Projektiuutiset esittelee terminaalin laajennuksen seuraavassa numerossa, joka ilmestyy 15. joulukuuta.

Helsinki-Vantaan T2:n laajennus ja muutos on Vuoden Työmaa 2021

Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n laajennus- ja muutoshanke on voittanut Rakennuslehden Vuoden Työmaa 2021 -kilpailun. Allianssimallilla toteutetun työmaan keskeisiksi vahvuuksiksi nousivat onnistuminen vaativassa hankkeessa ja kaikissa tavoitteissa, myös allianssin sisäisessä yhteistyössä. T2-allianssiin kuuluvat kuuluvat SRV, Finavia, Arkkitehtitoimisto ALA, Arkkitehtitoimisto HKP ja Ramboll Finland.

Projektiuutiset esittelee terminaalin laajennuksen seuraavassa numerossa, joka ilmestyy 15. joulukuuta.

–Terminaali 2:n allianssi vahvistaa SRV:n osaamista ja kokemusta yhteistoiminnallisten projektien johtamisessa. Laajennuksen ollessa nyt valmis, on hienoa todeta, että olemme onnistuneet ja matka on ollut innostava. Allianssin työskentely on oppimisprosessi, joka tähtää jatkuvaan parantamiseen, hukan poistamiseen ja mukana olevien asiantuntijoiden arvostamiseen, kertoo yksikönjohtaja Ossi Inkilä SRV:ltä.

Vuoden Työmaa -kilpailun raati kertoo arvostaneensa erityisesti työmaan lean-periaatteiden mukaista toimintaa, joka näkyi kehitysmyönteisyytenä sekä haluna oppia ja parantaa toimintaa. Raati arvosti sitä, että työmaalla olivat käytössä hankkeen johtamisen ja rakentamisen modernit työkalut ja menetelmät, ja raadin mielestä tietomalleja hyödynnettiin monipuolisesti. Raati nosti esille myös työmaan onnistumisen asiakkaan asettamissa vaativissa aikataulu-, kustannus- ja laatutavoitteissa sekä ympäristötavoitteiden huomioimisessa.  

–Tietomallit ovat olleet tärkeässä roolissa tässä hankkeessa. Ajat muuttuvat, ja myös meidän on muututtava. Minusta on tärkeää pyrkiä olemaan aina eturintamassa soveltamassa uusia käytäntöjä, kertoo työmaapäällikkö Jukka Nikkola. Allianssin 500 hengen asiantuntijajoukko on tehnyt työtään käyttäen 414:ää tietomallia. Työmaa jaettiin yli 250 tahtialueeseen.

Ympäristöystävällisyys on hankkeen aikana noussut erittäin tärkeäksi osaksi rakentamista; hankkeessa on SRV:n mukaan panostettu siihen erityisen paljon. Hankinnan kriteereissä on painotettu toimijoita, joilla on sertifioitu ympäristöjohtamisjärjestelmä ja tuotteita, joilla on standardin mukainen ympäristöseloste ja sertifioitu todistus materiaalin vastuullisesta tuotantoketjusta. Laajennus sertifioidaan BREEAM-ympäristöjärjestelmän mukaan sekä suunnittelun että toteutuksen osalta. 

– Finavian yli miljardin euron investointiohjelman tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa merkittävänä Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen solmukohtana. Keskeisellä sijalla allianssikumppanien yhteistyössä on tukea sujuvan ja mutkattoman asiakaskokemuksen ja ympäristöarvojen toteutumista, sanoo Finavian projektijohtaja Martti Nurminen. Nyt terminaali 2:n edustalle valmistuneessa laajennusosassa sijaitsevat uusi lähtöselvitys, turvatarkastus, matkatavaroiden luovutus ja matkustajien vastaanottoalue. Laajennukseen kuuluu myös eri liikennemuodot yhdistävä matkakeskus. Tilojen ja palveluiden käyttöönotto tapahtuu useassa eri vaiheessa. 

Allianssiosapuolet allekirjoittivat toteutusvaiheen sopimuksen Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n muutoshankkeen käynnistämisestä tämän vuoden elokuussa. Muutostöiden on määrä valmistua vuoden 2023 aikana, jolloin nykyinen terminaali 2 on peruskorjattu ja tulo- ja lähtöhallit on liitetty osaksi Schengen-porttialuetta.