Viimeisimmät julkaisut

Halton menestyy keskittymällä, hajauttamalla ja kansainvälistymällä

Teksti ja kuva: Jaana Ahti-Virtanen

Sisäilmaratkaisujen Halton Group Oy Ltd:n liikevaihto oli viime vuonna 200 miljoonaa euroa.

– Meillä on kolme strategista bisnesaluetta, ja kaikissa niissä tähdätään terveeseen kasvuun. Rakentaminen on syklistä, ja eri liiketoiminta- alueet tasaavat vaihtelua. Uskomme erikoistumiseen, olemme erikoisosaaja valituissa segmenteissä, Halton Group Oy Ltd:n hallituksen puheenjohtaja Mika Halttunen kertoo.

Mika Halttunen haluaa jakaa Haltonin onnistumisen eväitä myös muille suomalaisyrityksille

Halttusen mukaan myös kansainvälisyys tuo turvaa perheyhtiölle: toimintaa on 35 maassa ympäri maailman. Konsernin liikevaihdosta noin puolet tulee ammattikeittiöiden ilmanvaihtoratkaisujen Foodservice-yksiköstä.

– Se on globaalein liiketoimintamme. Foodservicen Aasian-toimintoja on kasvatettu Malesiasta käsin vuodesta 1996, ja se on mennyt mukavasti, Halttunen kertoo. Vuonna 2010 Foodservice-bisnes laajeni Kiinaan. Uusin Foodservice-toimipiste avattiin Brasiliaan kaksi vuotta sitten.

Halton on juuri sopinut ensimmäisen strategisen kumppanuussopimuksensa yhdysvaltalaisen ammattikeittiöjärjestelmien toimittajan Welbiltin kanssa. Sopimuksen mukaan Haltonin sisäilmaratkaisut integroidaan osaksi useita Welbiltin toimittamia ammattikeittiölaitteita. Haltonin tavoitteena on vauhdittaa kansainvälistä kasvuaan.

Halton Marine toimittaa ilmanvaihtoratkaisuja laivanrakentamiseen, energiantuotantolaitoksiin, sekä öljy- ja kaasuteollisuuteen.

– Marine on globaali, suhteellisen kapea liiketoiminta-alue. Sen keskus on Lahdessa, ja muita toimipisteitä on Lähi-Idässä sekä Kiinan Shanghaissa ja USA:ssa, joissa on myynnin lisäksi myös valmistusta, Halttunen kertoo.

Kolmas bisnesalue on rakennusalan toimijoille ehkä se tutuin perus-Halton, johon sisältyy ilmanvaihdon tuoteliiketoiminta sekä kaksi rakennusalan segmenttiä: toimistot ja terveydenhuolto. Toimistoissa Halton keskittyy korkean luokan moderneihin toimistorakennuksiin Euroopassa ja terveydenhuollossa tiettyjen sairaalatilojen erikoisratkaisuihin. Terveydenhuollon uusin tuotekehityksen tulos on Inoroom, leikkaussalin avaimet käteen -toimitus.

Kolmen yrityksen yhteistyöllä

Inoroomissa on ilmatiivis puhdastila, ilmanvaihtojärjestelmä ja ohjausjärjestelmä. Haltonin lisäksi ratkaisussa ovat mukana Merivaara ja Hermetel.

– Asiakkaalle tarjotaan toiminnallinen kokonaisuus, jossa kärkenä on hyvä hygieeninen käytettävyys, hoitotoimien palveleminen ja miellyttävät työskentelyolosuhteet. Olemme luoneet uusia palveluja, huippuosaamista. Tämä on start up -henkinen konsepti, joka on enemmän kuin osiensa summa, Inoroomin myynnistä ja kehityksestä Haltonilla vastaava Mikael Sokolnicki kertoo.

Tuotekehityksen taustalla on tulossa oleva yleiseurooppalainen sairaalasuunnittelun standardi. Sokolnickin mukaan Inoroom on kehitetty vientituotteeksi, joka täyttää olevat ja tulevat standardit ja on sairaalarakennuttajille helppo tilattava: pakettiin kuuluu suunnittelu, tuotanto, hankinnat ja nopea asennus.

Ensimmäiset Inoroom-kokonaisuudet ovat tulossa Pohjolan Omasairaaloihin Ouluun ja Kuopioon.

Muiden avuksi

Mika Halttunen toteaa, että poliittisen johdon askeleet suomalaisen kilpailukyvyn parantamiseksi ovat olleet pieniä, mutta toki tervetulleita. Halton haluaa jakaa omaa osaamistaan globaaleiksi pyrkiville suomalaisyrityksille. Viherseiniä toimittava Naava avaa tuotantolaitoksen USA:n New Jerseyssä, jota varten se keräsi rahoitusta 3,2 miljoonan verran. Halton oli yksi rahoittajista.

– Naavan kehittämä sisäilmaa biologisesti puhdistava viherseinä on sisäilmateknologioita täydentävä ratkaisu, jolla on globaalia kysyntää ja potentiaalia Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Halton on toiminut näillä markkinoilla jo pitkään. Tarkoituksemme on nopeuttaa Naavan markkinoille menoa verkostomme ja osaamisemme avulla, Halttunen sanoo.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail