8
1/2013
PROJEKTIUUTISET
Vuoden 2011 kesällä virkaan astuneen Kataisen
hallituksen ohjelmassa harmaan talouden tor-
junta on yksi painopistealueista. Hyvää yritys-
tä valtiovallalla näyttääkin olevan.
Jatkuvasti tiukentuvista viranomaistoimenpi-
teistä päätettäessä alan toimijat kuitenkin toi-
vovat muistettavan, että aikaisemmat määräyk-
set eivät vielä toimi täysimittaisesti, joten nii-
den vaikutuksetkin ovat mittaamatta. Kun lisä-
toimenpiteet aiheuttavat rehellisille yrityksille
lisäkustannuksia, jotka siirtyvät hintoihin, on
edettävä harkiten.
Harmaan talouden torjunta
tahdosta kiinni!
Talousrikollisuuden vastainen asenne rakennusalan yrityksissä on parantunut viranomaisten
lisääntyvien valvontatoimenpiteiden tahdissa. Ratkaisevaa harmaan talouden karsimiseksi onkin
jatkossa alan toimijoiden aito intressi irtisanoutua hämäräbisneksestä.
Kun kasvavan viranomaisarsenaalin ohella
elinkeinosektorin oma keinovalikoima jatku-
vasti lisääntyy, harmaa talous on joutumassa
yhä tiukemmalle, mutta muutokset ovat hitaita.
Tilaajavastuulaki torjunnan peruskivenä
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vas-
tuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä tu-
li voimaan vuoden 2007 alusta. Sitä on tarken-
nettu lukuisia kertoja, viimeksi vuonna 2012.
Lain noudattamista valvoo koko maassa Etelä-
Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vas-
tuualue.
Tilaajavastuulaki velvoittaa työn tilaajan sel-
vittämään, onko hänen sopimuskumppaninsa
hoitanut lainmukaiset velvoitteensa.
Lain tarkoittamia tilaajia ovat kaikki elinkei-
nonharjoittajat, myös asunto-osakeyhtiöt ja ul-
komainen yritys toimiessaan Suomessa. Sel-
vitysvelvollisuus koskee rakennustoiminnassa
kaikkia tilaajia, vaikka rakentaminen ei kuului-
si tämän tavanomaiseen toimintaan.
Rakentamisen pitkissä aliurakoitsija- ja tava-
rantoimittajaketjuissa velvollisuus ei koske vain
Laajennetun ilmoitusvelvollisuuden vastuualueet ammattimaisessa rakennuttamisessa. Lähde: Rakennusteollisuus RT ry.