Page 87 - PU312_FI_Grey

Basic HTML Version

87
PROJEKTIUUTISET 3/2012
Volkswagen Center Espoo
– Konseptiajattelu on urakoitsijan kan-
nalta helpotus ja hyvä asia, koska konsep-
tiratkaisut on mietitty huolellisesti. Käyttä-
jät tietävät tarkalleen, mitä haluavat, Har-
tikainen sanoi painokkaasti.
Maan kalleus puoltaa
kaksikerrosratkaisua
Espoossa saatavilla olevat tontit sanelivat
rakennuksen muodon. Autokauppa tar-
vitsee paljon tilaa ja tonttimaa on kallista.
Siksi on pakko löytää tehokas ja kompakti
tontti, jonka puitteisiin toiminnat suunnitel-
laan. Autokaupan suuri ongelma on park-
kipaikat, joista on aina pulaa.
– Olen näitä autotaloja ollut rakennut-
tamassa kolmisenkymmentä kappaletta ja
tämä kohde oli nyt vähän erilainen. Erityi-
sesti sen suhteen, että nyt rakennukseen
tehtiin hyvin mittava toiminnallinen osuus
maanpinnasta alaspäin. Osin tämä johtui
ehkä tontin rinnetonttimaisesta muodosta,
jolloin maan alle ajo saatiin hieman ylem-
mälle tasolle myymälätasoon, rakennutta-
jakonsulttina toiminut
Kari Martiskainen
Rakennuttajatoimisto Finn-Fiacco Oy:stä
kertoo.
– Tontin muoto ja rakennusoikeus huo-
mioiden tämä oli likimain ainut vaihtoeh-
to saada tilat järkevästi sijoitettua. Uskon,
että toiminnallisesti tästä saadaan kuiten-
kin tosi hyvin toimiva autotalo, Martiskai-
nen toteaa.
Höttöinen kalliopohja yllätti
Kalliopohja osoittautui paljon odotettua
rikkonaisemmaksi. Hyvin rikkonaista kal-
liota ei saanutkaan tiiviiksi, joten kalliota
piti louhia metrikaupalla syvemmälle kuin
oli suunniteltu.
– Kiinteätä kalliota ei meinannut löytyä
millään, mikä aiheutti usean kuukauden
myöhästymisen rakentamiseen. Sitä on
otettu nyt kiinni, mutta luovutus tapahtuu
edelleen puolitoista kuukautta alkuperäis-
tä suunnitelmaa myöhemmin, Hartikainen
kertoo.
– Perustuksissa mentiin jopa kuusi met-
riä alle pohjaveden tason. Rakenteiden
piti olla vesitiiviitä ja pohjaveden paine
Vaihtoautohallin toteutus on vapaampaa
ja vaatimattomampaa kuin uusien auto-
jen showroom-tilojen puolella.