Viimeisimmät julkaisut

Tamperelainen ratikka: pehmeä, pelkistetty ja funktionaalinen

Tampereen raitiovaunun muotoilussa lähtökohtana oli tehdä selkeästi tamperelainen ja Tampereen tarpeisiin sopiva ratikka. Tamperelainen raitiovaunu vaikuttaa luokseen kutsuvalta ja samalla määrätietoisesti eteenpäin pyrkivältä.

Raitiovaunut Keskustorilla. Kuva: WSP Finland Oy, Idis Design Oy ja Tampereen kaupunki

Raitiovaunun ulkomuodossa huomio kiinnittyy keulan muotoon, matkustamon valoisuuteen, ikkunalinjan ja ovien muodostamaan rytmiin sekä LED-valojen käyttöön. Raitiovaunussa on metallihohtomaalipinta, jonka väri valitaan kahdesta vaihtoehdosta yleisöäänestyksellä Tampereen päivässä 29.–30.9.2018. Raitiovaunun väri julkaistaan maanantaina 1. lokakuuta eli samana päivänä, kun Tampere täyttää 239 vuotta.

Muotoilijat hakivat työhönsä inspiraatiota tamperelaisuudesta, jonka piirteitä ovat konstailemattomuus, aitous ja pragmaattisuus sekä uskallus tarttua asioihin. Muotoilijat halusivat raitiovaunun ilmentävän Tamperetta, joka on kehittyvä ja alati voimakkaassa liikkeessä oleva. Tampere nähtiin kiehtovana ja vetovoimaisena kaupunkina, joka on yhdistelmä pehmeitä arvoja ja kovaa teknologiaa.

Raitiovaunun olemus on luokseen kutsuva ja samalla määrätietoisesti eteenpäin pyrkivä. Raitiovaunun muotokieli on pehmeä, pelkistetty ja funktionaalinen. Ulkomuodosta on jätetty pois epäolennaisuudet ja annettu tilaa tarkoituksenmukaisuudelle.

– Toivomme, että tamperelaiset ottaisivat raitiovaunun omakseen niin, että vaunun olemus juurtuisi katukuvaan ja toisaalta loisi osaltaan jotain uutta kaupunkiin. Koemme onnistuneemme, jos raitiovaunu tarjoaa käyttäjilleen elämyksiä, mutta ennen kaikkea arjen sujuvuutta tulevien vuosikymmenten ajan, sanoo teollinen muotoilija Jussi Hurskainen Idis Design Oy:stä.

Kuva: Idis Design Oy ja Tampereen kaupunki

Raitiovaunu on kahteen suuntaan ajettava, minkä vuoksi vaunun päädyt ovat muodoltaan identtiset. Keulassa katse kiinnittyy pehmeästi kaareutuviin pintoihin, jotka rajoittuvat alaosastaan mahdollisimman lähelle kiskoja, mikä parantaa jalankulkijaturvallisuutta.

Keulan LED-huomiovaloraita tuulilasin alalaidassa luo voimakkaan kontrastin tummaa taustaa vasten, mikä antaa vaunulle ilmettä ja parantaa vaunun havaittavuutta. Ajovaloumpiot on muotoiltu soikeiksi, ja LED-valokomponentit on sijoitettu umpioiden sisään päällekkäin. Ovilehtien sisäsyrjällä olevat pystysuuntaiset LED-valonauhat syttyvät vaunun pysähtyessä ja liikkuvat ovien avautuessa oviaukon molemmille puolille. Oviaukon rajaaminen valolla lisää ovialueen havaittavuutta.

Valoisan matkustamon sisävalot säätyvät vuorokaudenajan mukaan. Raitiovaunussa on istuinryhmän keskellä leveä maisemaikkuna, joka toteutettiin tamperelaisten käyttäjäryhmien viime kevään makettivierailuissa saadun palautteen perusteella. Ikkunat on sijoitettu niin, ettei ikkunapilari peitä näkyvyyttä ulos.

–  Tamperelainen raitiovaunu on viihtyisä, tilava ja valoisa, ja se erottuu ulkomuodoltaan selkeästi pääkaupungin serkusta. Raitiovaunu tarjoaa ylivoimaisen mukavan matkustuskokemuksen, jota luodaan nykyaikaisten ratkaisujen avulla vaunun ulkopuolella ja sisällä matkustamossa, sanoo toimitusjohtaja Pekka Sirviö Tampereen Raitiotie Oy:stä.

Verkkoäänestys ratikan väristä on osoitteessa www.tampereenratikka.fi. Verkkoäänestys alkaa lauantaina 29.9.2018 kello 9.00 ja päättyy sunnuntaina 30.9.2018 kello 21.00.

Äänestys Tampereen päivän Ratikkapisteillä tapahtuu lauantaina 29.9.2018 kauppakeskus Duossa Hervannassa ja Lielahtikeskuksessa kello 11–15 sekä sunnuntaina 30.9.2018 Keskustorilla kello 11-15. Ratikkapisteillä on mahdollisuus tutustua raitiovaunuun, värivaihtoehtoihin ja tavata ratikkahankkeen väkeä.

Yleisöäänestyksen tulos ja raitiovaunun väri julkaistaan maanantaina 1.10.2018.

Ensimmäinen raitiovaunu valmistuu vuonna 2020

Tampereelle tulevat raitiovaunut valmistaa kotimainen Transtech Oy, jonka omistaa kokonaan Skoda Transportation. Tampereelle on tilattu 19 raitiovaunua. ForCity Smart Artic X34 -mallin raitiovaunut ovat 37,3 metriä pitkiä, kolmiosaisia ja kahteen suuntaan ajettavia. Raitiovaunussa on kauttaaltaan matala lattia, ja vaunuun on esteetön pääsy pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssa. Raitiovaunussa on 104 istumapaikkaa ja ruuhka-aikaan tilaa 264 matkustajalle. Raitiovaunujen valmistus aloitetaan Kajaanin Otanmäessä vuonna 2019. Ensimmäisen raitiovaunun arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 alussa. Raitiovaunuliikenne käynnistyy Tampereella vuonna 2021.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail