Artikkelit

Polaris Business Park

Kolmas rakennusvaihe

Espoon Leppävaarassa sijaitsevan Polaris Business Parkin kolmas rakennus Castor on valmistunut Turunväylän varrella sijaitsevan yrityspuiston yhteyteen. Castorille on myönnetty EU Green Building -sertifikaatti ja sille on haettu BREEAM-ympäristöluokitusta. 

Polaris Business Park sijaitsee lähellä läntisen pääkaupunkiseudun pääväyliä. Alueen liikennejärjestelyt paranivat, kun Kehä I:n itäpuolelle, Turunväylältä Perkkaalle ja Polaris Business Parkiin johtava eritasoliittymä valmistui.

Polaris Business Park on NCC Property Developmentin ja Lemminkäinen Talo Pääkaupunkiseudun yhteinen hanke, jossa on ennestään valmiina kaksi taloa, Vega ja Capella. Kokonaisuuteen kuuluu myös 2008 valmistunut pysäköintitalo Polaris Parkki.

Castorin vuokrattava pinta-ala on noin 6 000 m2 ja työtilaa taloon tulee noin 300 henkilölle. Castor tarjoaa tilat kaiken kokoisille yrityksille.

 

Koeteltu ratkaisu

– Kolmas rakennus on samantyyppinen kuin kaksi edellistä. Toteutusperiaatteet sovittiin jo ensimmäisen talon aikana, kertoo kohteen pääsuunnittelija, arkkitehti Jari Antila Optiplan Oy:stä.

– Rakennus on perustettu teräsbetonisten tukipaalujen varaan. Alapohjat ovat betonielementtirakenteisia kantavia alapohjia. Rakennuksen kantava runko on yhdistelmä betoni- ja teräsrakenteita ja runko on toteutettu elementtirakenteisena lukuun ottamatta paikalla valettuja teräsbetonisia väestönsuojarakenteita. Pilarit ovat pääosin teräsbetonielementtejä ja tasorakenteet on tehty pääosin jännebetonisista leukapalkki- ja ontelolaattaelementeistä, rakennesuunnittelija Kari Lassila Pöyry Finland Oy:stä kertoo.

Julkisivut on tehty pääosin teräsbetonisista kuori- ja sandwich-elementeistä sekä osin lasista. Molemmat sivujulkisivupinnat ovat hienopestyä betonia. Sisäänkäyntijulkisivussa on teräsrakentein tuettuja, itsekantavia alumiini-lasi-rakenteita sekä keraamisilla laatoilla päällystettyjä sandwich-elementtejä. Myös Turunväylän puoleinen julkisivu on toteutettu alumiini-lasi-julkisivujärjestelmällä. Se jatkaa edellisten rakennusten linjaa. Eteläjulkisivulla on aurinkosuojasäleikkö.

– Moottoritien puoleinen julkisivu on ilmeeltään dynaamisempi ja aggressiivisempi kuin sisäänkäynnin julkisivu, joka on rauhallisempi ja maanläheisempi, Antila luonnehtii.

Etelän julkisivussa on parannettu äänieristys, lasipinnoissa on 35 desibelin äänieristystaso. Lasijulkisivut ja yhdyskäytävät muodostavat samalla melusuojan sisäpihan suuntaan. IV-konehuoneet jäävät korotetun lasijulkisivun taakse Turunväylän puolella.

Rakennuksessa on kuusi kerrosta. Sisäänkäyntiaula on korkea valoaula, jossa on maisemahissit. Kaikista kerroksista ja huoneistoista on näkymä sisäänkäyntiaulaan. Talot ovat keskenään sisäyhteydessä maanpäällisen yhdyskäytävän kautta. Ensimmäisessä kerroksessa on kaikille käyttäjille suunnattu neuvottelutila, ja kaikkia taloja palveleva hierontatila sekä kuntosali.

Välikerrokset ovat muuntojoustavaa toimistotilaa. Kerrosalan, 1 184 m2, voi jakaa neljään osaan. Ylimmässä kuudennessa kerroksessa sijaitsevat IV-konehuone sekä kaksi toimistotilaa.

Kulunvalvonta, rikosilmoitusjärjestelmät, kameravalvonta ja 24/7-hälytysvalmius takaavat henkilöstön ja yritystoiminnan turvallisuuden.

 

Ympäristökriteerein rakennettu

EU Green Building -kriteerien mukaisesti rakentaminen tarkoittaa vähintään 25 prosenttia alhaisempaa energiankulutusta verrattuna vastaavaan uuteen toimistotaloon.

– Kohteelle on haettu BREEAM-ympäristöluokitusta luokkaan Hyvä. Tämä edellytti suunnittelijoilta aika paljonkin erilaisia ratkaisuja. Kaikkien työpisteiden tulee esimerkiksi saada riittävä määrä luonnonvaloa. Työtiloista pitää olla näkymä ulos tai valoaulaan, jos aula on yli kymmenen metriä leveä, kuten tässä on. Autottoman työssäkäynnin edistäminen oli yksi kriteeri. Polkupyöräilijöille on suihkuhuoneet ja turvalliset, katokselliset polkupyöräsäilytyspaikat. Kiinteistöön piti olla riittävän turvalliset kevyen liikenteen väylät ja julkisten yhteyksien pitää tulla riittävän lähelle. Lisäksi huomioitiin materiaalien kierrätettävyys. Lattiamateriaalit asennetaan lattiaan vasta sitten, kun asiakas on allekirjoittanut vuokrasopimuksen ja hyväksynyt materiaalit. Näin ei tarvitse purkaa mahdollisia hukka-asennuksia, Antila kertoo.

– Lähtökohtana oli myös, että rakennusvaipan ilmantiiveyslukua parannetaan. BREEAM vaikutti myös työmaan siisteyteen, mikä piti kulkureitit avoimina ja toimivina ja lisäsi työnteon mukavuutta. Kohde oli työturvallisuustilastojen kärjessä, ja sai parhaat TR-mittauslukemat Uudenmaan piirin työturvallisuuskilpailussa, kertoo Reijo Vuorio NCC Rakennus Oy:stä.

 

Etuajassa valmiiksi

Kohteen rakentamisaika oli 12½ kuukautta ja se valmistui kaksi kuukautta nopeammin kuin kolme vuotta sitten rakennettu ykkösvaihe Vega.

– Nyt voitiin tehdä enemmän töiden limityksiä ja jättää häiriövarat pois, kun on jo toteutettu kaksi vastaavanlaista rakennusta aikaisemmin, kertoo vastaava mestari Mika Virtanen NCC Rakennus Oy:stä.

Hollantilainen yritysautojen rahoitus- ja hallinnointiyhtiö LeasePlan Finland Oy on yksi Castorin käyttäjistä. Yrityksellä on käytössään rakennuksen viides kerros. LeasePlan Finland Oy:n autokannassa on 18 000 autoa yli 400 asiakasyrityksessä.

– Optimaalinen sijainti ja mahdollisuus muokata tiloja omaan toimintaan sopiviksi jo rakennusvaiheessa painoivat muuttopäätöksessämme Polaris Business Parkiin. Meille on tärkeää, että pystymme toimimaan tiiviinä organisaationa yhdessä kerroksessa. Valinnassa merkitsi myös se, että rakennus on toteutettu EU:n Green Building -kriteerien mukaisesti, LeasePlan Finland Oy:n toimitusjohtaja Petteri Pihlas kertoo.

Viiden talon Business Park -kokonaisuudesta on rakentamatta vielä kaksi rakennusta.

– Castorin vuokraus on sujunut varsin hyvin ja pääosa tiloista on jo vuokrattu. Seuraava rakennus olisi tarkoitus saada käyntiin vielä tämän vuoden lopulla, kertoo työyhteenliittymä Polariksen projektijohtaja Jussi Niiranen Lemminkäinen Talo Oy:stä.

Rakennuttajilla on esisopimus Polaris Castorin myynnistä IVG Institutional Funds GmbH:n hallinnoimille rahastoille, jotka omistavat Polariksen kaksi ensimmäistä taloa.
 

Kuvagalleria

Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor
Castor