61
PROJEKTIUUTISET 6/2012
Ilmalan ratapiha
M
yös pienempiä huoltorakennuk-
sia on rakennettu projektin aika-
na. Hankekokonaisuuden viimei-
senä vaiheena on marraskuun aikana val-
mistumassa veturitallin pohjoispään perus-
parannus sekä Ilmala–Helsinki-ohjausraja-
pintojen muutos.
Ilmalan varikolla hoidetaan suurin osa
kaukojunaliikenteen henkilöjunien huol-
losta ja koko Helsingin lähiliikenteen ka-
luston huolto. Varikon toimivuus on kes-
keistä koko Suomen junaliikenteen sujumi-
sen kannalta, jotta junat saadaan aikatau-
lun mukaisesti Helsingin päärautatiease-
malle ja sieltä liikenteeseen.
Varikko on toiminut koko rakentami-
sen ajan ja ratapihan käyttö on määrännyt
toteutusaikataulua. Sovimme heti alussa,
että hanke toteutetaan matkustajaliiken-
teen ehdoilla. Jos jossakin on pitänyt tehdä
aikataulukompromisseja, rakentaminen on
saanut joustaa. Rakennustyöt keskeytettiin
esimerkiksi talven ajaksi ja silloin keskityt-
tiin liikennöimiseen kaikilla paukuilla. Lu-
mi ja junien telien jäätyminen asettavat
talvella suuren haasteen junaliikenteelle,
kertoo VR Yhtymä Oy:n tekninen johta-
ja
Markku Pesonen
,
joka on ollut kehit-
tämässä ja johtamassa kokonaishanketta
alusta lähtien.
Markku Pesosen mukaan töiden yhteen-
sovitus on onnistunut hyvin projektin aika-
na, eikä junaliikenne ole juurikaan myö-
hästellyt rakentamistöiden vuoksi.
Vanhan kaatopaikan päälle
Rakennuspaikka on suon ja Helsingin
entisen pääkaatopaikan päällä. Ilmalan
Varikon rakentaminen aloitettiin vuonna
1967
ja 1970-luvun alussa saatiin perus-
osa valmiiksi. Kohteessa on kaksi toimijaa:
silloinen Ratahallintokeskus eli nykyinen
Liikennevirasto, joka vastaa ratainfrasta se-
kä VR Yhtymä Oy, joka toimii radan ope-
raattorina ja omistaa kiinteistöt, työkoneet
ja laitteet. Henkilökunta ja toiminta ovat
myös VR:n hallinnassa. Hanketta lähdet-
tiin kehittämään VR:n ja silloisen Ratahal-
lintokeskuksen yhteisprojektina, Pesonen
sanoo.
Ilmalan ratapihan perusparannushank-
keen esisuunnittelu alkoi vuonna 2003.
Varsinainen rakennustyö käynnistyi vuon-
na 2006, kun Ratahallintokeskus alkoi ra-
kentaa uusia käyttövalmiushuoltoraiteita ja
VR Group käynnisti samanaikaisesti Pen-
dolino-hallin rakentamisen.
Rakennusalueen pehmeän, kaatopaikan
paksuja jätetäyttöjä sisältävän maapohjan
onkaloituminen oli yksi maapohjan ongel-
ma, joka piti ratkaista.
Paalutetut alueet pysyivät hyvin pai-
kallaan, mutta vieressä saattoi syntyä pai-
numia. Maanpinta näytti olevan ok, mut-
ta alla olikin tyhjää, jolloin voitiin yllättäen
astua syväänkin kuoppaan. Näitä ongel-
mia korjattiin ja sitä turvallisuutta varmis-
tettiin myös, Liikenneviraston rakennutta-
jakonsulttina toiminut
Jussi Erälahti
Sweco
PM Oy:stä kertoo.
Kaikkiaan maata kaivettiin ja vietiin pois
noin 65 000 kuutiota, josta pilaantunutta
maata oli 10 000 kuutiota. Vesien johta-
minen oli myös vaativa työ pilaantuneessa
maaympäristössä.
Pala kerrallaan kuntoon
Varikon asetinlaitteet, kiskot ja vaihteet
olivat suurelta osin noin 30 vuotta vanhoja
ja uudistamisen tarpeessa. Alue oli aitaa-
maton ja siellä oli paljon läpikulkuliiken-
nettä, kun jalankulkijat oikaisivat pääradan
yli varikon kautta. Varikon turvallisuuden
parantaminen oli tärkeä osa projektia.
Perusparannushankkeessa rakennet-
tiin kaukojunien huoltoa palvelevat uudet
huoltotasot ja käyttövalmiushuoltoraiteet,
yhteensä 8 raidetta. Myös lähijunille teh-
tiin uudet huoltotasot ja käyttövalmius-
huoltoraiteet, yhteensä 4 raidetta. Uusien