Viimeisimmät julkaisut

Luksuksen jäljillä

Lindström Investin Rantatie Business Park on laajentunut uudella Kasvu-rakennuksella. Kokonaisuuden kolmas ja viimeinen vaihe eli Loikka on sekin jo käynnistetty Kasvun jatkeeksi.

Teksti Jari Peltoranta | Kuvat Mikael Lindén

Helsingin Kalasataman metroaseman ympäristöstä on muodostumassa merkittävä työpaikkakeskittymä hyvien yhteyksien päähän koko kaupunginosan rakentumisen myötä.

– Alue on vetovoimainen ja kysyntä on ilahduttavan hyvä. Rantatien Kasvun ovelta on metroasemalle matkaa noin 150 metriä. Kaupunkiympäristötalo valmistuu naapurustoon vuonna 2020. Samalla rakennetaan Tukkutorinkuja, jonka kävelykatuympäristöön kaupunki on satsaamassa aika lailla, Kasvun rakennuttajana toimineen Lindström Invest Oy:n toimitusjohtaja Jouni Puhakka kertoo.

Rantatien Kasvu rakennettiin laajennusosaksi Rantatie Business Park Original-rakennuksen päätyyn. Kun Rantatie Business Parkin ensimmäinen rakennus valmistui vuonna 2010, oli tiedossa, että naapuritontille on kaavailtu lisää toimistorakentamista ja tähän varauduttiin jo Original-rakennuksessakin. Laajennus ei kuitenkaan vielä silloin ollut Lindström Investin omissa suunnitelmissa.

Kasvuloikka

– Keväällä 2015 meille tuli mahdollisuus laajentaa Rantatie Business Parkia, ja tartuimme tilaisuuteen. Neuvottelimme Suomen Asiakastiedon ja Nordic Morningin kanssa heidän tulostaan tähän kortteliin. Alkuperäinen visio lähti toteutumaan, mutta alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen omana hankkeenamme. Ostimme tontin kaupungilta ja saimme 12 000 neliötä rakennusoikeutta, Puhakka sanoo.

Rantatien Kasvua lähdettiin rakentamaan täyteen vuokrattuna joulukuussa 2015. Rakennus valmistui vuoden 2017 lopussa, ja Rantatien Loikan rakentaminen alkoi maaliskuussa 2018.

– Loikassa on vielä runsaasti vuokrattavaa tilaa tarjolla, mutta kiinnostus on ollut suurta, joten uskalsimme lähteä toteuttamaan sitä. Rakennusten nimet syntyivät pääministeri Sipilän kasvuloikka-puheista Kasvun rakentamispäätöksen aikoihin, Puhakka kertoo.

Tyyliä ja viimeistelyä

Rantatien Kasvun julkisivuarkkitehtuuri noudattaa alueen punatiilipintaista yleisilmettä. Rakennuksen sisätiloissa on jatkettu Originalin sisustuslinjauksia, jotta kokonaisuudesta tuli mahdollisimman yhtenäinen, vaikka rakennukset ovat ulkoiselta arkkitehtuuriltaan erilaisia.

– Rantatie Business Parkissa on kansainvälisesti toimivia arvostettuja yrityksiä ja teimme sisustuksen myös asiakkaidemme asiakkaita silmällä pitäen. Olemme hakeneet sellaista tyyliä ja tasoa, jonka pitäisi täyttää kaikkien käyttäjien vaatimukset. Perusajatus on se, että työskentelet sitten missä tahansa Rantatie Business Parkin talossa, olet kuitenkin samassa yhden omistajan ja palvelujohtajan talossa, Puhakka sanoo.

– Vastaamme itse palveluiden johtamisesta ja kannamme tuottoriskin neuvottelu- ja yhteistilojen osalta. Haluamme erottua tavallisesta business park -tasosta myös korkeatasoisen sisustuksen avulla. Kuusitoista vuotta on nyt tätä työtä tehty ja olemme huomanneet, että pientä luksusta arvostetaan. Haemme tiloihin vielä tyylipisteitä i:n päälle, Puhakka toteaa. Rantatie Business Parkin yleisten tilojen ja osasta asiakkaiden tilojenkin sisustuksesta vastaa Kirsi Saarela KirsiS Design Oy:stä.

– Merihenkisyys oli sisustuksen lähtökohtana, ja sain vapaat kädet sen toteuttamiseen. Pitkän yhteistyön jälkeen tiedän jo ennestään asiakkaan maunkin, minkä vuoksi oli kiva tehdä isoa kokonaisuutta. Täällä on paljon pieniä mietittyjä yksityiskohtia, kuten neuvotteluhuoneiden laseissa oleva paalusolmukuviointi tai laserilla massiivitiikkitauluun piirretty pohjapiirros Rantatie Business Parkista, Saarela kertoo.
Kasvun neuvotteluhuoneet tekevät vaikutuksen. Esimerkiksi luksusjahdin salongista mukailtu, puusepän käsityönä tekemillä kalusteilla kalustettu neuvottelutila, luo tapaamisille arvokkaat ja samalla rennot puitteet. Sama arvokkuuden henki näkyy viereisessä neuvottelutilassa, jossa on eri puulajeja yhdistelevä suuri neuvottelupöytä.

– Löysimme Kokkolasta venepuuseppäyrittäjän Wood One Oy:n, joka on vuosia tehnyt Balticille ja Swanille venesisustuksia. Kalusteiden laatutaso oli aivan huippua, Puhakka kertoo.

Rantatien Kasvu ja koko laajeneva business park -kokonaisuus haluaa profiloitua korkeatasoiseksi toimintaympäristöksi, jossa palvelu toimii ja ruoka on ravintoloissa erinomaisen hyvää. Kasvun uudessa grilliravintolassa ruoka valmistetaan vasta sen jälkeen, kun se on tilattu. Originalin puolella on perinteinen lounasravintola.

Ravintolamaailman layoutin ja ilmeen yhtenä ajatuksena oli, että tilat toimisivat myös työn tekemisen paikkana. Tavoitteena oli lisäksi se, että tiloissa tapahtuisi verkostoitumista talon käyttäjien kesken.

– Tämä näyttää nyt toteutuneen. Ihmiset irrottautuvat yläkerran avotoimistoista ja kerääntyvät tänne erilaisissa kokoonpanoissa esimerkiksi lounaan jälkeen, Puhakka sanoo.

Haluatko lisää tietoa Suomen hienoimmista hankkeista?

Perustukset pohjavesitason alle

Kohteen tonttimaa on tyypillistä Kalasataman alueen höttöistä entistä merenpohjaa, jossa on mukana muun muassa täyttömaata ja sen mukana tulleita aineksia.

– Totesin uudisrakennuksen liitokset tontin viereen noin 10 vuotta aikaisemmin rakennettuun rakennukseen hyvin haastavaksi. Aiemmin rakennetun rakennuksen ulkopuolelle oli jätetty ponttiseinä. Sen ja perustuksen välille oli tehty sulkulaatta pohjavedenpinnan alapuolella. Uuden rakennuksen jäykistävä päätyseinä sijoittuu juuri tämän sulkulaatan kohdalle. Päätyseinä tuettiin suoraan porapaaluille, jotka porattiin sulkulaatan läpi. Porapaalujen ja sulkulaatan liitokset tiivistettiin vielä huolella, rakennesuunnittelija Claes Hellsten Ramboll Finland Oy:stä kertoo.

Kasvu-rakennus on paaluperusteinen, ja rakennuksen runko on pääosin elementtirakenteinen. Rakenne koostuu liittopilareista, teräsmatalapalkeista, kantavista ja jäykistävistä seinäelementeistä sekä ontelolaatoista. Rakennus jäykistettiin teräsbetoniseinien avulla. Välipohjat raudoitettiin toimimaan yhtenäisinä levyinä. Kellarin alapohja, seinät ja katto ovat paikallavalettuja.

Rantatien Kasvun autopaikkojen rakentamisen yhteydessä rakennettiin kerralla molemmille täydennysrakennuksille kaikki kaavan sallimat 130 autopaikkaa maan alle. Tukkutorikujan alla sijaitseva parkkihalli mitoitettiin kahden metrin täytölle ja täysille liikennekuormille liikenneviraston ohjeiden mukaan. Asiakaspysäköinti järjestettiin pihakannen päälle, johon saatiin runsaasti vieraspaikkoja.

– Kellarikerros eli perustukset ja seinät rakennettiin pohjavedenpinnan alapuolelle, joten niistä muodostettiin vesitiivis kaukalo. Peruslaatta on 500 millimetriä paksu. Pilari- ja ulkoseinälinjoissa on 700 millimetrin vahvikepalkit laatan yläpuolelle. Kantavan betonilaatan ja lattian välinen tila koostuu 1,2 metrin murskekerroksesta. Murske toimii vastapainona vedenpaineelle ja välitila toimii vuototilana. Peruslaatta on ankkuroitu kallioon vedenpainetta vastaan.

Tuleva Loikan rakentaminen lähtee valmiin pihan pysäköintikannen päältä ylöspäin, joten jatkorakentaminen ei tuo siltä osin häiriöitä nykyisille käyttäjille.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail