Uutta viihtyisyyttä ja tuttua vihreää


Teksti Marja Hakola, kuvat Mikael Lindén

Holiday Inn -hotelleja Suomessa operoiva Restel Hotellit Oy siirtyi Scandic-konsernin omistukseen viime vuoden lopulla. Suomessa olevat viisi Holiday Inn -hotellia jatkavat toimintaansa tutun vihreän logon ja brändin alla.

Samaan aikaan brändin hotelleja uudistetaan maailmanlaajuisen hotelliketjun Open Lobby -konseptin mukaisesti. Helsingin City Centre sekä Tampereen Holiday Inn ovat jo läpikäyneet muutoksen, Ruoholahden kiinteistö on kolmantena vuorossa. Messukeskuksen Holiday Inn saa uuden ilmeen vuoden 2018 aikana.

– Euroopassa on jo 70 Open Lobby -hotellia. Kaikki brändin eurooppalaiset yksiköt käyvät läpi uudistuksen vuoteen 2019 mennessä, Senior Brand Manager Timo Vehmas Restel Hotellit Oy:stä kertoo.

Open Lobby -filosofian mukaisesti hotellin aulan tulee joustaa ja muuntua erilaisten asiakkaiden tarpeisiin. Aulasta pyritään luomaan yhteisöllinen olohuone, rento ja konstailematon tila, jossa hotellin asukas viihtyy ja viipyy pitkään ja käyttää hyväkseen tarjolla olevia palveluita.

– Sen sijaan, että asiakas viettää aikaa vain omassa huoneessaan, toivotamme hänet tervetulleeksi Open Lobbyyn, joka yhdistää perinteiset aula-, ravintola- ja työskentelytilat. Uudentyyppisessä aulassa hän voi asettua työskentelemään tietokoneen äärelle, tavata ihmisiä, ruokailla, pitää pienimuotoisia kokouksia, katsota televisiota tai rentoutua muuten vain, Vehmas sanoo.

Open Lobbyyn voidaan muodostaa verhoilla myös yksityisempää tilaa, jos asiakas kaipaa sellaista esimerkiksi palaveria varten.

Vehmaksen mukaan Open Lobby -konsepti on syntynyt asiakkaiden palautteesta. He ovat toivoneet hotelleihin viihtyisiä, avoimia tiloja, joissa voi oleskella vapaasti ilman rajoituksia ja tuntea olonsa kotoisaksi.

Kodikas ja yhteisöllinen

Uudistuvien Holiday Inn -hotellien ilmeen niin Ruoholahden, Helsingin keskustan kuin Tampereen kiinteistössä on suunnitellut Jouni Löhönen Media Interiors Oy:stä.

– Aivan ensimmäiseksi aulasta purettiin pois kaikki vanha paitsi katto, Löhönen kertoo.

Vastaanottotiski päätettiin pitää samassa paikassa kuin ennenkin eli vastapäätä sisäänkäyntiä. Vaaleaksi maalatun tiskin yläpuolelle on ripustettu puinen säleikkö, joka alleviivaa vastaanoton sijaintia ja luo samalla lämminhenkistä tunnelmaa katkaisemalla aulan pitkänomaista tilaa.

Löhönen on sijoittanut sinne tänne hyllykköjä, kaappeja ja tuoleja ja nojatuoleja, jotka tekevät aulasta kodikkaan oloisen. Värikkäät kalusteet ja tekstiilit luovat pirteän ilmapiirin ja antavat positiivista energiaa.

Aulasta löytyvät baari sekä To Go Café -kahvipiste. Aamiaishuone muuntuu myöhemmin päivällä ravintolasaliksi. Ravintola toimii All Day Dining -periaatteella eli aterioimaan voi tulla milloin vain.

Timo Vehmas toivoo, että hotellivieraiden lisäksi ravintolaan löytävät tiensä lähialueiden asukkaat ja työntekijät. Se lisäisi yhteisöllisyyden tunnetta entisestään.

