Konecranes-sulankäsittelynosturissa on automaattinen paikoitus -toiminto, jolla nosturi vie senkan haluttuun kohteeseen. Kohteessa nosturin kuljettaja panostaa mikseriä manuaalisesti kaatoprosessin ajan. © Konecranes

Järeät Konecranes-prosessinosturit mittatilaustyönä SSAB:lle Raaheen

Konecranes toimitti SSAB:n Raahessa sijaitsevalle terästehtaalle kaksi Suomessa valmistettua, uniikkia ja asiakkaan tarpeisiin räätälöityä raskasta prosessinosturia. Konecranes tarjoaa kokonaisvaltaista huolto- ja kunnossapitopalvelua nosturin koko eliniän ajan.

Nosturinkuljettaja Merja Turunen istuu erillisessä ohjaamossa korkean mikserihallin katonrajassa ja seuraa kuvaruutua silmä tarkkana ja käsi valmiiksi tietokoneen hiirellä. Ruudulla näkyy videokameran kuvaa siitä, kuinka mikserin panostusnosturin koukut tarttuvat valtavan kokoiseen, oranssinhehkuista sulaa raakarautaa sisältävään masuuniastiaan.

Lasteineen yli 110 tonnia painava, senkaksi kutsuttu masuuniastia alkaa nousta ylöspäin kuokittavaksi. Jättiläiskorpin kynttä muistuttavat kuokat kuorivat ylimääräisen tumman kuonan pois kirkkaana hohtavan raakarautaseoksen pinnalta. Sen jälkeen Konecranes-nosturi nostaa massiivisen masuuniastian ylös ja kaataa hujauttaa sen sisällön mikseriin. Hallissa leimahtaa, kuumaa höyryä tuprahtaa ilmaan ja kipinät sinkoilevat.

Seuraavaksi raakarautaseos siirretään konvertteriin, missä se muuttuu teräkseksi.

Konecranes-sulankäsittelynosturissa on automaattinen paikoitus -toiminto, jolla nosturi vie senkan haluttuun kohteeseen. Kohteessa nosturin kuljettaja panostaa mikseriä manuaalisesti kaatoprosessin ajan. © Konecranes
Konecranes-sulankäsittelynosturissa on automaattinen paikoitus -toiminto, jolla nosturi vie senkan haluttuun kohteeseen. Kohteessa nosturin kuljettaja panostaa mikseriä manuaalisesti kaatoprosessin ajan. © Konecranes

Aihiosta teräslevyksi ja -keloiksi

Jäähdytyshallin aihiohalli 2:ssa valukoneen läpi tulevat, hehkuvan kuumat ja enimmillään 32 tonnia painavat teräsaihiot nostetaan Konecranes-aihiopihtinosturilla 70 metrin päähän esivarastoon jäähdytettäviksi. Ylhäällä nosturin mukana edestakaisin kulkevassa, ilmastoidussa ja ergonomiseksi suunnitellussa ohjaamohytissä nosturinkuljettaja Merja Mikkilä ohjaa nosturia penkkiin integroiduilla ohjaimilla. Hänen esivarastohallin lattialle päällekkäin kasaamansa aihiopinot hohkaavat niin paljon lämpöä, että vaikka ohikulkijalla on päällään suojavarustus, poskea alkaa kuumottaa ja pistellä. Ylhäällä nosturin ohjaamohytin alaosan ulkopuolella lämpötila on jopa +80 astetta.

Kun aihiot on leikattu oikean kokoisiksi, ne siirretään valssaamoon. Siellä niistä valssataan joko teräslevyjä tai -keloja.

– Nauhapuolelta suurin osa Raahen tuotteista kuljetetaan Hämeenlinnaan SSAB:n kylmävalssaamoon, jossa niistä valmistetaan päällystettyjä ja pinnoitettuja kattolevyjä. Levypuolella teemme teräslevyjä ja erityislujia tai suorakarkaistuja erikoisteräksiä, joita käytetään muun muassa autoteollisuudessa, kertoo SSAB Europen projektipäällikkö Jarmo Naula. 

Vaativa asennustyö tiukalla aikataululla 

Keväällä Raaheen toimitetut raskaat prosessinosturit ovat uniikkeja, SSAB:n tuotannon tarpeisiin räätälöityjä ja täynnä uusinta Konecranes-tekniikkaa. Niiden kotimaisuusaste on suuri, ovathan ne 70-prosenttisesti Suomessa valmistettuja.

– Tärkeintä SSAB:lle oli nostureiden luotettavuus ja käytettävyys – niiden pitää toimia ympärivuorokautisesti seitsemänä päivänä viikossa – sekä hyvä huollettavuus, kertoo Konecranes-prosessinostureiden myyntijohtaja Juha Lehtonen.

Aluksi SSAB ja Konecranes tekivät riskianalyysit siitä, miten vanhat laitteet voi purkaa ja uudet rakentaa tilalle turvallisesti. Työmaavaiheessa turvallisuus oli kaiken A ja O.

Purku ja rakentaminen tehtiin hyvin vaikeissa olosuhteissa, sillä terästuotannon piti olla käynnissä koko ajan. Konecranes suunnitteli työtavat ja nostot, ja asentajatiimi vastasi purku- ja rakennustöistä. Aikataulu oli erittäin tiukka, mutta siinä onnistuttiin hyvin pysymään.

– Kahdessa viikossa saimme vanhan laitteen pois ja uuden aihiopihtinosturin tilalle. Mikserin panostusnosturin kanssa meni kolme viikkoa, kertoo Konecranes-asentajatiimiä vetävä huoltopäällikkö Niko Toivo.

Lisää kapasiteettia, parempi huollettavuus 

Aihiopihtinosturilla on 25 prosenttia suurempi nostokapasiteetti kuin sen edeltäjällä. Uudella nosturilla voi nostaa 50 tonnin painoisia kuormia, eli useampia aihioita kerralla. Se nopeuttaa aihioiden käsittelyä.

Sähkölaitepuolella molemmat uudet nosturit on rakennettu siten, että niissä on varakäytöt. Muun muassa taajuusmuuttajat, useimmat moottorit ja anturointilaitteet ovat kahdennettuja, joten jos yksi vikaantuu, jäljelle jäävä hoitaa homman. Käyntivarmuus parantuu näin huomattavasti.

– Uusissa nostureissa liikkuminen on tehty turvalliseksi ja kaiteettomat paikat on poistettu kokonaan. Nosturit on pyritty rakentamaan siten, ettei huoltokohteita olisi kovin paljon. Se vähentää mekaanisen kunnossapidon tarvetta noin 30 prosentilla, huoltopäällikkö Niko Toivo kertoo.

Lisäksi mikserin panostusnosturin viikon kestävä päänostokoneiston remontti, joka aiemmin piti tehdä noin viiden vuoden välein, jää Niko Toivon mukaan nyt todennäköisesti pois nosturin paremman huollettavuuden ansiosta.

Kokonaisvaltaista asiakaspalvelua

– Raahen terästehtaalla on noin 400 nosturia, jos mukaan lasketaan myös pienet nostolaitteet. Erilaisia prosessinostureita on 75 kappaletta, ja ”oikeita” nostureita, joista näkee että ne ovat nostureita, noin 160 kappaletta, luettelee SSAB Raahen tehtaan nosturikunnossapidon sähkötöiden suunnittelija Jori Nätynki.

Konecranes-asennustiimi avustaa ja tukee SSAB:n Raahen-tehtaan omaa väkeä monenlaisissa asioissa. Kokeneet ja jatkuvasti koulutettavat asentajat tekevät nostolaitteiden modernisointeja, laiteasennuksia, vikakorjauksia, tarkastuksia ja testauksia. Asentajat päivystävät tarvittaessa vikatapausten varalta. Konecranes toimittaa myös konsultointipalveluita ja kouluttaa tarvittaessa tehtaan omaa kunnossapitohenkilökuntaa sekä laitteiden käyttäjiä. Lisäksi Konecranes toimittaa varaosia myös muiden nosturivalmistajien nostureihin.

Kesäkuun alusta lähtien Raahessa on ollut oma Konecranes-huoltopäivystystoimipiste, josta käsin asentaja pääsee tarvittaessa pikaisesti terästehtaalle.

– Suurin osa asentajiemme työkeikoista Raahen terästehtaalla on asennus- ja modernisointitöitä. Viime vuosien modernisaatiot ovat valmistuneet aikataulussa ja olleet laadullisesti huippuluokkaa. Asiakaspalautteen perusteella SSAB on ollut tyytyväinen työn laatuun ja meidän tekemiseemme, huoltopäällikkö Niko Toivo kertoo.

Konecranes tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaista huolto- ja kunnossapitopalvelua. SSAB:n toisella terästehtaalla Hämeenlinnassa nosturien kunnossapito on kokonaisuudessaan ulkoistettu Konecranes-konsernille.

Tukea asiakkaalle koko tuotteen elinkaaren ajan

Konecranes on luotettava ja kokenut nosturivalmistaja, jonka nostureissa on itse suunnitellut, ainoastaan nosturikäyttöön tehdyt ohjaus- ja käyttölaitteet. Konecranes ei kuitenkaan ole pelkkä laitetoimittaja, vaan tukee asiakasta tuotteen koko elinkaaren ajan.

– Meillä on Suomessa ja globaalisti kattava ja ammattitaitoinen nosturihuolto. Maailmanlaajuisessa huoltokannassamme on noin 450 000 laitetta, ja meillä on eri maissa yhteensä noin 4 000 huoltoteknikkoa – mikään muu nosturivalmistaja ei yllä samaan. Me huollamme myös muiden valmistajien nostureita ja saamme sitä kautta valtavasti tietotaitoa, kertoo myyntijohtaja Juha Lehtonen.

– Konecranes on edelläkävijä teollisessa internetissä. Etävalvonnan kautta pystymme pääsemään käsiksi muun muassa Raahen terästehtaan nostureiden ohjausjärjestelmiin. Siten voimme tehdä ennakoivaa huoltoa ja ratkaista ongelmia jo etukäteen tietokoneen äärellä, Lehtonen selittää.

Teknisellä CRS-nosturianalyysillä voidaan arvioida missä elinkaaren vaiheessa nosturi on. Asiakas saa analyysin rakenteista, mekaanisista komponenteista ja sekä sähköjärjestelmistä, mikä auttaa suunnittelemaan kunnossapito- ja modernisointitarpeita.