Viimeisimmät julkaisut

Kivisydän

Ouluun Suomen modernein kalliopysäköintilaitos

Useimmat maanalaiset pysäköintilaitokset palvelevat vain pientä osaa kaupunkia, mutta Oulu pisti reilusti paremmaksi Kivisydämellään. Uuden luolaston 900 parkkipaikkaa ja 3000 väestösuojapaikkaa palvelevat lähes koko ydinkeskustaa. Hankkeessa on myös varauduttu 600 autopaikan laajennukseen.

« 1 / 3 »

Kuvat ja teksti: Pekka Agarth

Kivisydän on maksanut paikoituksen osalta 73,5 miljoonaa euroa. Tästä summasta 44,6 miljoonaa euroa kattaa kiinteistöjen vuotuiset autopaikkamaksut ja 28,8 miljoonaa euroa Oulun kaupungin takaama laina. Kaupungin suoraan sijoittama 0,6 miljoonaa euroa käytettiin suunnitteluun. Kohteeseen ei siis ole käytetty verovaroja.

Talouslaskelmat on laatinut Inspira Oy. Sen mukaan Kivisydän on tappiollinen ensimmäisen 12 vuoden ajan ja muuttuu sitten voitolliseksi. Siihen saakka Oulun kaupunki lainaa yhtiön käyttötalouteen kolme miljoonaa euroa.AGA_8706_Kivisydän_Oulu_1511 2

Kiinteistöjen huoltoliikenne erillään

Paikoitus on 22 metriä katutason alapuolella. Sen lisäksi 41 metrin syvyydessä on neljän eri kiinteistön huoltotilat ajotunneleineen. Huoltotilojen toteutus lisäsi KVR-urakoitsija Lemminkäinen Infra Oy:n alkuperäiseen urakkaan sisältyvän louhintamäärän puolitoistakertaiseksi.

Projekti-insinööri Jarkko Meriläinen Lemminkäinen Infra Oy:stä kertoi ylpeänä, miten tietotekniikkaa hyödynnetään louhinnassa. Kaikissa maanpäällisissä rakennuksissa 100–150 metrin säteellä louhinta-alueelta oli anturit, joilla mitattiin kiinteistöihin kohdistunut tärinä. Erityisen tarkasti valvottiin puhelin- ja IT-keskuksia.

Modernein pysäköintilaitos

AGA_8708_Kivisydän_Oulu_1511 2Vaikka luolasto sijaitseekin kymmeniä metrejä maanpinnan alla, vinkki suunnitteluun löytyi lentokoneen katosta. Siellä matkatavaratilat ovat istuinten päällä ja keskikäytävä on korkea ja avoin. Vastaavaa sovellettiin Kivisydämen kulkureiteillä.

– Päädyimme yksitasoratkaisuun sen helppokäyttöisyyden takia. Näin sisäisiä ramppeja ei tarvittu. Pysäköintilaitos levittäytyy neljän korttelin alueelle. Matkat hisseille jäävät lyhyiksi. Opastukseenkin saimme vihjeitä lentoasemilta. Niiden pitää näkyä kaukaa, olla loogisia ja erottuvia, hankekehityspäällikkö Veli Viitala Lemminkäinen Infrasta sanoo.

Kivisydän vapauttaa kadunvarsilta ja pihoista tilaa, muuttaa kaupunkikuvaa ja mahdollistaa tonteille täydennysrakentamista, puistoalueiden kehittämistä ja jalankulkupainotteista katujen laajentamista. Autojen vähentäminen kaduilta parantaa ilmanlaatua, lisää turvallisuutta ja viihtyvyyttä. Eräs kaupungin virkamies veikkasi keskustan kiinteistöille reilua arvonnousua.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail