Nina Raitanen
ROTI 2017-hankkeen Liikenneverkot-paneelin jäsen
Toimitusjohtaja, Suomen Tieyhdistys ry

Koulutusta tarvittaisiin kaikille, kaikkialla ja kaikilla tasoilla

Alalle ei suuntaudu riittävästi nuoria. Tämä ei ole uutinen, ja asialle pitää tehdä jotain, ja onneksi sille voidaankin tehdä yhdessä paljon.

Oma taustani on infra-alalla ja katselen rakentamisen sektoria sieltä käsin. Huolet ovat varmasti samat muussakin rakentamisessa, mutta uskaltaisin väittää, että infra-alalla ollaan koulutuksen, työvoiman saatavuuden ja alan vetovoiman kanssa vielä hieman muuta rakennusalaa syvemmissä vesissä. Jos saamme asiat toimimaan infra-alalla, onnistuvat ne varmasti muissakin rakentamisen sektoreissa.

Nina Raitanen
ROTI 2017-hankkeen Liikenneverkot-paneelin jäsen
Toimitusjohtaja, Suomen Tieyhdistys ry

Osaamisessa ja koulutuksessa pitää edetä laajalla rintamalla. Meillä ei ole varaa jäädä yhden ”ismin” varaan. Nyt puhutaan muuntokoulutuksesta, ja sillä saadaankin koulutettua melko nopeasti ja ammattilaisia tarvittaviin kohteisiin alalla. Samalla emme voi kuitenkaan lakata panostamasta peruskoulutusputkeen kaikilla opintoasteilla ja kaikissa oppilaitoksissa, eikä täydennyskoulutustakaan saa unohtaa.

Yhtäkään koulutuspaikkakuntaa tai opintolinjaa ei ole vara menettää, joten alana meidän olisi taisteltava kynsin ja hampain niiden säilymisen puolesta. Mustasukkaisuuteen ei ole varaa.

Esimerkiksi väylärakennus on Aalto-yliopistossa hyvinkin uhanalainen opiskelusuunta, jonne päätymisestä on tehty opiskelijalle mahdollisimman vaikeaa. Rakentamisen palaamisesta Oulun yliopistoon voimme sen sijaan iloita alana yhdessä.

Meidän on myös taisteltava nuorista ja saatava heidät kiinnostumaan rakentamisesta. Minusta nuoria tulisi lähestyä koko loistavan rakennusalan laajalla repertuaarilla, eikä vain kulloinkin esittelemään menevän tahon agendalla. Kaikki voittavat loppupeleissä, jos opiskeluputkeen saadaan paljon erilaisista asioista kiinnostuneita ihmisiä. Lopulliset uravalinnat löytyvät kyllä opiskelun aikana.

Tuodaan nuorille esille kerralla koko valikoima: suunnittelu, rakentaminen, ylläpito, laadunvarmistus, materiaalituotanto, ympäristöasioiden hallinta, mallintaminen, digitalisaatio, kehittäminen, hallinto … Kerrotaan heille, miten me muutamme ja rakennamme maailmaa, ja miten meidän kädenjälkemme näkyy, ja miten me voimme vaikuttaa.

Mitä enemmän saamme nuoria alalle eri koulutustasoille, sitä enemmän heitä riittää eri yrityksille ja eri tehtäviin.

Alalla on valtavasti ihmisiä jo nyt töissä ja heidän osaamistasonsa nostamisella voidaan saada paljon hyvää ja säästöjä aikaan. Täydennyskoulutusta pitäisi olla enemmän tarjolla ainakin infra-alalla. Alan muuttuessa nopeasti, täytyisi yrityksissä ymmärtää jatkuvan täydennyskoulutuksen merkitys. Vanhat konkarit voivat hyvinkin oppia uusia taitoja.

Digitaalisuudella on jo vahva jalansija infra-alalla: suunnitelmia mallinnetaan, rakentamisessa koneautomaatio on osoittanut paikkansa ja ylläpitokin on edennyt useita askelia digitaalisuuden tiellä.

Seuraava askel digitaalisuudessa onkin infraomaisuuden kokonaisprosessin − suunnittelusta käyttöön − optimoiminen ja digitalisoiminen. Kaikki osapuolet hyötyisivät, jos tieto virtaisi kokonaisprosessissa kitkatta.

Vuoden 2018 alussa on tarkoitus käynnistää ensimmäinen kolmipäiväinen DIGI-INFRA-täydennyskoulutus, jota on suunniteltu yhdessä alan ammattilaisten kesken. Tavoitteena on, että samasta korkeatasoisesta opetuksesta pääsisivät nauttimaan yhtä aikaa myös alan ammattikorkeakoulujen perusopiskelijat ja opettajat, jolloin viimeisimmät ajatukset saataisiin samalla kertaa myös peruskoulutusputkeen.

Nina Raitanen

ROTI 2017-hankkeen Liikenneverkot-paneelin jäsen
Toimitusjohtaja, Suomen Tieyhdistys ry

ROTI 2017 kokoaa yhteen lähes 160 asiantuntijan näkemykset Suomen rakennetun omaisuuden tilasta ja sen kehitystarpeista.

Seuraa meitä verkossa!

https://roti2017.wordpress.com
www.twitter.com/ROTI2017
www.facebook.com/ROTI2017
www.roti.fi