67
PROJEKTIUUTISET 6/2012
Ilmalan ratapiha
lis Juoperi
.
Sähköradan ajolangan tuominen huol-
tohalleihin sisälle oli myös vaativa osuus.
Paljaassa johdossa on 25 000 voltin jänni-
te. Hallin sisällä ylähuoltotasoilla huolto-
toiminnan käyttöturvallisuus on varmistet-
Uuden Flirt-kaupunkijunan käyttöönoton
myötä vanha halli peruskorjattiin ja vanhaa
hallia jatkettiin uudisosalla, jotta sisään
saataisiin kerralla kaksi junarunkoa.
Uudet Flirt-lähijunarungot ovat 20 metriä
pidempiä kuin aiemmat Sm4-lähijunat.
RAKENNUSKOHTAISIA
PERUSTIETOJA
Vetokalustovarikko 23 221 m
2
/ 190 000
m
3
rakennettu vaiheittain 1960-luvun loppupuo-
lelta alkaen
viimeiset laajennukset: sorvihalli 2010 ja Sm5
junahalli (Flirt) 2009
rakennukseen on sijoitettu lähiliikenteen ja
veturien huoltotoiminta, pesuhalli ja kaluston
pyörien sorvaus
Lämpökeskusrakennus 834 m
2
rakennettu varikon ensimmäisessä rakennus-
vaiheessa 1960-luvun lopulla
Vaunuhalli 23 248 m
2
/ 170 000
m
3
rakennettu vaiheittain 1970-luvulta lähtien
viimeinen ja suurin laajennus 1990-luvun alus-
sa, kun rakennuksen koko lähes tuplaantui
Laajennuksen pinta-ala oli 10 422 m
2
ja se
käsitti kaksi yli 400 m pitkää huoltoraidetta
sekä Avecran toimitilat ja varaston
rakennukseen on sijoitettu kaukoliikenteen
huoltotoiminta, merkittävä osa toimistotilois-
ta ja ruokala
Pendolinohalli (Sm-3) 16 043 m
2
(
bruttoala
31 600
m2) / 216 300 m
3
rakennettu 2007 Pendolino- ja Allegro-junien
huoltoon
rakennuksessa on myös kaksi pesuhallia
rakennuksen pituus noin 440 m
varikon suurin yksittäinen rakennushanke
Kaukojunien pesuhalli 590 m
2
/ 4 800
m
3
rakennettu 1977
Veturipesuhalli 423 m
2
(
bruttoala 705 m
2
)
/ 3 490
m
3
rakennettu 2007
Sähkötalo 1 790 m
2
Liinavaatevarasto 355 m
2
/ 1 980
m
3
rakennettu 2008
rakennus liittyy lähinnä Pendolinohallin ja
Vaunuhallin kaukoliikenteen huoltotoimintaan
Lisäksi alueella on varikkotoimintaan liittyviä pie-
nempiä rakennuksia yhteensä noin 500 m
2
.
Yh-
teensä kerrosalaa käytetty 67 050 m
2
.
Pinta-alat
on ilmoitettu kerrosaloina, ellei muuta ole mai-
nittu. Rakennuksista esitetyt tilavuustiedot ovat
monilta osilta suuntaa antavia arvioita.
Lähde: Kari Savolainen, Arkkitehtitoimisto
Miikkulainen & Savolainen Oy
tu suojarakenteilla ja valvotuilla ovilla sekä
maadoituserottimilla.
Toteutetun perusparannushankkeen
tähtäin on, että VR:n Helsingin Varikko
täyttää vielä vuoden 2020 tarpeet, Peso-
nen toteaa.