Page 9 - Projektiuutiset 4/2012

Basic HTML Version

PROJEKTIUUTISET 4/2012
maan täytteeksi, vaan elää sukupolvelta toiselle. Ei liene realistista olet-
taa, että tällaisia designklassikoita syntyisi kirjaamalla se tavoitteeksi
suunnittelutoimeksiantoon, eikä se oikein ole edes mahdollista kaikilla
tuotealueilla. Sinällään pitkäikäisyys on silti tavoiteltava ominaisuus, niin
fyysisen kestävyytensä kuin ulkomuotonsa osalta.
Kestävän designin näkökulmasta tuotemaailma on jakaantunut hie-
man kahteen. Edellä mainitut klassikkotuotteet ovat usein sellaisia, jotka
eivät sisällä elektroniikkaa ja niiden käyttöalueet eivät ole kovin alttiita
trendien heilahteluille. Toisella puolella ovat kestävän kehityksen kan-
nalta ongelmallisemmat teknologiavetoiset tuotealueet, joissa uudistus-
sykli on jatkuvasti kiihtyvä. Tähän kuuluu ehkä tutuimpana esimerkkinä
kannettavat mobiililaitteet, jotka rakentavat vahvasti kantajansa persoo-
naa ja peilaa hänen mieltymyksiään sekä kuulumista tiettyyn ryhmään.
Vuosittain tulee uusin versio, joka korvaa edellisen mallin kehittyneem-
mällä tekniikalla, hienommilla sovelluksilla ja viimeisimmällä designil-
laan. Jos siis kehtaat kulkea yli kahden sukupolven ikäinen laite taskus-
sa, olet auttamattomasti out tai muuten vaan vanha. Trendikkyyteen ja
ihmisten turhamaisuuteen vetoavat tuotteet ovat valitettavasti kovin usein
kaapintäytettä hyvin pian ja jälleenmyyntiarvo näille on kovin olematon.
On suhteellisen helppo suunnitella uniikki- tai piensarjatuote, joka
noudattaa vastuullisuuden ja kestävän kehityksen periaatteita. Tällaisen
tuotteen viestinnällinen arvo oikean asian sanansaattajana on todennä-
köisesti paljon merkityksellisempi kuin muut valinnat tuotekehityksen
varrella. Kärjistetysti voisi siis sanoa, että jos valmistetaan vain muuta-
ma tuote, on lähes sama, mistä materiaalista ja miten tuote on valmistet-
tu. Kun taas siirrytään teolliseen mittakaavaan ja lähtökohtana on tuot-
taa yhtä tuotetta satojatuhansia tai miljoonia kappaleita, tulee yllättävän
suureen rooliin jo pienetkin päätökset materiaalien, valmistusmenetel-
mien ja logistiikan suhteen. Kun esimerkiksi 100 grammaa materiaalia
saadaan oivaltavalla suunnittelulla tuotteesta pois, saavutetaan merkit-
tävä säästö luonnon, mutta myös valmistajan kannalta. Usein ekologi-
set valinnat ovat myös ekonomiaa, muutenkin kuin tuotteista viestittä-
vän arvon muodossa.
Yhä enemmän valmistavat yritykset ottavat huomioon kestävän kehi-
tyksen tuotannossaan, mutta ymmärtävät myös sen viestinnällisen ja ta-
loudellisen arvon. Vielä välillä törmätään selkeään imagolliseen viher-
pesuun, mutta tämä on usein hyvin lyhyt tie. Valistunut kuluttaja valit-
see varmasti mieluummin omia arvojaan tukevia tuotteita. Valitettavan
usein turhamaisuus saa meidät kaikki ummistamaan silmämme tiettyjen
henkilökohtaisten valintojen osalta. Ei siis voikaan siirtää vastuuta koko-
naan valmistaville yrityksille tai sitä kautta suunnittelijoille, vaan meidän
tulee myös itse kuluttajina tehdä oikeita valintoja.
Suunnittelutyö ei
koskaan ole irti
asiakasyrityksen
tahdosta ja tavoitteista.
WWW.ORGATEC.COM
ORGATEC
MODERN OFFICE & FACILITY
COLOGNE, 23 – 27.10.2012
Sisustus, valaistus, lattiat, akustiikka ja AV-tekniikka:
Orgatec on ainoa tapahtuma, joka esittelee kattavasti
kokonaisratkaisut kaikkiin työympäristön tarpeisiin. Yk-
sityiset työpisteet ovat menneisyyttä. Nykyaikaiset työ-
ympäristöt luovat tilaa uusille ideoille ja saavutuksille.
Uudet toimistokonseptit edistävät hyvinvointia, suori-
tuksia ja luovuutta. Innovatiiviset teknologiat mahdollis-
tavat rajattoman kommunkoinnin ja yhteistyön. Orgatec
näyttää kuinka nämä uudet mahdollisuudet voi hyödyn-
tää. Inspiroidu.
Edelte Oy
Puh. 010 616 8400
koenmesse@kolumbus.fi