Projektiuutiset.fi
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
    • Tuoteuutuudet
    • Nimitykset
  • Artikkelit
    • PU 2023
      • PU 1 – 2023
      • PU 2 – 2023
      • PU 3 – 2023
      • PU 4 – 2023
    • PU 2022
      • PU 1 – 2022
      • PU 2 – 2022
      • PU 3 – 2022
      • PU 4 – 2022
      • PU 5 – 2022
      • PU 6 – 2022
    • PU 2021
      • PU 1 – 2021
      • PU 2 – 2021
      • PU 3 – 2021
      • PU 3 – 2021 Projektisisustus
      • PU 4 – 2021
      • PU 5 – 2021
      • PU 6 – 2021
    • PU 2020
      • PU 1 – 2020
      • PU 2 – 2020
      • PU 3/4 – 2020
      • PU 5 – 2020
      • PU 6 – 2020
    • PU 2019
      • PU 1 – 2019
      • PU 2 – 2019
      • PU 3 – 2019
      • PU 4 – 2019
      • Pu 5 – 2019
      • PU 6 – 2019
    • PU 2018
      • PU 1 – 2018
      • PU 2 – 2018
      • PU 3 – 2018
      • PU 4 – 2018
      • PU 5 – 2018
      • PU 6 – 2018
    • PU 2017
      • PU 1 – 2017
      • PU 2 – 2017
      • PU 3 – 2017
      • PU 4 – 2017
      • PU 5 – 2017
      • PU 6 – 2017
    • PU 2016
      • PU 1 – 2016
      • PU 2 – 2016
      • PU 3 – 2016
      • PU 4 – 2016
      • PU 5-6 2016
    • PU 2015
      • PU 1 – 2015
      • PU 2 – 2015
      • PU 3 – 2015
      • PU 4 – 2015
      • PU 5 – 2015
      • PU 6 – 2015
    • PU 2014
      • PU 5 – 2014
      • PU 6 – 2014
    • PU 2013
      • PU 1 – 2013
      • PU 6 – 2013
    • PU 2012
      • PU 1 – 2012
      • PU 2 – 2012
      • PU 3 – 2012
      • PU 4 – 2012
      • PU 5 – 2012
    • PU 2011
      • PU 1 – 2011
      • PU 2 – 2011
      • PU 3 – 2011
      • PU 4 – 2011
      • PU 5 – 2011
      • PU 6 – 2011
  • Lehti
    • Tilaa Projektiuutiset
    • Tilaa näköislehti
    • Lue näköislehteä
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
  • Rakennusalan trendit
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark toimitilapalvelut
    • Rakennusfakta – Tuotteet ja ratkaisut
    • SIR – Kiinteistöalan tietokanta
    • RPT SMART – rakennusalan tietopalvelu
  • Yhteys­tiedot
    • Mediatiedot
    • Mainostajalle
    • Mediakortti
Olet täällä: Alkuun / Uutiset / Helsingin Länsiterminaali 2 voitti arkkitehtuuripalkinnon

Helsingin Länsiterminaali 2 voitti arkkitehtuuripalkinnon

22/11/2017

Terminaalin pää- ja arkkitehtisuunnittelusta on vastannut PES-Arkkitehdit Oy. Pääsuunnittelijana on toiminut arkkitehti SAFA Tuomas Silvennoinen.

Kuva: Mikael Lindén

”Helsingin Länsisataman Viron matkustajaliikenteen terminaali on Jätkäsaaren uusi näyttävä maamerkki. Linjakkaan ja dynaamisen rakennuksen arkkitehtuuri vertautuu laivojen ja meren liikkeeseen. Veistoksellinen ja selkeä rakennus antaa erinomaisen ensivaikutelman maahan saapuville matkustajille. Suunnittelijoiden pitkä kokemus terminaalirakennusten suunnittelusta heijastuu positiivisella tavalla rakennuksen toiminnallisena ja arkkitehtonisena selkeytenä”, voittajan valinnut palkintolautakunta kehuu voittajatyötä.

Kohteen nimesi Vuoden Teräsrakenteeksi arkkitehti SAFA Mikko Summasen johtama palkintolautakunta Teräsrakenneyhdistys ry:lle tehtyjen ehdotusten pohjalta. Ehdotuksia oli kaikkiaan noin 15, joista lautakunnan käsittelyyn eteni yhdeksän. Palkinnon saajan pitää sääntöjen mukaan olla arkkitehtonisesti korkeatasoinen sekä terästä että muita metalleja rakentamisvaiheessa oivaltavasti hyödyntänyt rakennushanke. Kisassa mukana olleet kohteet ovat valmistuneet edellisestä kilpailusta kuluneen vuoden aikana.

Vuoden Teräsrakenne -palkinto jaettiin Teräsrakenne-päivä 2017 -tilaisuudessa Helsingissä. PES-Arkkitehdit Oy:n lisäksi työstä palkittiin kohteen tilaaja Helsingin Satama, rakennesuunnittelusta vastannut Sweco, pääurakoitsija YIT sekä teräsrungon ja lasijulkisivut toimittanut Normek.

Helmikuussa 2017 valmistunut Länsiterminaali 2 on vasta toinen alkujaan laivaterminaaliksi suunniteltu rakennus Helsingissä. Tallinnan laivaliikennettä palveleva terminaali on kapealla tontilla Jätkäsaaren eteläkärjessä Tyynenmerenkadun päässä. Uusi terminaali tehtiin nopeuttamaan matkustajien siirtymistä laivoihin ja niistä pois sekä lyhentämään alusten satamassaoloaikaa.

Uusi rakennus on sijoitettu kahden laivapaikan väliin niin, että odotushalli on 10 metriä maan pinnan yläpuolella. Laivojen ajoneuvoliikenne pääsee näin sujuvasti rakennuksen ali. Samalla vähennettiin matkustajien kävelymatkaa matkustajakäytävillä ja -silloilla. Palkintotuomaristoa viehätti kokonaisuuden laadukas tyylikkyys yhdistettynä ehdottoman mietittyyn toiminnallisuuteen. Tehokkaan terminaalin lisäksi tilaaja on siis halunnut tehdä merkittävän maamerkin uuden Jätkäsaaren ja merellisen Helsingin kaupunkikuvaan.

Matkustajat saavat ensituntuman terminaaliin menemällä nopeasti läpi 15 metriä korkean lasiseinäisen lähtöselvitysaulan. Sieltä siirrytään liukuportailla tai hisseillä odotusaulaan, joka on avara hangaarimainen tila. Odotusaulasta, jossa on myös kahviloita ja ravintoloita, näkee korkean lasiseinän läpi pitkälle merelle. Samoin aulan yhteydessä oleva ulkoterassi aukeaa merelle päin. Aulan sisällä ilmettä luo enimmillään 9 metrin korkuinen lämpökäsitellystä mäntyrimasta tehty sisäkatto. Talotekniikka ja valaisimet on piilotettu kaarevan katon sisään.

”Erityisen vaikuttava on toiseen kerrokseen sijoitettu lähtöaula, jonka keskeisimmän arkkitehtonisen elementin muodostaa teräsristikkorakenteinen ja puuverhoiltu jännitteisesti kaareutuva alakatto”, palkintolautakunta arvioi.

Kaikkiaan 12.900 neliömetrin uusi terminaalirakennus muodostuu varsinaisesta terminaalista ja sen kahta puolta olevista matkustajakäytävistä, joita pitkin matkustajat liikkuvat laivojen ja terminaalin välissä. Rakennuksen arkkitehtoniset ja toiminnalliset tavoitteet on saavutettu teräsliittopilareihin, teräspalkkeihin ja teräsristikoihin perustuvalla rakenteella. Lisäksi rakenteessa on käytetty betonielementti- ja paikallavalurakenteita niille soveltuvissa kohdissa. Kun arkkitehtuurilla on ollut hankkeessa suuri painoarvo, ovat Sweco Rakennetekniikka Oy:n rakennesuunnittelijat joutuneet tekemään haasteellisen työn. Tavoitellut esteettiset ja geometriset tavoitteet saavutettiin erinomaisesti. Tärkeänä osana onnistumisessa oli eri suunnittelijoiden tiivis yhteistyö ja viikoittain päivittyneen eri suunnittelualojen työt yhdistäneen tietomallin hyödyntäminen niin suunnittelussa kuin itse rakentamisessakin. Rakenteet on mallinnettu Trimblen Tekla Structures-ohjelmalla.

Rakennuksen rakenteellisista erityispiirteistä voi mainita esimerkiksi rungon monimuotoisuuden, joka on vaatinut muun muassa huolellista liitosten suunnittelua. Rungossa on mm. kaksoiskaarevaa kattopintaa, vinoa propellimaista räystäs- ja julkisivupintaa sekä korkeita lasiseiniä. Odotusaulan varsinaisen vesikaton päällä on erillinen alumiinilevystä tehty kate, jota varten suunniteltiin katon kantavien peltipoimulevyjen päälle asennettu puuelementtirakenne. Nämä ovat esimerkkejä rakentamisvaiheessa oivaltavasti tapahtuneesta teräksen ja muiden metallien hyödyntämisestä.

