Viimeisimmät julkaisut

Skanskalta ensimmäinen digitaalinen asuntokauppa

Suomen ensimmäinen digitaalinen asuntokauppa on tehty tänään 11.12.2018.

Skanska ottaa ensimmäisenä rakennuttajana Suomessa käyttöön digitaalisen asuntokaupan mahdollistavan DIAS-alustan ja alkaa myydä uusia koteja sen kautta.

Skanskan digitaalisen asuntokauppapalvelun kautta uuden kodin voi varata ja ostaa täysin digitaalisesti verkkokaupasta. Kauppaprosessin ja siihen liittyvän hallinnon voi hoitaa ajasta ja paikasta riippumatta.

Ensimmäinen digitaalinen asuntokauppa tehtiin 11.12.2018, kun Skanska Kotien asiakas osti asunnon Skanskan uudesta Court-nimisestä kohteesta Helsingin Telakkarannasta. Skanskan digitaalinen palvelu tulee asiakkaiden käyttöön kevään 2019 aikana. Tämän jälkeen yhtiöllä on valmiudet tehdä uusista kohteista kauppaa myös digitaalisesti.

”Asunnon osto on ihmiselle yksi elämän suurimpia päätöksiä. Haluamme tehdä sen asiakkaillemme helpoksi ja sujuvaksi. Digitalisaatio on jo merkittävästi sujuvoittanut ihmisten arkea monilla muilla elämänalueilla, kuten pankkiasioinnissa ja yhteydenpidossa. Vihdoin sama on mahdollista myös asuntokaupassa”, toteaa Skanska Kotien myynti- ja markkinointijohtaja Marja Kuosma.

Taustalla on lainsäädännön muutos, jonka myötä uudet asunto-osakeyhtiöt perustetaan vuonna 2019 suoraan digitaalisiksi eikä niistä enää laadita paperisia osakekirjoja. Uuden palvelun mahdollistaa digitaalisen asuntokaupan alusta DIAS, jonka Skanska ottaa käyttöön. DIAS on lohkoketjuteknologiaan perustuva alusta, joka toimii rakennuttajien, kiinteistönvälittäjien sekä pankkien välisenä järjestelmänä ja mahdollistaa tiedon ja sopimusten siirtymisen luotettavasti ja oikea-aikaisesti. DIASin kautta hoidetaan myös varainsiirtoveron maksun käynnistäminen sekä omistajamuutoksen hakeminen sähköiseen huoneistotietojärjestelmään.

Digitaalisen asuntokaupan uskotaan yleistyvän nopeasti

Digitaalisen asuntokaupan innovaatio on myös kansainvälisesti ainutlaatuinen. “Ainakaan meillä ei ole tiedossa, että missään muualla maailmassa olisi käytössä tämänkaltaista ratkaisua. Alustan kehittämisessä on mukana poikkeuksellisen laaja joukko alan toimijoita, kuten pankkeja, rakennuttajia ja kiinteistönvälittäjiä”, sanoo DIASin toimitusjohtaja Sami Honkonen.

Uusi järjestelmä parantaa asuntokaupan asiakaskokemusta myös pankkien näkökulmasta. Pankit ovat viime aikoina panostaneet digitaalisten palveluiden kehitykseen ja esimerkiksi OP:lta ja Nordealta asuntolainapäätöksen voi jo hakea ja saada verkossa.

”Olemme olleet alusta lähtien mukana DIAS-alustan kehittämisessä, ja on myös hienoa olla yksi suurimmista omistajista. Uusi alusta kruunaa paperittoman asuntokaupan, kun asunnon ostaja ja myyjä voivat vihdoin halutessaan hoitaa asuntokaupan alusta loppuun mistä ja milloin haluavat, vaikka ilman pankin konttorissa käyntiä”, kertoo OP:n pankkitoiminnan tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Kaisu Christie.

”Digitaalinen asunto-osakekauppa tuo monia hyötyjä asiakkaillemme: tulevaisuudessa kaupan voi tehdä juuri silloin, kun se kaupan osapuolille parhaiten sopii. Asunto-osakekauppa ei ole enää sidottu aikaan, paikkaan tai papereihin. Turvallisuus digitaalisessa kaupassa on huippuluokkaa ja inhimillisten virheiden mahdollisuus lähes olematon”, Nordea Kiinnitysluottopankin toimitusjohtaja Tom Miller iloitsee.

Alan toimijat uskovat, että kun asiakkaat huomaavat digitaalisen asuntokaupan helppouden ja joustavuuden, se tulee yleistymään nopeasti.

“Olemme jo pitkään käyttäneet asuntojen virtuaaliesittelyjä, joissa uusiin asuntoihin, niiden ympäristöön ja sisustusratkaisuihin voi tutustua mahdollisimman havainnollisella tavalla. Digitaalinen ostaminen sopii erityisen hyvin uudisasuntojen kauppaan, jossa uutta kotia esitellään jo paljon ennen sen valmistumista. Toki myös perinteinen tapa paperisine esitteineen ja kauppakirjoineen on edelleen täysin mahdollinen”, arvioi Skanska Kotien Kuosma.

”Digitalisaatio on Skanskan strateginen painopistealue, ja olemme pyrkineet etulinjassa ottamaan käyttöön rakentamisen prosesseissa uusia teknologioita. Tähän asti olemme kuitenkin keskittyneet pääosin oman toiminnan ja rakennustuotannon näkökulmiin. Digitaalinen asuntokauppa on avaus sille, miten digitalisaatio otetaan käyttöön palvelemaan kuluttaja-asiakkaitamme”, toteaa johtaja Jan Elfving, joka vastaa Suomessa Skanska Oy:n johtoryhmän jäsenenä digitalisaatiosta ja kehitystoiminnasta.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail