Kuva: pasisalminen.com

Helsinki-Vantaa laajeni: lähilennoille 7 uutta lähtöporttia

Helsinki-Vantaan terminaali 1:n jatkeeksi rakennettu valoisa uudisosa palvelee kotimaanlentojen ja Schengen-lentojen matkustajia. Laajennusosan lasiseinistä avautuu näkymä suoraan kiitotielle.

Kuva: pasisalminen.com

– Olemme jo viiden vuoden ajan tehneet uutterasti töitä Helsinki-Vantaan kehittämisen eteen. Terminaali 1:n laajennusosan valmistuminen on tärkeä etappi Finavian miljardin euron investointiohjelman läpiviemiseksi sekä Helsinki-Vantaan kilpailukyvyn ja palvelutason parantamiseksi, sanoo Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

Mäki on tyytyväinen: uudet tilat nostavat Helsinki-Vantaan Schengen-osan palvelutasoa.

– Avarat ja väljät matkustajatilat parantavat asiakaskokemusta. Uudet lähtöportit tehostavat myös lentokaluston käyttöä ja nopeuttavat koneiden kääntöaikoja.  Terminaali 1:n jatkeen kautta kulkee vuodessa arviolta miljoonaa matkustajaa eli yhden ison kotimaisen lentokentällisen verran, hän sanoo.

Laajennusosaan on rakennettu seitsemän uutta lähtöporttia. Porttien 11-8 odotustilat sijaitsevat toisessa kerroksessa, josta on hissi- ja porrasyhteys asematasolle, lentokoneiden pysäköintipaikkojen tasolle. Porttien 7-5 tilat sijaitsevat ensimmäisessä kerroksessa. Siirtyminen uusien porttien ja koneen välillä tapahtuu kävellen.

Mäen mukaan lokakuussa 2017 käynnistyneet terminaali 1:n rakennustyöt saatiin päätökseen kaksi kuukautta etuajassa. Uutta pinta-alaa avattiin nyt yhteensä 3 350 neliömetriä.

Finavian miljardin euron investointiohjelma Helsinki-Vantaalla käsittää kolme isoa kokonaisuutta: kaukolentojen eli non-Schengen-liikenteen kehittämisen, lähiliikenteen eli Schengen-liikenteen kehittämisen sekä lähtö- ja tulopalvelujen kehittämisen.

– Rakennamme tulevaisuuden lentoasemaa. Pidämme kiinni Helsinki-Vantaan vahvuuksista: lyhyistä vaihtoajoista, ystävällisestä henkilökunnasta ja innovatiivista palveluista. Samalla kiristämme ilmasto-ohjelmaamme ja teemme kaikkemme, jotta lentoasemin toiminnasta aiheutuvat päästöt vähenevät, Mäki sanoo.

Helmikuussa auenneen Aukion ja nyt valmistuvan terminaali 1:n lisäksi toukokuussa avataan länsisiiven ensimmäinen osa, kesäkuussa rajatarkastuksen laajennus ja joulukuussa länsisiiven toinen osa.

Lisäksi terminaali 2:n edustalla on käynnissä valtaisa rakennustyömaa, sillä tähtäimessä on avata lentoasemalle hulppea pääsisäänkäynti uusine tulo- ja lähtöhalleineen vuonna 2021. Nykyiset lähtöselvitys- ja tuloaulat uudistuvat Schengen-porttialueeksi vuoden 2022 loppuun mennessä, jolloin kehitysohjelman arvioidaan päättyvän.