Kuva: Denis Geier, Pixabay

Asfalttiala vaatii budjettiriihestä lisää rahaa teiden päällystyksiin

Asfalttialan yrityksiä edustavan INFRA:n mukaan teiden korjausvelan kurissa pitäminen edellyttäisi 4000 kilometrin vuosittaista päällystämistä. Jotta tavoitteeseen päästäisiin vuonna 2023 edes 50-prosenttisesti, teiden päällystysten 130 miljoonan euron määräraha pitää vähintään tuplata, INFRA toteaa.

Kuva: Denis Geier, Pixabay

INFRA:n mukaan tiestön päällystysmäärärahat ovat liikkuneet Suomessa 200 miljoonan euron molemmin puolin vuosittain. Hallituksen aiemmin vuodelle 2023 päättämä määräraha on 130 miljoonaa euroa. Sen jälkeen päällysteiden kustannusnousu on ollut suurta, INFRA:n mukaan jopa 40 % vuositasolla.

Ellei määrärahaa korjata, päällystämisen määrä voi vuonna 2023 romahtaa alle puoleen viime vuosien tasosta, INFRA toteaa..

– Tämä on voimakkaasti ristiriidassa Liikenne 12 -suunnitelmaan kirjattujen ja hallitusohjelmassakin kuvattujen tavoitteiden kanssa. Yhtä vähäisiä päällystysmääriä pitää etsiä kaukaa historiasta – ajassa on matkattava vähintään 1970-luvulle, INFRA:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö sanoo.

Tiestön korjausvelan kasvun pysäyttäminen edellyttää INFRA:n mukaan 4000 kilometrin vuosittaista päällystysohjelmaa. Nykyisellä kustannustasolla tähän tarvitaan ensi vuonna päällystyksen osalta vähintään 500 miljoonan euroa, INFRA toteaa.

– Hallituksen pitää budjettiriihessään kaksin- ja jopa kolminkertaistaa päällystysmääräraha, jotta pääsemme edes 2000 kilometrin paremmalle puolelle, mikä sekin on tiestön korjausvelan näkökulmasta kestämätön taso, Syrjö sanoo.

– Tilanne tiestöllä on jo poikkeuksellinen ja vakava, ja reiät päällysteissä konkreettinen turvallisuusriski tielläliikkujille. Ne kovertavat myös elinkeinoelämän edellytyksiä, sillä röykkyisillä teillä kuljetusten onnistuminen luvatussa ajassa uhkaa muuttua arpapeliksi, johtaja Juha Laurila INFRA:lta kertoo.