Lahden eteläinen kehätie -hankekokonaisuudessa rakennettiin 42 uutta siltaa ja korjattiin 4 vanhaa siltaa. Kuvassa Ajokadun silta ja Liipolan tunneli. (Lähde: Väylävirasto, Kuvaaja: Seppo Kujanen)

Lahden eteläinen kehätie avataan liikenteelle

Lahden eteläinen kehätie -hankekokonaisuudessa rakennettiin 42 uutta siltaa ja korjattiin 4 vanhaa siltaa. Kuvassa Ajokadun silta ja Liipolan tunneli. (Lähde: Väylävirasto, Kuvaaja: Seppo Kujanen)

Lahden eteläisen kehätien hankekokonaisuudessa valtatie 12 siirrettiin kulkemaan eteläisempää reittiä, pois Lahden ja Hollolan keskusta-alueilta. Hankkeen toisessa osassa maantie 167 levennettiin Renkomäen ja Launeen välillä nelikaistaiseksi, mikä tulee helpottamaan Helsingin suunnalta keskustaan saapuvaa liikennettä. Lisäksi hankekokonaisuudessa rakennettiin muun muassa kuusi eritasoliittymää, kaksi maantietunnelia ja 42 uutta siltaa sekä korjattiin neljä vanhaa siltaa.

Alun perin tien piti valmistua liikenteelle vasta vuonna 2021, mutta jo vuonna 2018 asetettiin uudeksi tavoitteeksi tien liikenteelle otto loppuvuonna 2020. Rakentamisen ripeästä etenemisestä huolimatta hankkeen tapaturmataajuus on ollut erittäin matala, 4,7 työtapaturmaa miljoonaa työtuntia kohden. Kehätien rakentamiseen on käytetty noin 2 miljoonaa työtuntia.

Rakennuttajatoimisto HTJ vastasi Lahden eteläisen kehätien rakennuttamisesta, valvonnasta ja turvallisuuskoordinaattorin tehtävistä. Vastuisiin kuului myös hankintojen kilpailutuksen hallinta sekä rakennusaikaisten liikennejärjestelyiden varmistaminen.

”Lahden eteläisen kehätien käyttöön ottaminen on iso saavutus hankkeen kaikille osapuolille. Mittavan koon lisäksi projektista teki haasteellisen se, että hanke toteutettiin kahtena hankeosana ja kolmena urakkana, joissa kaikissa hyödynnettiin eri urakkamalleja. HTJ oli avainroolissa kunkin urakkamallin hankintavaiheen onnistumisessa sekä laadullisesti että aikataulullisesti. Rakennusvaiheessa HTJ teki erityisen hyvää työtä myös turvallisuuden sekä sujuvien liikennejärjestelyiden eteen”, toteaa projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastosta.

HTJ:n mukaan Lahden eteläinen kehätie on ollut sille merkittävä näyte yhtiön infrarakentamisen asiantuntemuksesta.

”Lahden eteläinen kehätie -hankekokonaisuuden onnistumisen avaimia ovat olleet muun muassa hankintaosaaminen sekä tekemisen asenne. HTJ:lle hanke on ollut merkittävä, sillä siinä hyödynnettiin täysimittaisesti ammattilaistemme infrahankkeiden kokonaisvaltaista osaamista. Kiitos kuuluukin kaikille hankkeen toteutukseen osallistuneille henkilöille. Infrarakentaminen on yksi kasvavista liiketoiminta-alueistamme, ja tämäkin hanke antaa vakuutuksen tästä kasvusuunnasta”, HTJ:n infrarakentamisen johtaja Ilmari Sikander toteaa.

”Lahden eteläisen kehätien avautumista on odotettu meillä innolla, sillä valtatien siirtäminen pois keskustan vierestä avaa mahdollisuuksia keskustan sekä tärkeiden toimipaikka-alueiden liikenneyhteyksien kehittämiselle. Rakennuttajakonsultti oli merkittävässä asemassa hankkeen tavoitteiden saavuttamisessa sekä budjetin ja aikataulun pysymisessä. HTJ:n ammattitaito sekä kyky keskittyä olennaiseen auttoivat vaikeidenkin tilanteiden läpiviennissä”, Lahden kaupungin projekti-insinööri Antti Ojanen sanoo.

”Kehätie on tärkeä hanke niin Hollolan kunnan kehityksen kuin alueen ympäristönäkökohtien kannalta. Siksi olemmekin erittäin iloisia, että pian avautuva tie vaikuttaa vastaavan juuri sitä, mitä tilattiinkin. Tästä iso kiitos kuuluu myös rakennuttajakonsultille, joka oli keskeisessä roolissa varmistamassa, että hanke toteutettiin tehokkaasti, turvallisesti ja laadukkaasti. Lisäksi HTJ piti meidät hyvin tilanteen tasalla viikoittaisilla valvontaraporteillaan”, Hollolan kunnan projektipäällikkö Ari Rinkinen kertoo.