”Terästä rakennuksessa on käytetty arkkitehtuurin kannalta luontevissa rakenteissa. Odotushallin vaativa geometria on toteutettu teräsrakenteisena, mikä mahdollistaa pitkät jännevälit ja pystyrakenteista vapaan ilmavan tilan. Myös sekundaariset katosrakenteet kuten sisääntuloaukion taksikatos ovat ilmeikästä ja onnistunutta teräsarkkitehtuuria. Rakenteiden jäykistyksessä on hyödynnetty kehäjäykistystä, mikä tukee terminaalirakennuksen ilmavaa ja pelkistettyä yleisilmettä”, palkintolautakunta toteaa.

Uusi kunniajäsen Teräsrakenneyhdistykselle

Teräsrakenne-päivä 2017:ssä, joka on Teräsrakenneyhdistyksen ja teräsrakennealan vuosittainen päätapahtuma, kutsuttiin Teräsrakenneyhdistykselle myös uusi kunniajäsen. Kunniajäseneksi numero 12 kutsuttiin tuotepäällikkö Unto Kalamies Inspecta Sertifiointi Oy:stä.

Uusi kunniajäsen Unto Kalamies on ensiksi ansioitunut teräsrakenteiden CE-merkinnän aikaansaamiseen liittyvissä tehtävissä sekä toimimalla yhtenä Suomen johtavana CE-merkintään liittyvänä asiantuntijana. Toiseksi kunniajäsenyydellä haluttiin kiittää Kalamiehen kaikkineen pitkää ja ansiokasta työpanosta teräsrakennealan ja sen kehittämisen hyväksi. Kalamies on toiminut ensin liki 27 vuotta Teräsrakenneyhdistyksen erityisasiantuntijana ja viimeiset reilut 10 vuotta Inspecta Sertifioinnissa, jossa hänen laatuun liittyvän tarkastustoiminnan asiakkainaan ovat mm. teräsrakennealan toimijat.

Hanke esiteltiin Projektiuutiset 2/2017:ssa. Lue artikkeli tästä.

Länsiterminaali

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
  • Länsiterminaali 2 edennyt aikataulussaan

    Helsingin Länsisatamaan rakentuva Länsiterminaali 2 on harjakorkeudessaan. Rakentaminen on edennyt aikataulun mukaisesti yli puoliväliin. Helsingin…

  • Varma on ostanut hotellikiinteistön Helsingin keskustasta

    Työeläkeyhtiö Varma on ostanut Kiinteistö Oy Helsingin Yrjönkatu 17 -kiinteistön. Myyjinä olivat EM Group Oy…

  • Helsingin Yliopistokiinteistöt Helsingin yliopiston omistukseen

    Helsingin yliopisto on 17.12.2015 tehdyllä kaupalla ostanut Taideyliopistolta sen omistamat Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy:n osakkeet ja…

Kategoriassa: Uutiset Avainsanoilla: arkkitehtuuri, Helsinki, Länsiterminaali, palkinto, Teräsrakenneyhdistys, Vuoden Teräsrakenne

Ensisijainen sivupalkki

Lue näköislehti

# Lue aiempia näköislehtiä

Yhteistyössä

Nimitysuutiset

Tuukka Räsänen Taratestin toimitusjohtajaksi

Tiina Hulkko WSP Finlandin liikenteen konsultiksi

Antti Viitanen ARE:n yksikönjohtajaksi

Lisää nimitysuutisia

Footer

Projektiuutiset

Projektiuutiset on rakennusalan asiantuntijoille suunnattu aikakausilehti joka esittelee valmistuneita upeita hankkeita.

Viimeisimmät

  • Tuukka Räsänen Taratestin toimitusjohtajaksi
  • Keilaniemen Portin päävuokralaiseksi CSC – Tieteen tietotekniikan keskus 
  • Scania-keskus ja uusi pääkonttori Vantaan Aviapolikseen 
  • Helsinki-Vantaan kehitysohjelman tietomallinnus palkittu maailman parhaana
  • Sähkökäyttöinen jyrä vähentää työmaan hiilidioksipäästöjä

RPT BYGGFAKTA Oy

Ruukinkuja 3
02330 Espoo
09-809911

  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet

Copyright © 2023 · Projektiuutiset | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet


Jatkamalla verkkosivustomme ja palvelujemme käyttöä hyväksyt, että keräämme tietoja vierailuistasi. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään.
Toivomme, että käytät hetken aikaa periaatteiden huolelliseen lukemiseen. Tämä on tärkeää! Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen.

OK, ymmärrän Lue lisää
RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy