Kruunusillat-hankkeen kolme uutta siltaa ja raitiotie Hakaniemen ja Laajasalon välille sekä reitin varren suuret maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallistekniset työt ovat yli puolivälissä. Toteutus etenee aikataulussa, ja raitiotien matkustajaliikenne alkaa vuonna 2027.

Hakaniemen alueella ensimmäinen valmistunut kokonaisuus on Sörnäisten rantatien ylittävä kevyelle liikenteelle tarkoitettu uusi Näkinsilta. Rantamuurin ja paalulaattojen paalutustyöt sekä louhintoja vaatineet kunnallistekniset työt Pohjoisrannassa, Hakaniemenrannan länsiosassa, Merihaankadulla ja Miina Sillanpään kadulla on pääosin tehty.
Kunnallisteknisistä töistä keskustasta tulevan painejäteviemärin uusiminen väliaikaisjärjestelyineen ja Näkinsillan alla oleva uusi pumppaamo ovat loppusuoralla. Uuden Hakaniemensillan teräsrakenne on kokonaisuudessaan asennettu.
Työmaasta on tehnyt erittäin haastavan sen sijainti osin vanhalla Merihaan täyttömaalla ja keskellä Sörnäisten rantatietä, jota on kulkenut työmaan ajan noin 40 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Suurimmat jäljellä olevat työt Hakaniemen ja Kruununhaan alueella ovat Hakaniemensillan loppuun rakentaminen, vanhan Hakaniemensillan purkaminen, Merihaansillan rakentaminen ja Merihaan edustan ruoppaus- ja täyttötyö sekä Siltasaarenkadun remontti Hakaniemen torin ja Pitkänsillan välillä.
Korkeasaaren molemmin puolin rakennettavista raitiotiesilloista Finkensilta on lähes valmis. Suomen pisimmän sillan eli Kruunuvuorensillan 1200 metristä siltakantta on valettu yli 400 metriä ja sillan keskituen eli pylonin perustustyö on myös valmis. Lopullisessa 135 metrin korkeudessa pyloni on vuonna 2025, jolloin siihen asennetaan siltakantta kannattelevat teräksiset vinoköydet.
Kruunuvuorenrannan Haakoninlahdella raitiotie on valmis ns. yhteiskäyttöpylväitä myöten. Koirasaarentiellä ja Isosaarentiellä on kunnallistekniikka valmistumassa. Suurin vielä edessä oleva työ on Koirasaarentien itäpään jyrkän mäen loivennus raitiotietä varten.