Projektiuutiset.fi
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
    • Tuoteuutuudet
    • Nimitykset
  • Artikkelit
    • PU 2023
      • PU 1 – 2023
      • PU 2 – 2023
    • PU 2022
      • PU 1 – 2022
      • PU 2 – 2022
      • PU 3 – 2022
      • PU 4 – 2022
      • PU 5 – 2022
      • PU 6 – 2022
    • PU 2021
      • PU 1 – 2021
      • PU 2 – 2021
      • PU 3 – 2021
      • PU 3 – 2021 Projektisisustus
      • PU 4 – 2021
      • PU 5 – 2021
      • PU 6 – 2021
    • PU 2020
      • PU 1 – 2020
      • PU 2 – 2020
      • PU 3/4 – 2020
      • PU 5 – 2020
      • PU 6 – 2020
    • PU 2019
      • PU 1 – 2019
      • PU 2 – 2019
      • PU 3 – 2019
      • PU 4 – 2019
      • Pu 5 – 2019
      • PU 6 – 2019
    • PU 2018
      • PU 1 – 2018
      • PU 2 – 2018
      • PU 3 – 2018
      • PU 4 – 2018
      • PU 5 – 2018
      • PU 6 – 2018
    • PU 2017
      • PU 1 – 2017
      • PU 2 – 2017
      • PU 3 – 2017
      • PU 4 – 2017
      • PU 5 – 2017
      • PU 6 – 2017
    • PU 2016
      • PU 1 – 2016
      • PU 2 – 2016
      • PU 3 – 2016
      • PU 4 – 2016
      • PU 5-6 2016
    • PU 2015
      • PU 1 – 2015
      • PU 2 – 2015
      • PU 3 – 2015
      • PU 4 – 2015
      • PU 5 – 2015
      • PU 6 – 2015
    • PU 2014
      • PU 5 – 2014
      • PU 6 – 2014
    • PU 2013
      • PU 1 – 2013
      • PU 6 – 2013
    • PU 2012
      • PU 1 – 2012
      • PU 2 – 2012
      • PU 3 – 2012
      • PU 4 – 2012
      • PU 5 – 2012
    • PU 2011
      • PU 1 – 2011
      • PU 2 – 2011
      • PU 3 – 2011
      • PU 4 – 2011
      • PU 5 – 2011
      • PU 6 – 2011
  • Lehti
    • Tilaa Projektiuutiset
    • Tilaa näköislehti
    • Lue näköislehteä
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
  • Rakennusalan trendit
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark toimitilapalvelut
    • Rakennusfakta – Tuotteet ja ratkaisut
    • SIR – Kiinteistöalan tietokanta
    • RPT SMART – rakennusalan tietopalvelu
  • Yhteys­tiedot
    • Mediatiedot
    • Mainostajalle
    • Mediakortti
Olet täällä: Alkuun / Uutiset / Finavia peruskorjaa Helsinki-Vantaan lentokenttää 32 miljoonalla

Finavia peruskorjaa Helsinki-Vantaan lentokenttää 32 miljoonalla

26/03/2018

Kolmevuotinen korjausurakka tehdään Helsinki-Vantaan asematasolla. Remontti kohdistuu lentokoneiden pysäköintipaikkojen uusimiseen, rullaustieyhteyksien parantamiseen ja jäänpoistotoiminnan kapasiteetin lisäämiseen. Osa investoinnista käytetään energiantehokkuuden parantamiseen.

– Investoimme asematason peruskorjaukseen 32 miljoonaa euroa. Summa vastaa kolmea kiitotien peruskorjausta, joten kyse on mittavasta remontista. Työ tehdään vaiheittain kolmena peräkkäisenä kesänä, jotta siitä aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa lentoliikenteelle ja matkustajille, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Kuva: Finavia Oyj

Peruskorjauksen tavoitteena on varmistaa lentokoneiden turvallinen rullaus ja paikoitus sekä lisätä lentoliikenteen kapasiteettia ja tehokkuutta. Asematason infrastruktuuri saadaan tuotua nykypäivään, minkä ansiosta Finavia pystyy vähentämään lentoliikenteen ympäristövaikutuksia entisestään.

Työmaa on kooltaan 120 000 neliömetriä, mikä vastaa noin 17 jalkapallokenttää. Kolmivuotinen urakka tehdään vuosina 2018, 2019 ja 2020. Työt alkavat huhtikuun alussa ja kestävät lokakuulle.

”Ei mikä tahansa parkkipaikka”

– Lentokoneiden seisontapaikat eivät ole mitä tahansa pysäköintipaikkoja. Yhden paikan tekeminen maksaa noin miljoona euroa. Asemataso 1:n peruskorjauksessa uusimme tällä kertaa 13 konepaikkaa. Ne tehdään betonilaatoille ja saadaan näin kestämään nykyisten konetyyppien kuormitusta, Hansson mainitsee.

Peruskorjauksen yhteydessä osa nykyisistä seisontapaikoista varustetaan järeillä rakenteilla, joilla on mahdollista tehdä jäänesto- ja poistokäsittelyjä. Paikat viemäröidään ja näin varmistetaan, ettei lentokoneiden jäänestoon ja -poistoon tarkoitettua glykolia pääse maaperään. Lisäkapasiteetti sujuvoittaa ja nopeuttaa talvikauden lentoliikennettä.

Rullaustieyhteyksien parantamisen lisäksi yksi rullausteistä muutetaan laajarunkokelpoiseksi, mikä sekin sujuvoittaa lentokoneiden rullauksia.

Finavian ilmasto-ohjelma etenee

Rullaustieremonttien yhteydessä Finavia vaihtaa puolisen tuhatta keskilinja- ja pysäytysvaloa led-teknologiaan. Tämä liittyy Finavian kiihdytettyyn ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena on nopeassa tahdissa vähentää lentoaseman toiminnasta syntyviä päästöjä.

– Helsinki-Vantaa saavutti hiilineutraliteetin kesällä 2017. Matkustajamäärien kasvaessa päästöjen pitäminen nollassa vaatii jatkuvaa työtä ja ympäristöinvestointeja, Hansson sanoo.

Asematason peruskorjauksen jälkeen Helsinki-Vantaan liikennealueen 14 000 valaisimesta noin puolet on vaihdettu energiatehokkaaseen led-teknologiaan.

Lentoasemalla on samaan aikaan käynnissä Finavian 900 miljoonan euron kehitysohjelma, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa kansainvälisessä kilpailussa ja valmistautua palvelemaan kasavia matkustajamääriä. Terminaalin pinta-ala kasvaa noin 45 prosenttia ja matkatavarakapasiteetti yli 50 prosenttia. Laajarunkokoneiden vastaanottokyky nousee sata prosenttia.

Finavia on lentoasemayhtiö, joka tarjoaa ja kehittää turvallisia, asiakaslähtöisiä ja kustannustehokkaita palveluja lentoliikenteelle ja matkustajille. Finavian kattava 21 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2017 liikevaihto oli 374 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä on 2 700.

Finavia verkossa:
www.finavia.fi
http://vuosikertomus.finavia.fi

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
  • Bravidalta ilmanvaihto Helsinki-Vantaan laajennukseen

    Finavia rakennuttaa Helsinki-Vantaan lentoaseman Non-Schengen -alueen laajennusta. Länsisiipeen sisältyy kokonaisuudessaan yhdeksän uutta laajarunkokonepaikkaa terminaalitiloineen. Rakennusosan…

  • Helsinki-Vantaan T2:n lähtö- ja tuloaulojen muutostyöt alkavat vuoden etuajassa

    Laajojen muutostöiden ensimmäinen vaihe alkaa Helsinki-Vantaan terminaali 2:n lähtöaulasta. Osa aulasta ja sen palveluista suljetaan…

  • Vuonna 2020 Helsinki-Vantaan terminaali on yli 250 000 neliömetriä

    Helsinki-Vantaalla alkaa Finavian jätti-investoinnin seuraava vaihe, kun lentoaseman lähtöselvitys- ja tuloaulat sekä julkisen liikenteen järjestelyt…

Kategoriassa: Uutiset Avainsanoilla: finavia, Helsinki, lentokenttä, Vantaa

Ensisijainen sivupalkki

Lue näköislehti

# Lue aiempia näköislehtiä

Yhteistyössä

Nimitysuutiset

Timo Muurinen A-Insinööreihin audiovisuaaliseksi erikoisasiantuntijaksi

Eelis Rytkönen Ylvan vastuullisuustyön johtoon

Jukka Aaltonen SRV:n Lounais-Suomen alueyksikön johtajaksi

Lisää nimitysuutisia

Footer

Projektiuutiset

Projektiuutiset on rakennusalan asiantuntijoille suunnattu aikakausilehti joka esittelee valmistuneita upeita hankkeita.

Viimeisimmät

  • Timo Muurinen A-Insinööreihin audiovisuaaliseksi erikoisasiantuntijaksi
  • Arkkitehtuuritoimisto B&M osaksi A-Insinöörejä
  • Vaasan Mansikkasaaren telakka-alue tarvitsee kehittäjän
  • Meka Pro: Meka Solar  aurinkopaneelien maa-asennukseen
  • Tokmannin uuden logistiikkakeskuksen katolle 4000 aurinkopaneelia

RPT BYGGFAKTA Oy

Ruukinkuja 3
02330 Espoo
09-809911

  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet

Copyright © 2023 · Projektiuutiset | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet


Jatkamalla verkkosivustomme ja palvelujemme käyttöä hyväksyt, että keräämme tietoja vierailuistasi. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään.
Toivomme, että käytät hetken aikaa periaatteiden huolelliseen lukemiseen. Tämä on tärkeää! Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen.

OK, ymmärrän Lue lisää
RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy