Itä-Helsingin ensimmäinen Finnkino-teatteri sisältää yhdeksän salia, joista yksi on Suomen ensimmäinen IMAX®-teknologiaa hyödyntävä sali.

Itis saa Suomen ensimmäisen uuden sukupolven IMAX®-elokuvateatterin

Itä-Helsingin ensimmäinen Finnkino-teatteri sisältää yhdeksän salia, joista yksi on Suomen ensimmäinen IMAX®-teknologiaa hyödyntävä sali.

Sweco on suunnitellut suurimman osan Itäkeskuksen rakennuksista ja osallistunut vuosien mittaan kymmeniin laajennus- ja peruskorjaushankkeisiin.

”Finnkino Itis -hankkeen alusta asti oli selvää, että rakennesuunnittelu tulee Swecolta, koska Anssi Mäntynen tuntee talon kuin omat taskunsa”, kertoo rakennuttajakonsultti Janne Mellanen TOP Construction & Consultingilta.

”Päädyimme Swecoon myös talotekniikassa, ja olemme olleet tyytyväisiä.”

Finnkino ehti etsiä sopivaa liikepaikkaa Itäkeskuksesta pitkään.

”Olemme kehittäneet pääkaupunkiseudun teatteriverkostoa johdonmukaisesti, ja nyt löysimme vihdoin Itäkeskuksestakin sopivan liiketilan, johon meidän on mahdollista sijoittaa myös erityisen paljon tilaa ja korkeutta vaativa IMAX®-teatteri”, toteaa Finnkinon kehitysjohtaja Janne Uusi-Kölli.

Finnkinolle on tärkeää, että suunnittelijat kuuntelevat käyttäjää.

”Meillä on tietyt laatuvaatimukset, kuten akustiikan laatu ja äänieristys”, Uusi-Kölli kertoo. ”Ulkopuoliset äänet eivät saa häiritä elokuvakokemusta eivätkä elokuvan esittämisestä tulevat äänet kauppakeskuksen muita käyttäjiä. Paras asia toimivassa talotekniikassa on usein se, että se on kävijöille huomaamatonta.”

Kauppakeskus toimii rakentamisen aikana normaalisti

Finnkino Itis suunnitellaan poikkeuksellisesti olemassa olevaan kauppakeskukseen. Itis palvelee noin 50 000 asiakasta päivittäin, ja työmaa on 200 kaupan keskellä. Eniten haasteita suunnitteluun on tuonut uusien rakenteiden ja tekniikan sijoittaminen Anttilan entisiin tiloihin.

”Kauppakeskuksen rungon pilarijako on tiheä, kun taas elokuvateatterisalit vaativat suuria jännevälejä”, kertoo rakennesuunnittelusta vastaava Anssi Mäntynen.

”Lisäksi Finnkino-teatterien jokainen sali on eristetty ulkopuolisista rakenteista. Olemmekin joutuneet purkamaan tiloja 3–5 kerroksesta, samalla kun kauppakeskus on toiminut normaalisti.”

Kauppakeskus on perustettu paaluille, joiden kantokapasiteetit loivat raamit uusille rakenteille.

”Perustusten vahvistaminen on kallista, ja siksi suunnittelimme uudet rakenteet vanhojen paalujen kantokyvyn mukaan”, Mäntynen selittää.

”Käytimme liittorakenteista teräsrunkoa, kevyitä ylärakenteita ja aivan uudenlaisia liitosratkaisuja. Aikaisemmasta kokemuksestamme olikin paljon apua, eli olemme suunnitelleet rakennetekniikan myös Espoon Ison Omenan ja Lappeenrannan IsoKristiinan Finnkino-teattereihin”, Mäntynen sanoo.

Talotekniikalla huolehditaan myös tunnelmasta

TATE-suunnittelussakin haasteet liittyivät uuden ja vanhan tekniikan yhteensovittamiseen.

”Sähköjärjestelmät kulkevat laajalla alueella Itiksen sisällä, mikä vaatii paljon siirtoja ja väistöasennuksia, joista suurimmat toteutetaan öisin, kun kauppakeskus on kiinni”, kertoo Swecon sähkösuunnittelija Jukka Korhonen.

Myös LVI-suunnittelijat ovat ponnistelleet saadakseen siirrettyä tekniikan teatterialueen läpi.

”Purkutöiden jälkeen jäljellä oli vain muutama seinänpätkä, joihin kaiken tekniikan oli mahduttava”, kertoo Swecon LVI-suunnittelija Kaisa Launila. ”Kauppakeskuksen asiakkaille LVI-remontti ei kuitenkaan näkynyt, koska käytimme väliaikaisia IV-koneita.”

Itiksessä tullaan hyödyntämään energiatehokkaita ratkaisuja – tunnelmaa unohtamatta.

