Page 163 - PU5_FI_Grey

Basic HTML Version

163
PROJEKTIUUTISET 5/2011
Vähälän logistiikkakeskus
Temperoitujen tilojen ovet on erotettu
muista ovista sinisellä värillä.
Työnjohtotilat ovat ulokkeena terminaali-
halliin päin. Tiloista on hyvä näkyvyys koko
halliin.
Uudessa logistiikkakeskuksessa on
yhteensä 80 lastauslaituria.
nettiin sekä nykyisen että tulevan käytön
näkökulmasta.
– Tavaran pitää kulkea terminaalin lä-
pi mahdollisimman tehokkaasti. Toisaalta
haluttiin myös luoda pohjaa toimintamme
kasvulle, Vähälä korostaa.
– Terminaalirakennuksen molempia
päätyjä voidaan tarvittaessa jatkaa. Lat-
tiarakenteissa on huomioitu temperoitu-
jen tilojen laajentamismahdollisuudet, ra-
kennuttajakonsultti
Timo Kuulasmaa
Ta-
lohuolto Korpikannas Oy:stä täydentää.
Kohteen toiminnallisen pääperiaatteen
on suunnitellut toimitusjohtaja Riku Ara-
mo Arkkitehtiruutu Oy:stä. Hän sijoitti ter-
minaalirakennuksen tontille pitkittäin juuri
laajentamismahdollisuuksien vuoksi. Laa-
jennuksen mahdollisuus huomioitiin myös
perustuksissa, kantavissa rakenteissa ja ta-
lotekniikassa.
Terminaalihalli on selkeää yhtenäistä ti-
laa, jota voidaan muuttaa toiminnan tar-
peen mukaan. Siellä on vain vähän väli-
seiniä, ja ainoastaan yksi pilarilinja kulkee
pituussuuntaisesti keskellä terminaalihallia.
Muut pilarit on sijoitettu ulkoseinille.
– Halli on avointa tilaa lukuun ottamat-
ta osastoitua trukin lataustilaa ja matalam-
paa osaa, johon on sijoitettu temperoidut
tilat, pääsuunnittelijana toiminut suunnitte-
lija
Päivi Mäntylä
Arkkitehtiruutu Oy:stä
sanoo.
Toimistoon pääsee
helposti omasta portista
Mäntylän mukaan suunnittelun haastee-
na oli monikäyttöisten, hyvin erikokoisten
tilojen yhteensovittaminen. Kohteessa oli
myös erittäin korkeat palo- ja turvatekni-
set vaatimukset.
Kaiken aikaa oli lisäksi muistettava, et-
tä tavaran läpivirtaus on hallissa tehokasta
ja siellä onnistuu nopea tavaran käsittely.
– Keskellä rakennusta on nopean liik-
keen alue, jossa on poikkeuksellisesti kaksi
kuormaustilaa jokaisessa moduulivälissä,
Mäntylä kertoo.
Toimisto-osa sijoitettiin keskeiselle nä-
kyvälle paikalle saavutettavuuden vuoksi.
Sen eteen tehtiin oma henkilöportti.
Toimintaa on pyritty viemään logistiik-