• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Etusivu
  • Uutiset
    • Uutiset
    • Kaupallinen yhteistyö
    • Tuoteuutuudet
    • Nimitykset
  • Artikkelit
    • PU 2022
      • PU 1 – 2022
      • PU 2 – 2022
      • PU 3 – 2022
    • PU 2021
      • PU 1 – 2021
      • PU 2 – 2021
      • PU 3 – 2021
      • PU 3 – 2021 Projektisisustus
      • PU 4 – 2021
      • PU 5 – 2021
      • PU 6 – 2021
    • PU 2020
      • PU 1 – 2020
      • PU 2 – 2020
      • PU 3/4 – 2020
      • PU 5 – 2020
      • PU 6 – 2020
    • PU 2019
      • PU 1 – 2019
      • PU 2 – 2019
      • PU 3 – 2019
      • PU 4 – 2019
      • Pu 5 – 2019
      • PU 6 – 2019
    • PU 2018
      • PU 1 – 2018
      • PU 2 – 2018
      • PU 3 – 2018
      • PU 4 – 2018
      • PU 5 – 2018
      • PU 6 – 2018
    • PU 2017
      • PU 1 – 2017
      • PU 2 – 2017
      • PU 3 – 2017
      • PU 4 – 2017
      • PU 5 – 2017
      • PU 6 – 2017
    • PU 2016
      • PU 1 – 2016
      • PU 2 – 2016
      • PU 3 – 2016
      • PU 4 – 2016
      • PU 5-6 2016
    • PU 2015
      • PU 1 – 2015
      • PU 2 – 2015
      • PU 3 – 2015
      • PU 4 – 2015
      • PU 5 – 2015
      • PU 6 – 2015
    • PU 2014
      • PU 5 – 2014
      • PU 6 – 2014
    • PU 2013
      • PU 1 – 2013
      • PU 6 – 2013
    • PU 2012
      • PU 1 – 2012
      • PU 2 – 2012
      • PU 3 – 2012
      • PU 4 – 2012
      • PU 5 – 2012
    • PU 2011
      • PU 1 – 2011
      • PU 2 – 2011
      • PU 3 – 2011
      • PU 4 – 2011
      • PU 5 – 2011
      • PU 6 – 2011
  • Lehti
    • Tilaa Projektiuutiset
    • Tilaa näköislehti
    • Lue näköislehteä
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
  • Blogit
  • Yritys
    • RPT Byggfakta Oy
    • Citymark toimitilapalvelut
    • Rakennusfakta – Tuotteet ja ratkaisut
    • SIR – Kiinteistöalan tietokanta
    • RPT SMART – rakennusalan tietopalvelu
  • Yhteystiedot
    • Mediatiedot
    • Mainostajalle
    • Mediakortti
Projektiuutiset.fi

Projektiuutiset.fi

Rakennusalan huippujulkaisu asiantuntijoille

Olet täällä: Alkuun / Kumppaniblogi / Digitaaliset ratkaisut automatisoivat jäteasemia

Digitaaliset ratkaisut automatisoivat jäteasemia

16/09/2019

Asukas- ja asiakaspalvelu ovat aina olleet kuntien jätelaitoksille ympäristön suojelun lisäksi toiminnan keskiössä. Digitalisaatio luo mahdollisuudet palvella asiakasta entistä täsmällisemmin juuri silloin, kun asiakkaalle sopii sekä tavalla, jota hän toivoo.

Eri puolille Suomea – kuten Pohjois-Karjalan Ylämyllyyn, Tampereen Vuorekseen ja Kotkan Jumalniemeen –on viime vuosina noussut jätteen vastaanottopalveluja, joiden käyttö ei ole enää ollut aikaan sidottu.

Vuoreksen jäteasema

Itsekäyttöjäteasemien suunnittelu ja rakentaminen ovat vaatineet paljon ideointia ja omaa kehitystyötä, sillä sopivia malleja maailmalta kopioitavaksi on vähän. Jätehuollossa on tähän saakka ajateltu, että jätteiden vastaanotossa jäteasemalla on aina oltava henkilökuntaa paikalla.

Asiakkaan rekisteröityminen järjestelmään, tunnistautuminen jäteasemalla ja jätteen käsittelystä maksaminen ovat niitä omatoimisen asioinnin vaiheita, joihin jätelaitosten on pitänyt löytää toimivat ratkaisut. Avuksi on otettu muun muassa verkkokauppamaisia sovelluksia sekä vaaka- ja kamerajärjestelmiä. Monesti haasteena on ollut löytää jäteasemille ulkotiloissa toimivat, säänkestävät laitteet.

Itsepalveluratkaisua varten on tehty kehitystyötä monessa jätelaitoksessa yhdessä ja yksin. Paikoin on päädytty niin sanottuun kevytmalliin, jossa esimerkiksi asiakaskortilla tunnistautumalla jäteasemakäynnin on voinut hoitaa normaalien aukioloaikojen puitteissa, mutta omaa ”kaistaa” ehkä jopa jonottamatta. Jossain taas alueelle tunnistautuneet asiakkaat voivat aukioloaikojen ulkopuolella tuoda vain maksuttomia jätelajeja. Uuden jäteaseman rakentamisen yhteydessä itsepalveluratkaisuja on ollut helpompi toteuttaa. Siitä huolimatta itsepalveluratkaisuja ollaan toteuttamassa myös olemassa oleville jäteasemille.

Tarvittavien uusien teknisten ratkaisujen lisäksi myös toiminnan luvanvaraisuus sekä turvallisuus- ja vastuukysymykset hidastavat itsepalveluasemien yleistymistä. Esimerkiksi jätteen vastaanottoalueilla on monia turvallisuusriskejä, jotka voivat realisoitua esimerkiksi huonoissa valaistusoloissa tai silloin, kun jätettä jätetään vääriin paikkoihin.

Uudenlaisten jäteasemapalvelujen rakentamisen taustalla on halua parantaa palvelua ja asiakaskokemusta. Asiakkaat ovatkin kiitelleet itsekäyttömahdollisuuksia joustaviksi. Esimerkiksi viikonlopun haravointijätteet on mahdollista viedä jäteasemalle saman tien eikä vasta arkena jäteaseman aukioloaikoina. Kauppojen itsepalvelukassat sekä itsepalvelukirjastot ovat ansiokkaasti auranneet ennakkoasenteita myös uudenlaisten jäteasemapalvelujen tieltä.

Itsepalvelu ei poista perinteistä jäteasema-asiointia, mutta vapauttaa jäteasemien vastaanottohenkilöstöä jätteen rahastuksesta ja kirjaamisesta asiakkaiden neuvontaan. Neuvonta puolestaan tehostaa lajittelua, sillä se koetaan yhä vaikeaksi ja siksi tarvetta on myös henkilökunnan palvelulle. Kylteillä, opasteilla ja esimerkiksi opasvideoilla voidaan korvata vain osin läsnä olevaa henkilökuntaa.

Kehityksen suunta ja nopeus eivät riipu yksin jätelaitoksista. Esimerkiksi maksutapojen kehittyminen voi vaikuttaa paljon myös itsekäyttöjäteasemien yleistymiseen. Itsekäytön myötä jäteasemien asiakasmäärien uskotaan kasvavan ja enemmän jätettä päätyvän asianmukaisesti kiertoon. Metsään kuormaansa kippaavat kun eivät pian voi syyttää toiminnastaan jäteasemien niukkoja aukioloaikoja.

 

Tekstin on kirjoittanut Suomen Kiertovoima KIVO ry:n asiantuntijaryhmä.

 

Lue lisää:

https://www.expressmagnet.eu/pub/132/Roskalehti_2019/#p=2

https://www.puhas.fi/uutiset/liperin-jateasema-palvelee-30.1.-alkaen-myos-itsepalveluperiaatteella.html

https://www.kymenlaaksonjate.fi/lehtiartikkelit/kotkaan-uusi-nykyaikainen-jateasema/

https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/sorttiasemat/Sivut/default.aspx

https://www.etappi.com/fi/uusi-kierratysasema-alkaa-nousta-seinajoelle/

 

Katso video:

https://youtu.be/RqzPO7-5MCg

 

ROTI 2019 kokoaa yhteen yli 100 asiantuntijan näkemykset Suomen rakennetun omaisuuden tilasta ja sen kehitystarpeista.

Seuraa meitä verkossa!

 

www.roti.fi

www.facebook.com/roti2019/

https://twitter.com/roti2019

 

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
  • Uponor Infralta ratkaisut vaativiinkin putkistokohteisiin

    Uusi Uponor Infra 360° Projektipalvelut tarjoaa käyttövalmiit kokonaisratkaisut vaativimpiinkin putkistokohteisiin. Palvelukonseptin eri osa-alueista hankkeisiin voidaan…

  • Lemminkäisen InfraHack-kilpailussa voittivat ketterät ja käyttäjäystävälliset ratkaisut

    Lemminkäisen InfraHack-innovaatiokilpailun pilotointivaiheeseen valittiin kolme joukkuetta, Poimapper, PointScene ja Siili. Voittaneet ratkaisut linkittyvät Lemminkäisen strategiaan…

  • ROTI 2019: Jorma Mäntynen

    Liikenneverkot-paneelin puheenjohtajan kommentti, Jorma Mäntynen: https://youtu.be/lxbF_qE8o0s

Kategoriassa: Kumppaniblogi Avainsanoilla: Digitaaliset ratkaisut, digitalisaatio, Itsekäyttöjäteasema, Itsepalvelu, Jäteasema, Jäteasemapalvelut, jätehuolto, jätelaitos, jätteen käsittely, jätteen vastaanotto, Jumalniemi, ROTI, ROTI 2019, Suomen Kiertovoima KIVO ry, Vuores, Ylämylly

Ensisijainen sivupalkki

Lue näköislehti

# Lue aiempia näköislehtiä

Yhteistyössä

Nimitysuutiset

Johanna Wretdal iLOQin markkinointijohtajaksi

Arkta Turun toimitusjohtajaksi Tommi Saarinen

Arkta Reposen toimitusjohtajaksi Eero Lehtomäki

Lisää nimitysuutisia

Rakennusalan Trendit -raportti

Rakennusalan Trendit raportti

Footer

Projektiuutiset

Projektiuutiset on rakennusalan asiantuntijoille suunnattu aikakausilehti joka esittelee valmistuneita upeita hankkeita.

Viimeisimmät

  • Insinööritoimisto Havukorpi on Vuoden 2022 sähkösuunnittelija
  • Raksystems ostaa ruotsalaisen Aquademican
  • MV-Jäähdytys osti Helmilämmön liiketoiminnan
  • LVI-tukkumyynti: Plusmerkkinen vuosi tulossa
  • Ensimmäinen Design Helsinki elokuun lopussa

RPT BYGGFAKTA Oy

Ruukinkuja 3
02330 Espoo
09-809911

  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Copyright © 2022 · Projektiuutiset | RPT Byggfakta Oy

RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet


Jatkamalla verkkosivustomme ja palvelujemme käyttöä hyväksyt, että keräämme tietoja vierailuistasi. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään.
Toivomme, että käytät hetken aikaa periaatteiden huolelliseen lukemiseen. Tämä on tärkeää! Muista, että sinulla on myös valintamahdollisuuksia tietojesi ja yksityisyytesi käsittelyyn ja suojaamiseen.

OK, ymmärrän Lue lisää
RPT Byggfakta Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Aina käytössä

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non Necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Tallenna ja hyväksy