Kokkolan syväväylän ruoppaustyöt käynnistyvät

Kokkolan Satama on suurten laivojen ykkössatama Suomessa, sillä Kokkolassa käsitellään valtaosa bulklastia kuljettavista aluksista. Kokkolassa käy vuosittain noin 70 Panamax- ja Capesize-luokan alusta, joiden kantavuudet ovat 70 000 tonnista jopa pitkästi yli 100 000 tonniin. Yleissatamista Kokkola on maan kolmanneksi suurin.

– Väylän syventäminen edesauttaa Kokkolan seudun ja Keski-Suomen teollisuutta, jotka tarvitsevat isojen laivojen kuljetuspalveluita. Myös kilpailukykymme Venäjän-kuljetuksissa paranee, kertoo Kokkolan Satama Oy:n toimitusjohtaja Torbjörn Witting.

Väylän syventäminen metrillä tarkoittaa käytännössä sitä, että isoon laivaan saadaan 10000 keskikokoisen auton painon verran lisää lastia.

– Meidän tavoitteena on kehittää sataman toimintaa pitkäjänteisesti ja lisätä isojen laivojen kuljetuksia Kokkolan kautta. 14-metrinen syväväylä merkitsee Kokkolan Sataman asiakkaille merkittäviä säästöjä sekä entistä parempaa kilpailukykyä, Witting toteaa.

Yhteishankkeen kokonaiskustannukset ovat arviolta 63 miljoonaa euroa. Siitä valtion väyläosuuden syventämisen kustannusarvio on 45 miljoonaa euroa, ja Kokkolan Satama Oy:n satama-alueella teettämien rakennustöiden kustannusarvio 18 miljoonaa euroa.

Töiden on määrä valmistua kokonaisuudessaan 30.9.2020 mennessä. Urakoitsijana toimii suomalaisen Wasa Dredging Oy:n ja hollantilaisomisteisen Van Oord Kokkola JV:n työyhteenliittymä.