Viimeisimmät julkaisut

Kokkolan satama laajeni kalkkiterminaalilla

Kokkolan satamassa on vihitty käyttöön poltetun kalkin valmistajan Lhoistin kalkinkäsittelyterminaali. Kalkkiterminaali on Lhoistin ja Kokkolan Satama Oy:n yhteishanke, joka kasvattaa sataman liikennettä kymmenillä tuhansilla tonneilla.

Kokkolan satamassa on otettu käyttöön kalkkiterminaali, jossa jalostaan ja räätälöidään laivojen tuomaa kalkkia asiakkaalle sopivaksi tuotteeksi. Kuva: Teemu Hujanen

Kokkolan Sataman toimitusjohtajan Torbjörn Wittingin mukaan kalkin jalostamisessa on kyse satamalle uudesta aluevaltauksesta.

– Uusi laitos jalostaa ja räätälöi laivojen tuomaa kalkkia asiakkaalle sopivaksi tuotteeksi. Meiltä tuotteet lähtevät maakuljetuksina eri puolille Suomea. On hienoa, että iso kansainvälinen yritys investoi Kokkolaan näin mittavasti, Witting sanoo ja kertoo investoinnin olevan jatkoa osapuolten yli 10 vuotta jatkuneelle yhteistyölle, Witting sanoo.

Satamayhtiön osuus yhteishankkeesta on lähes miljoona euroa. Investointi tähtää monivuotiseen toimintaan, ja se lisää huomattavasti kantasataman liikennemääriä.

– Kalkkiterminaali on yksi osoitus siitä, miten suomalaisen elinkeinoelämän edellytykset ovat jälleen parantuneet. Sekä ulkomaiset että kotimaiset toimijat ovat kasvattaneet investointejaan merkittävästi kiinteiden ja aineettomien investointien ollessa tärkeitä talouden pidemmän aikavälin kasvuedellytyksille, ministeri Mika Lintilä sanoi terminaalin avajaisissa.

Kokkolan sataman kalkkiterminaali parantaa kalkin toimitusvarmuutta ja lyhentää toimitusaikoja. Uusi terminaali käsittelee kalkkia noin 100 tonnia tunnissa, ja lopputuote varastoidaan kahteen 30 metriä korkeaan siiloon. Laitos toimii täysin automaattisesti paikallisen satamaoperaattorin valvomana. Lastaus ja toimitukset kuorma-autoilla pyörivät ympäri vuorokauden asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail