Uusi Hakaniemensilta kevään 2021 suunnittelutilanteen mukaisesti. Kuva: Kruunusillat-hanke

Kruunusillat-allianssi siirtyy toteutusvaiheeseen

Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan.  Hanke toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: kokonaisurakkana ja allianssiurakkana. Allianssi siirtyy nyt toteutusvaiheeseen.

Uusi Hakaniemensilta kevään 2021 suunnittelutilanteen mukaisesti. Kuva: Kruunusillat-hanke

Kalasataman eteläkärjen eli Nihdin ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. 1200-metrisestä Kruunuvuorensillasta tulee Suomen pisin silta. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Yhteyden muu rakentaminen mukaan lukien Nihdin ja Hakaniemen välinen Merihaansilta tehdään allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.

Allianssi on nyt siirtymässä kehitysvaiheesta toteutukseen Kalasataman eteläkärjessä eli Nihdissä. Työt käsittävät alkuvaiheessaan vanhan asfaltin poistoa ja vanhojen laiturirakenteiden purkua. Sen jälkeen päästään rakentamaan uudet rantarakenteet sekä Nihdin ja Merihaan yhdistävä Merihaansilta.Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. 

Kruunusillat-hankkeen tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty.