Viimeisimmät julkaisut

IsoKristiina

Karjalaisen oloinen kauppakeskus

Kauppaan, teatteriin, nukkumaan: Lappeenrannan kauppakeskus IsoKristiina on Suomen ainoa kauppakeskus, jossa toimii teatteri, josta pääsee suoraan hotelliin. 110 miljoonaa maksanut hanke sisälsi kauppakeskuksen vanhojen osien saneerauksen ja uuden laajennusosan rakentamisen. Kauppakeskuksen värimaailma on maanläheistä ja ilme karjalalaista. Korttelin kokoiseen kauppakeskukseen rakennettu teatteri tuo esitykset ja tarinat juurilleen: torille ja kansan keskelle. Teatterin yleisölämpiö avautuu kauppakäytävälle, josta pääsee Sokos Hotel Lappeen uudistettuihin huoneisiin.

« 1 / 4 »

Teksti: Ulla Ylönen Kuvat: Ari Nakari

Lappeenrannan ydinkeskustassa sijaitsevan kauppakeskus IsoKristiinan nimi hohtaa valkoisin kirjaimin jokaiseen ilmansuuntaan. Sisällä on avaraa ja valoisaa. Itäpäädyn ja Brahen pihan korkeat ikkunat sekä kauppakäytävien kaarevat lasikatot päästävät myös luonnonvaloa sisään.

Yhteisten tilojen värimaailma on kiinteistönomistajan paletista: vaaleanharmaata, tummansinistä ja pinkkiä.

Lentokuva_Vallas_Oy_Hannu_Vallas 2Pääkäytävien ikkunoiden yläreunoja kiertää siniharmaa boordi. Siellä täällä seinillä on karjalaisaiheisia kuvioita, jotka erottuvat vaaleasta maalipinnasta teippauksina tai valotehosteina.

Pääkäytävien lattiat ovat puulta näyttävää keraamista laattaa. Myymälätilojen etuseinät ovat pääosin avattavia rullakaihtimia. Ovien lukumäärä on minimoitu.

Kauppakeskuksen sisäilmettä on terästetty asiakkaiden mieltymysten mukaan.

– Täkäläiset halusivat maanläheisyyttä ja karjalaista räiskyvyyttä. ”Puulattia” ja ornamenttikuviot tulivat sitä kautta, Cityconin hankekehityspäällikkö Heikki Alén kertoo.

Ensimmäiset luonnokset ovat Sisustusarkkitehtitsto dSign Oy Vertti Kivi & Co:n käsialaa, mistä kauppakeskuksen sisäilmettä jalostivat sisustustoimisto Bondin suunnittelijat sekä suunnittelua
koordinoinut Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy.

Hankesuunnitteluun runsaasti aikaa

15206_6687 2IsoKristiinan hankesuunnitteluvaihe kesti kaksi vuotta, rakentaminen puoli vuotta kauemmin.

Kauppakeskuksen saneeraus ja laajennus aloitettiin maaliskuussa 2013. Projektinjohtourakkana toteutetun hankkeen suunnittelusta ja rakentamisesta vastasi Skanska Talonrakennus Oy.

Reilun kahden ja puolen vuoden aikana uudistettiin kauppakeskuksen vuonna 1987 valmistuneet A- ja B-rakennukset sekä niiden jatkoksi 1990-luvun alussa rakennettu C-talo.

Lisätilaa kauppakeskukseen saatiin liittämällä kokonaisuuteen uudisrakennus. Kauppakeskuksen vieressä sijaitseva Sokos Hotel Lappee yhdistettiin IsoKristiinaan ensimmäisen kerroksen laajennusosalla.

IsoKristiinan suunnittelua koordinoi Cederqvist&Jäntti Arkkitehdit Oy. Toimisto on osallistunut kauppakeskuksen saneeraussuunniteluun vuodesta 2006 ja suunnitteli uudisosan arkkitehtonisen ilmeen.

– Tässä valtavassa hankkeessa tehtävämme oli varmistaa, että kaikki saivat relevanttia tietoa oikeaan aikaan. Vastasimme myös viranomaisyhteistyöstä ja väistösuunnitelmista, arkkitehti Esa Piispanen kertoo.

IsoKristiinan rakennustyömaa on työllistänyt Skanska Talonrakennus Oy:n tulosyksikön johtajan Kari Hovin siitä lähtien, kun hän vuonna 2011 vastasi Cityconin ensimmäiseen tarjouspyyntöön.

– Yksi jännittävimmistä rakennusvaiheista oli B-talon ylempi pysäköintikerros. Rakennuksen lattiaholvia pudotettiin noin puoli metriä ja kerros muutettiin kauppakeskuksen tiloiksi, Hovi kertoo.

B-talon kolmannen kerroksen toimistotilat saneerattiin hotellihuoneiksi. Kauppakeskuksen länsipään kiinteistönomistaja, Etelä-Karjalan Osuuskauppa, on vuokrannut ne Cityconilta.

Hotellihuoneiden seinänaapurina on Finnkinon elokuvakeskus. Se rakennettiin C-talon vesikaton ja konehuoneitten vesikaton paikalle. Jotta elokuvateatterin melu ei häiritsisi hotellivieraita, on rakennukset irrotettu toisistaan.

Uudisosa muita syvemmällä

15204_6520 2Kauppakeskuksen laajennusosan eli D-talon rakentaminen alkoi massiivisilla maansiirtotöillä.

– Uudisrakennuksen paikalta vietiin pois 70 000 kuutiota soraa, kertoo Hovi.

Uudisosa on rakennettu vanhoja osia syvemmälle. Se on orkeampi kuin kauppakeskuksen saneeratut osat.

Uudisosassa on pysäköintitilaa kolmessa maanalaisessa kerroksessa, liiketiloja kahdessa kerroksessa ja kolmannessa kerroksessa Lappeenrannan kaupunginteatteri.

Teatterin urakoi erillishankkeena Rakennusliike Evälahti Oy. Skanska rakensi rungon ja vaipan valmiiksi.

IsoKristiinan vanhoissa rakennuksissa on betonirunko. Uudisosan pysäköintitilat on valettu paikan päällä.

Osittain katutason alapuolella jäävästä ensimmäisestä liikekerroksesta ylöspäin uudisosa on teräsrunkoinen. Olemassa olevien rakennusten keskelle rakennettuun laajennusosaan käytettiin 1 360
tonnia terästä.

Ruukin toteuttama teräsrunko on tehty WQ-palkeista ja -ristikkorakenteista. Siinä käytettiin esivalmistettuja rakenteita, joihin betonilaatat asennettiin samassa tahdissa teräsrungon kanssa.

Hulppea kokonaisuus loistavalla paikalla

15204_6523 2Kauppakeskus IsoKristiinan bruttoala on 78 000 neliötä ja kerrosala 45 000 neliötä.

IsoKristiinassa on kaksi kauppakeskuskerrosta, joissa toimii noin 80 yritystä, erikoisliikettä ja muuta toimijaa.

Asiakkaat liikkuvat kerroksesta toiseen liukutasoilla, jotka nousevat pysäköintihalleista kauppakeskukseen. Henkilö- ja tavarahissejä on toistakymmentä. Uudisosan kolmannessa kerroksessa sijaitsevaan teatteriin pääsee sekä portaita pitkin että maisemahissillä.

Kauppakeskuksen saneerausosien ulkomitat säilyivät ennallaan. Saneeratut rakennukset maalattiin valkoisiksi ja osa seinäpinnoista rytmitettiin tummalla teräslevyllä. Verhoilulevyjä on käytetty
myös C-talon kaarevissa ulkoseinissä.

Niin uuden kuin vanhankin puolen asiakassisäänkäyntejä korostaa punaisen eri sävyissä hohtava peilikiiltävä, ruostumaton teräslevy.

Laajennusosan julkisivussa on metallia ja lasia. Julkisivun aihe on kehitetty paikalla kasvaneen vaahteran innoittamana: alumiinikasettien laserleikattu kuvio esittää lehvästöä ja katutason ikkunoiden silkkipainokuvio puunrunkoja.

– Loistava sijainti oli riittävä syy valita IsoKristiina lisäinvestoinnin kohteeksi, Cityconin hankekehitysjohtaja Heikki Alén sanoo.

Investointipäätöstä tehtäessä Lappeenrannassa oli pulaa liiketiloista. Venäläisten ostosmatkailijoiden tulva vaikutti tuolloin ehtymättömältä.

– Lähtökohtana on saada 85 prosenttia liikevaihdosta paikallisesti, Alén sanoo.

Yli 90 prosenttia IsoKristiinan tiloista on vuokrattu.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail