EIP tukee Länsimetron toista vaihetta Espoossa

Euroopan investointipankki (EIP) on ilmoittanut tuestaan Länsimetron rakennushankkeen jatkamiselle Espoossa. Pankin pääjohtaja Werner Hoyer allekirjoitti sopimuksen ensimmäisestä 100 miljoonan euron rahoituserästä virallisella vierailullaan Suomeen.

Pääjohtaja Werner Hoyerin ja varapääjohtaja Jan Vapaavuoren johtama EIP:n valtuuskunta keskusteli vierailullaan pääministeri Juha Sipilän ja valtiovarainministeri Petteri Orpon kanssa sekä tapasi lounaalla elinkeinoministeri Olli Rehnin. Keskustelun aiheita olivat Suomen ja EU:n talousnäkymät, samoin kuin suunnitelmat EIP:n tuesta Suomen talouselämän eri osa-alueille. Iltapäivällä pääjohtaja Hoyer ja varapääjohtaja Vapaavuori siirtyivät Espooseen allekirjoittamaan lainasopimuksen Länsimetron jatkohankkeesta.

“Tällaiset hankkeet osoittavat, että EIP:n toiminnan hyödyt näkyvät konkreettisesti”, sanoi pääjohtaja Werner Hoyer. “EU:n pankkina toimintamme tavoite on parantaa ihmisten elämänlaatua, ja kaupunkien julkisen liikenteen kehittäminen sopii siihen oikein hyvin. Entistä nopeammat ja mukavammat liikenneyhteydet helpottavat päivittäistä elämää enemmän kuin kansalaiset aina tulevat edes ajatelleeksi.”

“Länsimetron laajennus Espoossa on investointi paitsi joukkoliikenteeseen, myös koko verkostomaiseen Etelä-Suomen työssäkäyntialueeseen. Länsimetro on kasvu- ja kehityskäytävä, joka parantaa yhteyksiä kaupungin eteläiseen osaan ja liittää koko alueen laajempaan Helsingin metropoliin”, korosti Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Tänään allekirjoitettu 100 miljoonan euron lainaerä on osa kaikkiaan 450 miljoonan euron rahoituskokonaisuutta, jonka jäljellä olevasta osuudesta tehdään sopimus vuoden 2017 aikana. Länsimetron toisen vaiheen rahoitus täydentää vuonna 2011 myönnettyä 450 miljoonan euron lainaa metron ykkösvaiheeseen, joka suunnitellaan otettavaksi käyttöön vuoden 2017 alkupuolella. Jatkettu metrorata on 7 kilometriä pitkä ja tuo viisi uutta asemaa Matinkylän ja Kivenlahden välille.

Viime aikoina EU:n pankki on mahdollistanut Espoossa myös muita tärkeitä investointeja. EIP:n tukea sai kaupungin koulujen kehitysohjelma, jossa rakennetaan uusia esikouluja, päiväkoteja ja peruskouluja sekä laajennetaan ja kunnostetaan opetustiloja.

Taustatietoa:

Euroopan investointipankki on pitkäaikaisia lainoja myöntävä Euroopan unionin rahoituslaitos, jonka omistavat EU:n jäsenvaltiot. Se rahoittaa taloudellisesti mielekkäitä investointeja, jotka edistävät EU:n poliittisten päämäärien toteutumista. Suomi on yksi EIP:n 28 osakkaasta 1,274 prosentin omistusosuudella. Pelkästään vuonna 2015 pankki myönsi Suomeen yli 1,6 miljardin euron lainat, jotka käytettiin mm. terveydenhuollon, teollisuuden ja televiestinnän hankkeisiin.

Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin kaupunkien yhdessä omistama yhtiö, jonka tehtävänä on Länsimetron rakentaminen. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan 14 kilometrin metrolinja Ruoholahdesta Matinkylään, johon kuuluu kahdeksan uutta asemaa. Matinkylän ja Kivenlahden välinen osuus on seitsemän kilometriä pitkä, ja sen varrelle tulevat Finnoon, Kaitaan, Soukan, Espoonlahden ja Kivenlahden uudet metroasemat. Lisäksi rakennetaan maanalainen metrovarikko Sammalvuoreen. Koko linja avataan liikenteelle vuonna 2020.