”Lämmöntalteenotossa käytetään kosteutta siirtävää roottoria, mikä pienentää tilojen jäähdytystehon tarvetta mutta huomioi myös tilojen tunnelman. Esimerkiksi popcornin tuoksu saa levitä koko aulan alueelle. Lisäksi kiinnitämme huomiota sisäolosuhteisiin teatterisaleissa ja projektitorihuoneissa. Terävä kuva vaatii paljon valovoimaa, joten projektoritilat on tärkeää jäähdyttää ja ilmastoida tehokkaasti.”

Rakenne- ja talotekniikan yhteensovittamista helpotti suuresti, että suunnittelijat toimivat samoissa tiloissa.

”Lyhyitä ideapalavereita voitiin pitää nopeasti, ja myös suuren suunnittelijajoukon yhteiset suunnittelukokoukset oli helppo järjestää”, kertoo Anssi Mäntynen yhteistyöstä talon sisällä. ”Uuden Sweco-talon modernien kokoustilojen nykyaikaisilla AV-laitteilla esimerkiksi hankkeen tietomallia oli sujuva esitellä eri osapuolille ja käydä asioita yhdessä läpi.”

3D-mallintaminen ehdoton osa onnistumista

Haastavassa kohteessa 3D-tietomallinnusta hyödyntävä BIM-koordinointi on ollut välttämätön osa suunnittelua.

”Tekniikalle varatut reitit olivat jo pitkälti täynnä, joten eri järjestelmille oli etsittävä uusia reittejä suunnittelun edetessä”, kertoo Swecon BIM-koordinaattori Ove Buddas. ”Useinkaan niitä ei löytynyt helposti samasta linjasta alhaalta ylös, vaan jouduimme mutkittelemaan vanhojen ja uusien rakenteiden asettamien reunaehtojen mukaan. Tässä BIM-suunnittelusta oli suuri hyöty.”

Myös rakennuttajalle tietomallinnus on ollut ehdoton apuväline.

”Emme olisi selvinneet projektista ilman mallintamista, koska sen ansiosta olemme saaneet kaiken oikein ensin malliin ja sitten työmaalle”, toteaa rakennuttajakonsultti Mellanen. ”Erityistä lisäarvoa olemme saaneet Swecolta lähes 200-metrisen julkisivuvalaistuksen suunnittelusta ja mallintamisesta. Itäväylälle avautuvassa Finnkino-julkisivussa käytetään erityisiä valaistusratkaisuja, kuten valolippoja, ja mallinnus on antanut hyvän käsityksen etukäteen sekä päivä- että yövalaistuksesta.”

Suomen ensimmäinen IMAX®-elokuvateatteri

Suomen ensimmäiseen IMAX®-teatteriin tulee yksi maan suurimmista valkokankaista. Kaareva 315-neliöinen kangas luo vaikutelman siitä, että katsoja on mukana elokuvan tapahtumissa.

”IMAX®-saliin on tulossa 12.0-kanavainen Immersive Sound System -äänentoistojärjestelmä, ja jokaisella istumapaikalla on oma äänimaailmansa”, kertoo sähkösuunnittelija Korhonen. ”Parhaimmillaan salissa on noin 70 kaiutinta, ja kun kaikki laitteet tarvitsevat omat kaapeliyhteytensä, kaapeleiden määrä kattojen yläpuolella on aivan uskomaton!”

LVI-suunnittelussa suurin ero tavalliseen teatterisaliin on mittakaavassa.

”IMAX®-salissa tarvitaan enemmän ilmaa kuin muissa saleissa, vaikka istuinpaikkakohtainen ilmanvaihdon mitoitus onkin käytössä kaikissa Finnkino-saleissa”, kertoo LVI-suunnittelija Launila. ”Ilmantarvetta lisää myös se, että IMAX-salissa on kaksi projektoria.”

Uuden teatterin uskotaan houkuttelevan Itikseen 500 000 uutta kävijää vuosittain. Itis onkin malliesimerkki modernista kauppakeskuksesta, joka on monipuolinen viihde- ja vapaa-ajanviettopaikka.

”Finnkino Itiksen salit toimivat monimuototiloina, esimerkiksi yritysten seminaareja varten, ja olemme satsanneet erityisesti istuinmukavuuteen, esitystekniikkaan ja akustiikkaan”, Finnkinon Uusi-Kölli kertoo. ”Asiakkailla on saleissa myös aikaisempaa enemmän tilaa. Itiksen uusi teatteri onkin hyvä esimerkki siitä, miten tärkeää meille on seurata teknologian kehitystä ja ottaa oppia aina aikaisemmista projekteista. Näin pystymme pistämään jokaisessa uudessa teatterissa hieman entisiä paremmaksi.”