Hiljainen hotelli

Saneerauksen yhteydessä kunnostettiin alun perin vuonna 2005 avatun hotellin huoneet. Huoneita on kaiken kaikkiaan 256. RT-Interiors Oy vastasi korjausprojektin pää- ja sisustusurakoinnista. Työmaapäällikkönä toimi Joonas Viita-aho.

9-kerroksisen hotellin huoneet ovat kaikki lähes samankokoisia, mutta varustetason mukaan ne on jaettu kolmeen kategoriaan: standard, superior ja executive. Eri tason huoneita on kaikissa kerroksissa. Hotelli on Länsiväylän ja Porkkalantien välissä. Toisen kerroksen huoneesta on suora näköala autoja vilisevällä Länsiväylälle. Moottoritien takaa häämöttää talvinen Lapinlahti. Huoneessa on hiljaista. Liikenteen melua ei kuulu lainkaan.

– Tässä rakennuksessa on erittäin hyvä perusrunko. Ääniä vaimentaa lisäksi hotellin tuplajulkisivu, projektipäällikkö Jouni Liimatainen RT-Interiorsista sanoo. Hiljaisuus on tärkeä asia hotellin asukkaille, joista suurin osa on liikematkustajia.

Yhdeksännen kerroksen huoneesta on merinäköala etelään, yli Ruoholahden toimistoja asuintalojen. Kaukana horisontissa näkyy Tukholmaan matkalla oleva risteilyalus.

Pintaremonttia hotelli suljettuna

– Huoneiden seinät on maalattu, pintoja on puhdistettu, uudistettu ja verhoiltu uudelleen. Vanhat valaisimet on vaihdettu ledeihin ja sähköpistorasiat ja -koskettimet on uusittu. Huoneisiin on vaihdettu hotellin laatustandardin mukaiset sängyt sekä tuotu uudet, chromecast-tekniikalla varustetut TV-vastaanottimet, Viita-aho kertoo.

Kylpyhuoneet saneerattiin tarpeen mukaan. Osaan niistä asennettiin uudet lattiat, suihkutilan mosaiikkilaatoitus, lattiakaivot sekä käyttömukavuutta lisäävät suihkukaapit.

Yleisten tilojen parketit ja käytävämatot uusittiin, ja ravintolan keittiö sai uuden lattian.

– Talotekniset uudistukset esimerkiksi jäähdytyksen ja ilmastoinnin suhteen kiinteistössä oli tehty jo aikaisemmin, Viita-aho toteaa.

Hotellin saneeraustyöt aloitettiin ”hiljaisella purkamisella” joulukuussa 2017, kun hotelli oli vielä toiminnassa. Hotelli suljettiin vuoden vaihteessa ja avattiin asiakkaille pääsiäisen jälkeen.

– Urakoitsijan kannalta oli ehdottomasti paras ratkaisu sulkea hotelli remontin ajaksi. Se nopeutti työskentelyä, ei aiheuttanut asiakkaille häiriötä ja oli ennen kaikkea turvallisempaa niin asiakkaiden kuin työntekijöiden kannalta, Liimatainen toteaa.

RT-Interiorsin porukka, sisustussuunnittelija Jouni Löhönen sekä Restelin Timo Vehmas ovat työskennelleet yhdessä aikaisemminkin.

– Tuttuja kun ollaan, on Ruoholahden urakka sujunut hyvin. Byrokratia on voitu pitää pienenä. Päätökset ongelmatilanteissa on voitu tehdä nopeasti, sillä keskinäinen viestintä on toiminut, Viita-aho arvioi.

Vaikka aikataulu on ollut kireä, on työskentelyä edesauttanut se, että hotellin edessä oleva piha-alue voitiin ottaa kokonaan työmaan käyttöön. Myös kiinteistön alla olevaa parkkihallia on voitu hyödyntää.

Kuule miten voit kasvattaa rakennusalan myyntiäsi ja markkinoida tehokkaammin palveluidemme avulla

Antamalla yhteystietosi voimme olla sinuun yhteydessä tuotteisiimme liittyen. Lue lisää tietosuojasta tästä.