Kuvat: Finavia Corporation

Helsinki-Vantaalla avautui metsäteemainen länsisiipi

Viisi lentokonesiltaa, 13 000 neliötä lisää tilaa, kaksi uutta ravintolaa, premium-tason lounge sekä uusi lastenhoitohuone nostavat Helsinki-Vantaan kaukolentojen palvelut entistä paremmalle tasolle.

Kuvat: Finavia Corporation

– Helsinki-Vantaan länsisiiven avaus osuu erittäin hyvään ajankohtaan, sillä Finnairin onnistuneen Aasian-strategian ansiosta vaihtomatkustajien määrä lentoasemallamme jatkaa kasvuaan. Myös reittikehitystiimimme nappaamat kaksi uutta kiinalaista lentoyhtiötä aloittaa kesän kynnyksellä: Tibet Airlines huhtikuussa ja Juneyao Air kesäkuussa, sanoo Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Joni Sundelin Finaviasta.

Piskuisesta Helsinki-Vantaasta on kehkeytynyt lentoasema, joka painii raskaan sarjan lentokenttien kanssa. Suomen pääkentältä on Pohjolan parhaimmat yhteydet, ja koko Euroopan-mittakaavassa Helsinki-Vantaa on viidennellä sijailla. Kilpailu matkustajista jatkuu kovana.

– Haluamme erottautua sekä poikkeuksellisen hyvällä asiakaskokemuksella että vastuullisella toiminnalla. Panostamme sujuviin ja turvallisiin prosesseihin, palvelukehitykseen ja siihen, että lentoaseman toiminnasta syntyvät päästöt eivät lisäänny matkustajamäärien kasvaessa. Kaikki lentoasemamme ovat hiilineutraaleja, Sundelin kertoo.

Finavia tekee sisukkaasti töitä omien päästöjensä vähentämiseksi, ja on hiljattain muun muassa laajentanut uusiutuvan dieselin käyttöä kaikilla lentoasemillaan sekä asentanut lisää aurinkopaneeleja Helsinki-Vantaan terminaalin katolle.

Avaran ja valoisan länsisiiven suunnittelussa on hyödynnetty luontoteemaa.

– Seinäpintoja on verhoiltu yhdeksän metriä korkeilla puureliefeillä, jotka on valmistettu suomalaisesta massiivikoivusta. Kolmiulotteiset pinnat välittävät väreilevien lehvästöjen ja vanhojen pärekattojen tunnelmaa, kuvailee pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen PES-Arkkitehdeiltä uutta länsisiipeä.

Myös puumaiset mobiililaitteiden latauspisteet ja suuret, läpikuultavasta vanerista valmistetut valaisimet muistuttavat Suomen upeasta luonnosta.

Plaza Premium Loungeen pääsevät kaikki

Kaukolentoalueen uusista palveluista Joni Sundelin nostaa esille Helsinki-Vantaan uuden loungen. Hän kertoo, että noin neljännes lentoaseman matkustajista matkustaa usein. He arvostavat odotustiloja, joissa voi rauhassa tehdä töitä tai levätä ennen lentoa. Kaikilla usein matkustavilla ei kuitenkaan ole loungen sisäänpääsyyn oikeuttavaa tasokorttia.

– Plaza Premium Lounge on kaikkien matkustajien käytettävissä sisäänpääsymaksua vastaan. On hienoa, että löysimme kumppaniksemme palveluntarjoajan, joka kuuluu maailman suurimpaan itsenäiseen lounge-verkostoon ja pystymme näin palvelemaan tärkeää asiakassegmenttiämme, Sundelin sanoo.

Uusi lounge sijaitsee toisessa kerroksessa Aukion yläpuolella.

Jamie Oliverin ensimmäinen ravintola Suomessa avautui

Maanantaina avattu Jamie’s Deli on ensimmäinen maailmankuulun kokin ravintola Suomessa. Delin ruoka-annosten ainekset ovat Jamien ja hänen tiiminsä valitsemia; aina tuoreita, kaudenmukaisia sekä vastuullisesti tuotettuja.

Samalla avautui myös maailman ensimmäinen muumiteemainen lentoasemakahvila Moomin Coffee, joka on suunniteltu erityisesti lapsiperheitä ja muumifaneja ajatellen.

Molemmat uudet ravintolat ovat SSP Finland Oy:n operoimia. Ne sijaitsevat portin 40 läheisyydessä.

Näin lentoaseman kehitysohjelma etenee

Finavian yli miljardi euroa maksava ja kahdeksan vuotta kestävä investointiohjelma Helsinki-Vantaalla tähtää lentokentän kilpailuaseman vahvistamiseen ja Suomen saavutettavuuden varmistamiseen.

Vaihtoliikenteen kehittämiseen tähtäävä hanke valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä: heinäkuussa avataan rajatarkastuksen uudet tilat ja marras-joulukuussa länsisiiven kakkosvaihe matkatavaratehtaan laajennusosineen.

Lisäksi käynnissä on Schengen-lentojen palvelutasoa parantavia hankkeita ja terminaali 2:n uuden sisäänkäynnin rakentaminen.

Tähän mennessä valmistuneet ja rakenteilla olevat hankkeet

  • Terminaali 2:n lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen laajennus (2014)
  • Bussiporttialue 50 A-M (2016)
  • Eteläsiipi (2017)
  • Aukio (2019)
  • Terminaali 1:n laajennus (2019)
  • Länsisiipi 1 (2019)
  • Porttialue 17-19:n laajennus (kesäkuu 2019)
  • Rajatarkastuksen laajennus (heinäkuu 2019)
  • Länsisiipi 2 (marras-joulukuu 2019)
  • Uusi pysäköintitalo (2020)
  • T2:n uusi sisäänkäynti, lähtö- ja tulohallit (2021)
  • Porttialue 32-34:n (tuleva porttialue 37-39) laajennus (2021)
  • Nykyiset tulo- ja lähtöhallit Schengen-porttialueeksi (2022)

 Finavian investointiohjelma lyhyesti

  • Lisää pinta-alaa terminaaliin: 103 000 m2 (+45 %)
  • Lisää laajarunkokoneiden siltapaikkoja: 8 kpl (+100 %)
  • Lisää kapasiteettia matkatavarankäsittelyyn: + 50 %
  • Lisää kapasiteettia passintarkastukseen: + 50 %
  • Uudistunutta asematasoa: 450 000 m2
  • Lisää pysäköintipaikkoja: 4 800 paikkaa
  • Uusi multimodaali matkakeskus, joka linkittää yhteen eri liikennemuodot.
  • Finavian investointi: yli 1 miljardi euroa
  • Työllisyysvaikutus rakennusaikana: yli 16 000 htv

Lue uuden länsisiiven alapuolella sijaitsevasta Aukio-laajennuksesta:

Aukiolla nostetta Helsinki-Vantaan vaihtoliikenteeseen