, tavara- ja informaatiovirtojen sujuva kulku edellyttää laadukkaita liikenne- ja tietoverkkoja. On tärkeää nähdä yhteys liikenteen infrastruktuurin ja taloudellisen toiminnan välillä.

Viime vuosina on puhuttu liikenneverkkojen korjaus- ja investointivelasta. Aikana, jolloin Suomi on paljon vauraampi kuin 1960-luvulla. Miten tässä näin pääsi käymään? Tarvitaan rahaa ja ymmärrystä liikenneverkkojen merkityksestä. Kumpaakohan puuttuu enemmän?

Suomen merkittävimmät kilpailijamaat ovat lähellä. Ne ovat Ruotsi ja Tanska. Vähän etäämpänä kilpailee Saksa. Muut Pohjoismaat panostavat kansainvälisen saavutettavuutensa parantamiseen infrastruktuuriaan kehittämällä. Esimerkiksi Tukholma, Oslo, Göteborg ja Kööpenhamina on tarkoitus yhdistää nopealla junaliikenteellä. Fehmarn Beltin kiinteän yhteyden tavoitteena on kytkeä Skandinavia ja Keski-Eurooppa entistä vahvemmin toisiinsa.

Toiset Pohjoismaat ovat myös panostaneet huomattavasti Suomea enemmän kansainvälisen lentoliikenteen kehittämiseen useilla lentoasemillaan. Lentoyhteydet tähtäävät kansainvälisen kilpailukyvyn edistämiseen sekä uusien yritysten ja matkailijavirtojen saamiseen.

Suomen on kyettävä käyttämään hyväkseen hyvinkin erilaisissa tulevaisuuksissa maailman mahdollisuuksia ja torjuttava yhdessä globaalin yhteisön kanssa erilaisia uhkia. Myös ilmastonmuutoksen torjunnassa Suomi on globaalin yhteisön jäsen – alle promillen väestöllä ei koko maailman ongelmia ratkaista.

Suomea ei voi enää – jos koskaan on voinut – katsoa Suomi-keskeisesti. Kansainvälinen kaupankäynti ja kommunikointi edellyttävät korkeatasoista liikenteen infrastruktuuria. Saavutettavuus on Suomelle erittäin tärkeä kilpailutekijä. Tämä pätee sekä henkilö- että tavaraliikenteeseen. On tärkeää saada korkean jalostusasteen vientiä aikaan, mutta myös mahdollistaa toimivat koti- ja työmarkkinat.

Liikenneinfrastruktuurin merkitys Suomen menestykselle ja kilpailukyvylle on jatkossakin vahva. Jos liikenneverkkoja katsotaan vain liikennemäärien perusteella, näkökulma kaventuu. Liikenteen infrastruktuuri täytyy nähdä erilaisten yhteiskunnan toimintojen mahdollistajana. Infraa tarvitaan, jotta tuotanto ja muu taloudellinen toimeliaisuus sekä väestön moninaiset tarpeet saisivat täyttymyksensä.

Teollisuuden ja kaupan logistiikan kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että liikenneverkot mahdollistavat varmat, turvalliset, nopeat, häiriöttömät ja kustannustehokkaat kuljetukset yrityksistä satamiin ja päinvastoin. Keskeisten pääväylien tulee yhdistää koko Suomi, alemmat verkon osat ovat usealle toimialalle välttämättömyys.

Koko tie- ja rataverkon kehittämisen perusteena on elinkeinoelämä. Väestö keskittyy, mutta elinkeinoelämä käyttää koko Suomea.

Jorma Mäntynen

ROTI 2019 Liikenneverkot-paneelin pj
Johtaja, professori WSP Finland Oy

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
  • Suvi Nenonen on aloittanut työ- ja oppimisympäristöjen asiantuntijana Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:ssä

    Filosofian tohtori, dosentti Suvi Nenonen on aloittanut 1.3.2017 Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n uutena työ- ja oppimisympäristöjen…

  • HB-Betoniteollisuus on Suomen ainoa pesubetonivalmistaja

    Jopa lähes nostalgisena nähtävä pesubetonilaatta elää ja voi hyvin, vaikka moni kuvitteleekin sen valmistuksen Suomessa…

  • Suomen suurin aurinkoseinä on ylittänyt tuotto-odotukset

    Oulun Energian Toppilan voimalaitoksen sinisenä hohtava lasinen eteläseinä on vaikuttava näky. Sen lisäksi se tuottaa…

Kategoriassa: Kumppaniblogi Avainsanoilla: infra, infrastruktuuri, Jorma Mäntynen, liikenneverkko, ROTI, roti2019

Ensisijainen sivupalkki

Lue näköislehti

# Lue aiempia näköislehtiä

Yhteistyössä

Nimitysuutiset

Casimir Lindholm Cargotecin toimitusjohtajaksi

Marko Liikanen A-Insinöörien ympäristöyksikön johtoon

Jari Kivistö Rockfonin ja Parafonin myyntipäälliköksi

Lisää nimitysuutisia

Rakennusalan Trendit -raportti

Rakennusalan Trendit raportti

Footer

Projektiuutiset

Projektiuutiset on rakennusalan asiantuntijoille suunnattu aikakausilehti joka esittelee valmistuneita upeita hankkeita.

Viimeisimmät

  • Casimir Lindholm Cargotecin toimitusjohtajaksi
  • RT: Asuntorakentamisessa suurin epävarmuus on takana
  • Danske Bank: Euroalue välttää taantuman
  • SIO: Futudesign on vuoden toimisto
  • Motiva: Energiamurrokseen tarvitaan talotekniikan osaajia

RPT BYGGFAKTA Oy

Ruukinkuja 3
02330 Espoo
09-809911

  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Copyright © 2023 · Projektiuutiset | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet


Jatkamalla verkkosivustomme ja palvelujemme käyttöä hyväksyt, että keräämme tietoja vierailuistasi. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään.
Toivomme, että käytät hetken aikaa periaatteiden huolelliseen lukemiseen. Tämä on tärkeää! Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen.

OK, ymmärrän Lue lisää
RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy