Viimeisimmät julkaisut

Vuonna 2020 Helsinki-Vantaan terminaali on yli 250 000 neliömetriä

Helsinki-Vantaalla alkaa Finavian jätti-investoinnin seuraava vaihe, kun lentoaseman lähtöselvitys- ja tuloaulat sekä julkisen liikenteen järjestelyt myllerretään uusiksi

Havainnekuva: Lentoasema HKI-Vantaa/Finavia

Nykyisen terminaalin eteen valmistuu 2020-luvun alussa täysin uudenlainen lentomatkustajia palveleva alue.

Finavia järjesti terminaali 2:n laajentamiseen tähtäävän suunnittelukilpailun, jonka tulokset julkistettiin 5. kesäkuuta 2017. Kilpailun voittajaksi valittiin suomalaisen Arkkitehtitoimisto ALA Oy:n ehdotus City Hall. Työryhmässä olivat mukana myös Arkkitehtitoimisto HKP Oy ja Ramboll Finland.

Lentoaseman maamerkiksi nousevat uuden sisäänkäynnin vaikuttava puinen katto ja edusta-alueen avara keskusaukio. Katon yhtenä esikuvana on Tapio Wirkkalan lentokonevanerista tehty Ultima Thule -veistos.

Laila Pullisen Aurinko tunturissa -teos on ollut esillä lentoasemalla vuodesta 1969. Pullisen kuparireliefi ilmentää aurinkoa ja Lapin jylhää tunturimaisemaa. Näin voi sanoa myös terminaalin eteen rakennettavasta aaltoilevasta keskusaukiosta.

Kilpailulautakunnan puheenjohtaja ja lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta kuvailee voittanutta City Hallia kokonaisuudeksi, jonka arkkitehtuuri on mieleenpainuvaa ja avaraa.

– Helsinki-Vantaa on vuosien saatossa rakentunut pala palalta, ja terminaalin osat edustavat eri vuosikymmenten suunnittelua ja arkkitehtuuria. City Hall kokoaa nämä kaikki näyttäväksi kokonaisuudeksi, joka tarjoaa sujuvan matkustajapolun terminaalin ovelta lentokoneen istuimelle, sanoo Haapasaari.

Tällainen laajennuksesta tulee – Hulppea lentoasema odottaa Suomeen saapuvia matkustajia

Terminaaliin rakennetaan uudisosa lähtöselvitystä, turvatarkastusta, matkatavaroiden luovutusta ja matkustajien vastaanottamista varten.

Terminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat täydellisen muodonmuutoksen jälkeen porttialueeksi. Lentoasemalle saadaan näin runsaasti lisää matkustajatilaa ja mahdollisuuksia kehittää palvelutarjontaa entistä monipuolisemmaksi.

– Uudistuva Helsinki-Vantaan lentoasema tarjoaa myös Suomeen saapuville matkustajille erinomaisen palvelukokemuksen ja myönteisen ensikosketuksen maastamme, sanoo Haapasaari.

Laajennus rakennetaan nykyisen pysäköintitalo P1/P2:n tilalle. Sen sisäänkäynti täydentyy terminaalin edessä sijaitsevalla aukiolla.

Rakentaminen käynnistyy aikaisintaan kesän 2018 jälkeen.

City Hall -ehdotuksen suunnittelijat ja tavoitteet

Suunnittelukilpailun tavoitteena oli laatia ehdotus paitsi terminaali 2:n laajentamiseksi myös lentoaseman aluesuunnitelmaksi. Näin lentoasema voitaisiin nykyistä paremmin linkittää osaksi eri liikennemuotoja.

– Helsinki-Vantaa on jo nyt paitsi merkittävä eurooppalainen lentoliikenteen solmukohta myös Suomen suurimpia bussi- ja junaliikenteen keskittymiä, jonka kautta kuljetaan Venäjälle, Tallinnaan, Baltiaan ja Pohjoismaihin, sanoo Haapasaari.

Suunnittelukilpailun voittaneen ehdotuksen takana on työryhmä, johon kuuluvat ALA Oy:stä arkkitehdit SAFA Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston avustajinaan arkkitehdit SAFA Lotta Kindberg, Pauliina Rossi ja Petri Herrala sekä arkkitehtiopiskelijat David Gallo ja Rachel Murray. Lisäksi mukana olivat HKP:stä arkkitehdit SAFA Pekka Leskelä ja Mikko Suvisto sekä Ramboll Finlandista Jukka Sirén. Konsultteina toimivat Ramboll Finlandista Pekka Kuorikoski, Pekka Ahola, Juha Åberg, Rauno Laatikainen ja Juho Suolahti. Visualisoinneista vastasivat VIZarchin Petra Grísová, Vratislav Zíka ja Jakub Frolík.

– Lentoasemat ovat typologisesti harvoja uusia, modernin ajan rakennuksia. Matkustajat virtaavat niiden läpi kontrolloidusti ja toiminta on prosessinomaista, mutta niiden ilme ja tunnelma ovat aina tärkeitä. Lentoasema on seikkailujen lähtöpiste sekä paikka, joka toivottaa tervetulleeksi. City Hallin suunnittelussa kauneutta ja romantiikkaakaan ei ole unohdettu, sanoo Arkkitehtitoimisto ALA:n osakas Juho Grönholm.

Helsinki-Vantaan laajennus pähkinänkuoressa

  • Kaikkiaan terminaalia laajennetaan 103 000 neliömetrillä. Se vastaa Linnanmäen huvipuiston kokoista aluetta.
    • Terminaalin koko pinta-ala vuonna 2020 on yli 250 000 neliömetriä. Terminaaliin mahtuisi 10 Eduskuntataloa.
    • Laajarunkokoneiden siltapaikat kaksinkertaistuvat nykyisestä kahdeksasta 16:een.
    • Matkatavaran käsittelykapasiteetin nousee 50 prosenttia.
    • Lentokoneiden pysäköintialueita ja rullausteitä eli asematasoa uudistetaan 330 000 neliömetrin alueelta. Työmaalle mahtuisi 65 jalkapallokenttää.
    • Lentoaseman kokonaispinta-ala on 1 800 hehtaaria. Jos lentoasema sijoitettaisiin Helsingin kantakaupungin päälle, se ulottuisi Kaisaniemestä Katajanokalle ja Töölöön.

Finavian 900 miljoonan euron kehitysohjelman tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa sekä kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa että Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana. Kansainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä ja sen avulla voidaan säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa. Laajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan palvella 20 miljoonaa vuotuista matkustajaa vuonna 2020.

 

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasemapalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 21 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2016 liikevaihto oli 381 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä on 1900.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail