Havainnekuva: VSU Maisema-arkkitehdit

Jätkäsaaren Rokkiporkkanalle pari

Helsingin Jätkäsaaren Hyväntoivonpuistoon vuonna 2023 valmistuva kevyen liikenteen ylikulkusilta on alueella jo olevan Rokkiporkkana-sillan pari, oranssi ja moniulotteinen. 

Havainnekuva: VSU Maisema-arkkitehdit

Länsisatamankadun puolelle rakennettava kävely- ja pyöräliikenteen ylikulkusilta jatkaa turvallista reittiä kohti merenrantaa ja muodostaa merkittävän alueellisen yhteysväylän. Uuden sillan oranssia teräsrakennetta valmistetaan parhaillaan konepajalla Liettuassa.

– Uusi silta jatkaa Hyväntoivonpuiston suunnittelun lähtökohtana ollutta tarinaa puiston alla asuvasta ihmeellisestä otuksesta, örkistä. Molemmat kävelysillat ovat kuin samaa örkin oranssia selkärankaa, joka paljastuu maanpinnan alta. Siltoihin haettiin myös merikonttien ja satamanostureiden värimaailmaa ja estetiikkaa, sanoo siltojen sekä puiston pääsuunnittelusta vastannut toimitusjohtaja, arkkitehti Outi Palosaari VSU Maisema-arkkitehdeista. 

Taitorakenteiden rakennesuunnittelusta vastasi A-Insinööreihin kuuluva Ponvia.

– Orgaaninen muoto teki sillan teknisestä suunnittelusta vaativaa, vaikka kuormitukset ovat kevyen liikenteen silloilla kohtalaisen pieniä. Moniulotteinen siltarakenne on suunnittelulle aina haastavampi kuin silta, joka noudattaa vakiokorkeuksia ja -välejä, toteaa yksikönjohtaja Tuomo Järvenpää Ponviasta.

Epätyypillisen muodon vuoksi Länsisatamankadun sillan jokainen liitos piti suunnitella erikseen. 

– Ristikkorakenteisen, epäsymmetrisen sillan suunnittelu vaati laskennalta paljon, ja tietomallintaminen oli siihen hyvä työväline. Yhteistyö Ponvian kanssa oli todella hedelmällistä. He ovat erittäin taitavia tietomallinnuksen hyödyntämisessä, Palosaari sanoo.

Vaikka ylikulkusillat muistuttavat paljon toisiaan, ne eivät ole identtisiä. Tuleva Länsisatamankadun silta on lyhyempi ja kapeampi kuin vuonna 2018 käyttöön otettu, Välimerenkadun ylittävä Rokkiporkkana-silta. Uuden sillan pituus on 37 metriä. Se on keskeltä edeltäjäänsä kapeampi, ja pohjoispuolella sillan pohjakansi haarautuu kahteen osaan.

Uusi silta tulee lepäämään tukimuurien päällä. Länsisatamankadun puolella, luonnonkalliota imitoivan tukimuurin alta on kulku Rööri-jäteasemalle.

Sillan ylärakenteisiin integroidut led-valonauhat valaisevat siltakannen, alarakenteisiin kiinnitetyt valonheittimet tukimuurit. Valaistussuunnittelusta vastaa A-Insinööreihin kuuluva Plaana.