Kuva: Ari Korkala

Tampereen Rantatunneli-hankkeen johtaminen maailman parasta

Kuva: Ari Korkala

Rantatunneli-hanke kilpaili mega-kokoisten projektien kategoriassa. Kategorian muut finalistit olivat Kiinasta, Venäjältä ja Kazakstanista.

Kansainvälinen projektinhallinnan keskusjärjestö IPMA teki kesällä laajan ja monivaiheisen arvioinnin erilaisista Mega Sized -projekteista ympäri maailman. Hankkeita arvioitiin raporttien perusteella sekä useita sidosryhmiä haastattelemalla.

Allianssimallilla toteutetusta Rantatunneli-hankkeesta tuomaristo nosti esiin mm. seuraavia menestystekijöitä: Projektia ohjasivat arvoina johtajuus, innovatiivisuus ja läpinäkyvyys. Projektijohto toimi roolimallina, sidosryhmät olivat läsnä kaikilla tasoilla. Henkilöstöstrategiana oli epäonnistumisen salliminen sekä innovatiivisuutta tukeva ote. Toimiva Big Room -työskentely. Korkea asiakastyytyväisyys, alkuperäistä aikataulua nopeampi toimitus ja sitä seuranneet kustannussäästöt. Haastava hanke oli huomattavan paikallisen huomion kohteena ympäristö- ja turvallisuusasioissa.

Rantatunneli-hankkeen projektijohtaja Mauri Mäkiaho iloitsee palkinnosta.

”Oppimisen kannalta on tärkeää, että hyvin onnistunutta hanketta ja sen tuloksia on tutkittu sekä analysoitu perusteellisesti ja hanke on saanut laajasti näkyvyyttä kotimaassa ja ulkomailla”, Mäkiaho sanoo.

”Mielestäni Liikennevirasto on onnistunut edistämään alan kehitystä hyödyntämällä saatuja kokemuksia ja jakamalla niitä eteenpäin. Esimerkiksi hankkeen sopimus-, ja toimintamalli sekä sen hyviksi osoittautuneet käytännöt ovat yleistyneet merkittävästi. Allianssia ei enää koeta mysteeriksi, vaan se on yksi käyttökelpoinen sekä tehokas menetelmä haastavien hankkeiden toteuttamiseen”, kertoo Mäkiaho.

Lue lisää aiheesta:
Rantatunneli, Projektiuutiset 5-6/2016